Emne
Praksislærerutdanning: Å lære studenter å bli lærere (VLU107)
Emnet er et profesjonsrettet videreutdanningstilbud på masternivå. Utdanningen tar utgangspunkt i retningslinjer for lærerutdanningene, læreplaner for grunnskolen, samt praksisplaner for studiene. Studiet vil bygge på sosiokulturelle perspektiver på læring og en grunnleggende teoretisk forståelse som sier at veiledning er et redskap for læring og utvikling i utdanningen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Fakta
Emnekode
VLU107
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter gjennomført grunnmodul skal kandidaten ha:
Kunnskap
Kandidaten
- har forskningsbasert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling og etiske utfordringer og dilemma knyttet til rollen som lærerstudent og lærer.
- har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på veilederrollen.
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging.
- har spesialisert kunnskap om lærerstudenters situasjon og generelle kontekst.
Ferdigheter
Kandidaten
- skal kunne koreografere, gjennomføre, vurdere og kommentere ulike didaktiske møter.
- skal kunne velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudenters læring alt etter person, sak og situasjon.
- skal kunne utvikle skolebaserte planer for praksisopplæring med utgangspunkt i nasjonale og lokale føringer.
Generell kompetanse
Kandidaten
- skal kunne planlegge, gjennomføre, kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser.
- skal kunne vurdere og kommentere egen utvikling som profesjonsveileder for lærerstudenter.
Forkunnskapskrav
Emnet er åpent for lærere som har gjennomført og bestått utdanning som lærer 1-7, lærer 5-10, lærer 8-13 eller tilsvarende. I tillegg kreves minimum tre års yrkespraksis som lærer i skolen, samt ha mulighet for praksis i form av konkret veiledning for lærerstudenter på egen arbeidsplass.
Emnet vil kunne gi innpass på masterstudier etter søknad med dokumentasjon.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
En individuell metakognitiv tekst over det å lære å være praksislærer for lærerstudenter. Omfang på oppgaven: 5000 ord, ekskl. litteraturlisten (+/- 10%). Eksamen teller 100% av samlet karakter. Vurderes med bestått/ikke bestått.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Deltakelse i undervisning og basisgruppe (80%)
- Innlevering av en koreografi på ett læringsmøte med en eller flere lærerstudenter
- Planlegge, gjennomføre og evaluere tre veiledningsmøter med studenter
- Delta i faglig diskusjon og refleksjon i basisgruppe og utarbeide et felles gruppereferat og refleksjonslogg fra 2 slike møter
Vurdering: Godkjent / ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Faglærer:
Marianne Sandvik TveitnesPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgFaglærer:
Jorunn ThortveitEmneansvarlig:
Mette Irene HvalbyArbeidsformer
Studiet bygger på sosiokulturelle perspektiver på læring og kunnskapsutvikling. Dette innebærer aktiv deltakelse og refleksjon og obligatorisk deltakelse (80 %).
Studiet består av faglige samlinger, basisgruppemøter, selvstudium og ferdighetstrening mellom samlingene. Omfang og innhold i samlingene presiseres i semesterplanen. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstilles for eksamen.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Praksisveiledning for praksislærere(GLU), emne 1 (VLU104_1) , Praksislærerutdanning: Å lære studenter å bli lærere (VLU107_1) | 5 |