Emne

Mobbing- forebygging og håndtering i skole og barnehage (VAM100)

Emnet tar sikte på å styrke generell kompetanse knyttet til mobbing. Slik at den enkelte kan bli bedre til å håndtere mobbeproblematikk i praksis.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Fakta

Emnekode

VAM100

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Følgende tema vil bli tatt opp:  

  • Forståelse av fenomenet mobbing både ansikt til ansikt og digitalt og avgrensing fra nærliggende begreper. 
  • Teori og forskning om hva som karakteriserer mobbing mellom jevnaldrende i ulike aldre. 
  • Teori og forskning om hva som karakteriserer situasjoner der barn og unge blir mobbet av voksne. 
  • Teori og forskning om tiltak på individ-, gruppe- og systemnivå som forebygger,  avdekker, stopper og følger opp mobbing. Presentasjon av aktuelle verktøy. 
  • Lov og regelverk i arbeid med mobbing. 
  • Oversikt over ulike roller og ansvar i kommuner og fylkeskommuner, samt tilsynsrollen på statlig nivå som er knyttet til forebygging, avdekking, stopping og oppfølging av mobbing. 

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:

  • Fenomenet mobbing
  • Teorier som er relevante til studiet om mobbing
  • Forskningsbaserte og egnede tiltak for å forebygge, avdekke og stoppe mobbing
  • Juridiske og etiske forhold knyttet til arbeid med mobbing og andre krenkelser

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:

  • Forstå faktorer som fører til at mobbing oppstår på individ, gruppe og systemnivå.
  • Følge opp aktivitetsplikten i loven, ved å iverksette forskningsbaserte metoder for å:

A) forebygge at mobbing skjer

B) avdekke mobbing

C) stoppe mobbing som skjer

D) følge opp i etterkant av en mobbesak.

Profesjonell (generell) kompetanse

Etter fullført emne skal studentene

  • Ha utviklet en grunnleggende kunnskap og forståelse om mobbing slik at de blir bedre rustet til å forebygge og håndtere mobbeproblematikk.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 1 Måneder Bokstavkarakterer


Individuell hjemmeeksamen. 4000 ord (+/- 10%). Innholdsfortegnelse og litteraturliste er ikke inkludert i ordantallet. Eksamen går over en måned.

Alle hjelpemidler tillatt. Vi viser til UiS retningslinjer for bruk av KI-verktøy.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav 1, Arbeidskrav 2

To arbeidskrav a 1000 ord +/- 10%. Ved ikke- godkjent arbeidskrav vil man få mulighet til en andregangs innlevering av arbeidskrav. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke-godkjent

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Ida Risanger Sjursø

Arbeidsformer

Emnet er nettbasert og går over to semestre: Digitale forelesninger som kan ses når det passer den enkelte. I tillegg vil studentene få tilbud om noen frivillige 'live' digitale seminarer.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Mobbing- forebygging og intervensjon i skolen (ES597_1) , Mobbing- forebygging og håndtering i skole og barnehage (VAM100_1) 7.5

Åpent for

Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1