Emne
Drama og teaterdidaktikk: scenisk realisering/formidling og selvvalgt didaktisk fordypningsprosjekt (PPU472)
Kort beskrivelse av emnet:
Fagdidaktikk i drama og teater gjenspeiler ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger i drama og teater som kunst og uttrykksform.
Grunnleggende skuespillerteknikk, tekstarbeid, regi, dramaturgi, konsept utvikling og metode står sentralt. Kreativitet, skapende arbeid via estetiske læringsprosesser og scenisk realisering i drama og teater er også viktige komponenter.
På studiet vil du lære du å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring i drama og teater i grunnskole og videregående skole samt kulturskole, museer, folkehøyskole eller andre formidlings- og undervisningsarenaer.
Det vektlegges at studentene kan reflektere bevisst over faglige og pedagogiske spørsmål relatert til teater og drama som kunst- og uttrykksform.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Fakta
Emnekode
PPU472
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Fagdidaktikk i drama og teater gjenspeiler ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger i drama og teater som kunst og uttrykksform.
Grunnleggende skuespillerteknikk, tekstarbeid, regi, dramaturgi, konsept utvikling og metode står sentralt. Kreativitet, skapende arbeid via estetiske læringsprosesser og scenisk realisering i drama og teater er også viktige komponenter.
På studiet vil du lære du å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring i drama og teater i grunnskole og videregående skole, samt kulturskole, museer, folkehøyskole og- eller andre formidlings- og undervisnings arenaer.
Det vektlegges at studentene kan reflektere bevisst over faglige og pedagogiske spørsmål relatert til teater og drama som kunst- og uttrykksform.
Emnet består av følgende innholdskomponenter:
- Lek, kreativitet, estetiske læreprosesser og skapende arbeid med barn og unge
- Grunnlagsarbeid i drama og teater didaktikk
- Drama og teaterfaglig fordypning, konseptutvikling og scenisk realisering/formidling
- Individuelt drama og teaterdidaktisk fordypning
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter endt emne har studenten kunnskap om:
- Drama og teater som kunstnerisk og estetisk praksis og dets betydning i opplæringssystemet og i samtiden
- Fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning
- Læreplan utvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i opplæringssystemet
- De krav som stilles til lærerrollen i arbeid med teater og drama som estetiske fag, for å kunne utøve en autonom og en profesjons etisk holdning
Ferdigheter
Etter endt emne kan studenten:
- Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- Samarbeide med andre lærere i planlegging og gjennomføring av drama og teaterpedagogiske forløp, scenisk realisering og tverrfaglige prosjektarbeid.
- Reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende drama og teaterpedagogiske prosesser og begrunne fagets plass og betydning i opplæringen og ulike samfunnsarenaer
- Reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå barn, unge og voksnes estetiske utvikling og bruke denne innsikten i egen undervisning
- Undersøke, analysere og vurdere relevant forskning for å utforske og videreutvikle eget drama og teater pedagogisk virksomhet
- Samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som for eksempel ulike kulturinstitusjoner, bedrifter og offentlige etater.
Generelle kompetanse
Etter fullført og bestått eksamen i emnet kan kandidaten:
- Reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv, samt kritisk vurdere egne verdier og grunnsyn i forhold til drama og teater som kunstpedagogisk fag
- Med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og fagkunnskap, samt bidra til utviklingsarbeid innen fagområdet
- Bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktuelle aktører i ulike arena
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praktisk-muntlig eksamen | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praktisk-muntlig eksamen i vårsemesteret.
Karakterregel: Bestått
Varighet: 60 minutter
Teller/Nevner: 1/1
All undervisning i emnet er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Fravær ut over dette vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten får tilgang til avsluttende vurdering i form av eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Følgende arbeid må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
Krav til obligatorisk fremmøte til all undervisning er oppfylt. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for utøvende kunstfag. Ytterligere fravær vil medføre tap av retten til å møte til eksamen.
En individuell skriftlig oppgave i forkant av praksis.
Obligatoriske arbeidskrav i emnet består av:
- 4 praktiske og/eller skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Berit AarrestadArbeidsformer
Verkstedbasert gruppeundervisning med forelesning, praktisk arbeid, individuelt og gruppearbeid; skriftlige og praktiske oppgaver. Det legges opp til selvstendig arbeid imellom undervisningen. Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Emnet er tilknyttet praksis.
Undervisningen kan foregå i bolker.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Fagdidaktikk - drama og teater (PPU470_1) , Drama og teaterdidaktikk: scenisk realisering/formidling og selvvalgt didaktisk fordypningsprosjekt (PPU472_1) | 10 |