Emne

Drama og teaterdidaktikk: scenisk realisering/formidling og selvvalgt didaktisk fordypningsprosjekt (PPU472)

Kort beskrivelse av emnet:

Fagdidaktikk i drama og teater gjenspeiler ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger i drama og teater som kunst og uttrykksform.

Grunnleggende skuespillerteknikk, tekstarbeid, regi, dramaturgi, konsept utvikling og metode står sentralt. Kreativitet, skapende arbeid via estetiske læringsprosesser og scenisk realisering i drama og teater er også viktige komponenter.

På studiet vil du lære du å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring i drama og teater i grunnskole og videregående skole samt kulturskole, museer, folkehøyskole eller andre formidlings- og undervisningsarenaer.

Det vektlegges at studentene kan reflektere bevisst over faglige og pedagogiske spørsmål relatert til teater og drama som kunst- og uttrykksform.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Fakta

Emnekode

PPU472

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Fagdidaktikk i drama og teater gjenspeiler ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger i drama og teater som kunst og uttrykksform.

Grunnleggende skuespillerteknikk, tekstarbeid, regi, dramaturgi, konsept utvikling og metode står sentralt. Kreativitet, skapende arbeid via estetiske læringsprosesser og scenisk realisering i drama og teater er også viktige komponenter.

På studiet vil du lære du å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring i drama og teater i grunnskole og videregående skole, samt kulturskole, museer, folkehøyskole og- eller andre formidlings- og undervisnings arenaer.

Det vektlegges at studentene kan reflektere bevisst over faglige og pedagogiske spørsmål relatert til teater og drama som kunst- og uttrykksform.

Emnet består av følgende innholdskomponenter:

  • Lek, kreativitet, estetiske læreprosesser og skapende arbeid med barn og unge
  • Grunnlagsarbeid i drama og teater didaktikk
  • Drama og teaterfaglig fordypning, konseptutvikling og scenisk realisering/formidling
  • Individuelt drama og teaterdidaktisk fordypning

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter endt emne har studenten kunnskap om:

  • Drama og teater som kunstnerisk og estetisk praksis og dets betydning i opplæringssystemet og i samtiden
  • Fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning
  • Læreplan utvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i opplæringssystemet
  • De krav som stilles til lærerrollen i arbeid med teater og drama som estetiske fag, for å kunne utøve en autonom og en profesjons etisk holdning

Ferdigheter

Etter endt emne kan studenten:

  • Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • Samarbeide med andre lærere i planlegging og gjennomføring av drama og teaterpedagogiske forløp, scenisk realisering og tverrfaglige prosjektarbeid.
  • Reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende drama og teaterpedagogiske prosesser og begrunne fagets plass og betydning i opplæringen og ulike samfunnsarenaer
  • Reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå barn, unge og voksnes estetiske utvikling og bruke denne innsikten i egen undervisning
  • Undersøke, analysere og vurdere relevant forskning for å utforske og videreutvikle eget drama og teater pedagogisk virksomhet
  • Samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som for eksempel ulike kulturinstitusjoner, bedrifter og offentlige etater.

Generelle kompetanse

Etter fullført og bestått eksamen i emnet kan kandidaten:

  • Reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv, samt kritisk vurdere egne verdier og grunnsyn i forhold til drama og teater som kunstpedagogisk fag
  • Med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og fagkunnskap, samt bidra til utviklingsarbeid innen fagområdet
  • Bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktuelle aktører i ulike arena

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praktisk-muntlig eksamen 1/1 Bestått/ Ikke bestått


Praktisk-muntlig eksamen i vårsemesteret.

Karakterregel: Bestått

Varighet: 60 minutter

Teller/Nevner: 1/1

All undervisning i emnet er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Fravær ut over dette vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten får tilgang til avsluttende vurdering i form av eksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Følgende arbeid må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:

Krav til obligatorisk fremmøte til all undervisning er oppfylt. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for utøvende kunstfag. Ytterligere fravær vil medføre tap av retten til å møte til eksamen.

En individuell skriftlig oppgave i forkant av praksis.

Obligatoriske arbeidskrav i emnet består av:

  • 4 praktiske og/eller skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Berit Aarrestad

Arbeidsformer

Verkstedbasert gruppeundervisning med forelesning, praktisk arbeid, individuelt og gruppearbeid; skriftlige og praktiske oppgaver. Det legges opp til selvstendig arbeid imellom undervisningen. Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Emnet er tilknyttet praksis.

Undervisningen kan foregå i bolker.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Fagdidaktikk - drama og teater (PPU470_1) , Drama og teaterdidaktikk: scenisk realisering/formidling og selvvalgt didaktisk fordypningsprosjekt (PPU472_1) 10

Åpent for

Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1