Emne

Relasjoner, lek og læring 1 (SFP202)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Fakta

Emnekode

SFP202

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

 Gjennom dette emnet får studentene kjennskap til teorier og forskning som omhandler barns utvikling, lek og læring. Emnet handler om sammenhengene mellom samspillsmiljø, relasjonskvalitet og barns leke- og læringsmiljø, gjennom hele skoledagen. Ulike perspektiver rundt relasjonsbygging og utvikling av sosial kompetanse blir berørt og studentene får kunnskap om hvordan personalets deltakelse og veiledning i lek kan støtte opp om barnas trivsel, lyst til å leke, lære, utforske og mestre. Emnet setter søkelys på barns rett til medvirkning og deltakelse i et omsorgsfullt og inkluderende miljø. Emnet vil gjennomgående handle om evne til å lede barn og barnegrupper, håndtering av utfordrende atferd og samarbeid med barnas hjem.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av   

Kunnskap  

Studenten  

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek og læring   
  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning på samspill og relasjoner 
  • har kunnskap om leken som fenomen i barndommen, og ulike måter leken inngår i barns læring, jevnalderrelasjoner og forståelse av omgivelsene 
  • har kunnskap om barns rett til medvirkning og deltakelse i et inkluderende miljø  
  • har kunnskap om ulike pedagogiske verktøy som kan fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk 

Ferdigheter

Studenten  

  • kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av omsorg, sensitivitet innlevelse og anerkjennelse  
  • kan framstå som en bevisst rollemodell for barn, og i samarbeid med medarbeidere og foresatte  
  • kan tilrettelegge samspillsmiljøet en slik måte at det inkluderer barns interesser, deltakelse og rett til medvirkning  
  • kan planlegge og legge til rette for allsidige leke- og læringsopplevelser, samt reflektere over eget arbeid i lys av rammeplan for SFO, teori og forskning  
  • kan lede barnegrupper og møte barns undring og skapende uttrykk med engasjement og anerkjennelse

Generell kompetanse

Studenten  

  • kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis.   
  • kan legge til rette for, støtte og inspirere til et mangfold av leke- og læringsaktiviteter.  
  • kan anerkjenne og vise respekt for alle barn uansett bakgrunn, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet  
  • kan vise faglig innsikt i og etisk refleksjon i sammenheng med eget arbeid og i møte med tema som barns rett til medvirkning, livsmestring og bærekraft  

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer


2500-3000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.

Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonslogg, Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske og digitale samlinger
  • Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent.  
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.  

Arbeidskrav

  • Refleksjonslogg 400-600 ord

Fagperson(er)

Faglærer:

Ragnhild Lenes

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Emneansvarlig:

Svanaug Lunde

Praksiskoordinator:

Eli Marie Hoftun Kvæstad

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.

Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger.

Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1