Emne

Praksislærerutdanning: Å lære studenter å bli lærere (VLU107)

Emnet er et profesjonsrettet videreutdanningstilbud på masternivå. Utdanningen tar utgangspunkt i retningslinjer for lærerutdanningene, læreplaner for grunnskolen, samt praksisplaner for studiene. Studiet vil bygge på sosiokulturelle perspektiver på læring og en grunnleggende teoretisk forståelse som sier at veiledning er et redskap for læring og utvikling i utdanningen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Fakta

Emnekode

VLU107

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

I emnet skal studentene få mulighet til å utvikle inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt. Vi vektlegger betydningen av språk som redskap og didaktikk som lærerprofesjonens kunnskapsbase. Veiledning blir i et slikt perspektiv forstått som et didaktisk møte der både sakkunnskap, veiledningskunnskap og ferdigheter, samt relasjonene mellom disse står sentralt. Dialog, kollektive lærings - og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging vil bli vektlagt. Emnet skal videre gi studenten ferdigheter i å anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning for å kritisk reflektere over profesjonsveiledning i lærerutdanning. Gjennom ferdighetstrening i studiet og på egen arbeidsplass vil studenten videre få kompetanse i å planlegge, gjennomføre, analysere og evaluere veiledningsprosesser.

Læringsutbytte

Etter gjennomført grunnmodul skal kandidaten ha:

Kunnskap

Kandidaten

  • har forskningsbasert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling og etiske utfordringer og dilemma knyttet til rollen som lærerstudent og lærer.
  • har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på veilederrollen.
  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging.
  • har spesialisert kunnskap om lærerstudenters situasjon og generelle kontekst.

Ferdigheter

Kandidaten

  • skal kunne koreografere, gjennomføre, vurdere og kommentere ulike didaktiske møter.
  • skal kunne velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudenters læring alt etter person, sak og situasjon.
  • skal kunne utvikle skolebaserte planer for praksisopplæring med utgangspunkt i nasjonale og lokale føringer.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • skal kunne planlegge, gjennomføre, kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser.
  • skal kunne vurdere og kommentere egen utvikling som profesjonsveileder for lærerstudenter.

Forkunnskapskrav

Emnet er åpent for lærere som har gjennomført og bestått utdanning som lærer 1-7, lærer 5-10, lærer 8-13 eller tilsvarende. I tillegg kreves minimum tre års yrkespraksis som lærer i skolen, samt ha mulighet for praksis i form av konkret veiledning for lærerstudenter på egen arbeidsplass.

Emnet vil kunne gi innpass på masterstudier etter søknad med dokumentasjon.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 3 Dager Bestått/ Ikke bestått


En individuell metakognitiv tekst over det å lære å være praksislærer for lærerstudenter. Omfang på oppgaven: 5000 ord, ekskl. litteraturlisten (+/- 10%). Eksamen teller 100% av samlet karakter. Vurderes med bestått/ikke bestått.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk oppmøte, Obligatorisk deltakelse basisgruppe, Gruppeoppgave 1, Gruppeoppgave 2
  • Deltakelse i undervisning og basisgruppe (80%)
  • Innlevering av en koreografi på ett læringsmøte med en eller flere lærerstudenter
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere tre veiledningsmøter med studenter
  • Delta i faglig diskusjon og refleksjon i basisgruppe og utarbeide et felles gruppereferat og refleksjonslogg fra 2 slike møter

Vurdering: Godkjent / ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Kitty Marie Garborg

Emneansvarlig:

Mette Irene Hvalby

Arbeidsformer

Studiet bygger på sosiokulturelle perspektiver på læring og kunnskapsutvikling. Dette innebærer aktiv deltakelse og refleksjon og obligatorisk deltakelse (80 %).

Studiet består av faglige samlinger, basisgruppemøter, selvstudium og ferdighetstrening mellom samlingene. Omfang og innhold i samlingene presiseres i semesterplanen. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstilles for eksamen.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Praksisveiledning for praksislærere(GLU), emne 1 (VLU104_1) , Praksislærerutdanning: Å lære studenter å bli lærere (VLU107_1) 5

Åpent for

Ikke åpent for privatister

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1