Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Praksis er knyttet tett opp til tematikken i pedagogikk og didaktikkemnene på måter som gjør at studentene utvikler sin profesjonskunnskap både gjennom praktisk handling, teoretisk refleksjon og bearbeiding av egne faglige, pedagogiske og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Praksisopplæringen skal ha et omfang som tilsvarer 60 arbeidsdager. Praksis skal være veiledet, variert og alle fire praksisperioder vurderes. Praksis skal omfatte både undervisningspraksis og observasjonspraksis. Aktiv praksis, dvs. praksis hvor studenten selv utfører lærerarbeid, må være den dominerende delen av all praksis. For å gjøre studentene i stand til å utføre de oppgaver de vil møte i yrkeslivet, må praksisopplæringen sikte mot å gi en mest mulig realistisk erfaring med en kunstfagpedagogs arbeidssituasjon. Studenten skal ha praksis i grunnskole og i videregående opplæring, i tillegg er kulturskolen en viktig praksisarena. Musikk, dans og drama/teater utøves også på andre arenaer, derfor tilbys praksisopplæring også i ulike virksomheter innenfor kunst og kultur. Dette blir i sum et variert praksisfelt innen utøvende og skapende kunstfag, og praksisopplæring vil derfor i noen grad kunne tilpasses den enkelte students kompetanse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentenKunnskap
ha kunnskap om lærerens oppgaver, roller og ansvar i opplæringen (musikk, dans, drama/teater)
ha kunnskap om grunnskolen, kulturskolen og videregående skole som organisasjon og som arbeidsplass
ha kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeidet i praksisskole
Ferdigheter
kunne planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i sitt respektive kunstfag med utgangspunkt i nasjonale og lokale styringsdokumenter
kunne tilpasse opplæringen til elevenes/deltakernes individuelle forutsetninger og praksisstedets rammebetingelser
begrunne valg av innhold og metoder i opplæringen
ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
Generell kompetanse
kunne samarbeide med kolleger, elever, foreldre og aktuelle eksterne samarbeidsparter
utvikle yrkesidentitet og yrkesetikk gjennom bl.a. å formulere og drøfte sin egen praksisteori
har utviklet profesjonsfaglig digital kompetanse og kunne bruke digitale verktøy i opplæringen
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Praksis
1/1
Bestått/ Ikke bestått
Eksamen i emnet er en avsluttende vurdering av den samlede praksisinnsatsen til den enkelte student. Vurderingen gir ikke karakter, men uttrykkes gjennom Bestått/ikke bestått.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Deltaking i praksisopplæringen med forberedelse, gjennomføring og etterarbeid, inkludert praksisrapporter, er obligatoriske arbeidskrav. Det er krav om 100 prosent deltakelse for å få bestått.Vurdering av den enkelte students praktiske lærerdyktighet skal skje i samarbeid mellom praksislærer og faglærere fra utdanningsinstitusjonen. Studentene skal vurderes etter hver praksisperiode med beslutningen bestått/ ikke bestått. Hver praksisperiode kan gjennomføres inntil to ganger.Etter avsluttet praksis gis det en avsluttende vurdering uttrykt etter skalaen bestått / ikke bestått. Det vises for øvrig til fakultetets praksishåndbok for utøvende og skapende kunstfag.
Tidspunkt for praksis kan variere fra student til student i studieløpet. Ved Fakultet for utøvende kunstfag vil praksis normalt bli organisert i fire praksisperioder.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.