Emnet bygger på emnet VNA101. Den overordnete innrammingen for VNA102 er hvordan grunnlagsdokumenter som CEFR og dets utvidete versjon fra 2020 (engelsk) / 2022 (norsk) danner rammer og retninger for tolkning, forståelse og implementering av Læreplan i norsk for voksne innvandrere (fra 2021).
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Den overordnete innrammingen for emnet er hvordan grunnlagsdokumenter som CEFR og dets utvidete versjon fra 2020 (engelsk) / 2022 (norsk) danner rammer og retninger for tolkning, forståelse og implementering av Læreplan i norsk for voksne innvandrere (fra 2021). I tråd med denne tilnærmingen vil emnet ta opp didaktisk arbeid med skriftlige og muntlige ferdigheter, interaksjon og mediering i tillegg til didaktiske valg for tilpasset opplæring. For å analysere, forklare og begrunne de didaktiske valgene læreren tar både før, under og etter læringsmøtet og undervisningskonteksten, vil sosiokulturelle og kognitive teorier om språk og språklæring, herunder transspråking og identitets- og relasjonstenkning, stå sentralt. På samme måte som på VNA101 posisjonerer VNA102 språkinnlæreren i et ressursperspektiv. Dette perspektivet er avgjørende for hvordan språklæring både i og utenfor klasserommet, kartlegging og kartleggingsverktøy samt vurdering og testing forstås og arbeides med i emnet VNA102.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har:
meget god kunnskap om Læreplan i norsk for voksne innvandrere (2021) og det felles europeiske rammeverket for språk (fra 2001, på norsk 2011) herunder dets utvidete utgave (fra 2020, på norsk 2022)
kunnskap om kritisk testteori og om testers ulike posisjoner og funksjoner i et opplæringsløp
meget god kunnskap om hva lesing og skriving på et andrespråk innebærer
kunnskap om teorier om forhandling av identitet(er) i en andrespråkskontekst
meget god kunnskap om muntlig produksjon, resepsjon og interaksjon
kunnskap om sosiolingvistiske og kognitive perspektiver på språklæring, flerspråklighet som en ressurs og transspråking
kunnskap om kjennetegn ved andrespråkslæring i og utenfor klasserommet
Ferdigheter
Kandidaten kan:
vurdere kursdeltakeres / språkinnlæreres ferdighetsnivå i henhold til nivåene beskrevet i CEFR og i læreplanen og forklare (gjøre greie for) egen vurdering
planlegge og legge til rette for målrettet og individuelt tilpasset arbeid med lesing og skriving
planlegge og legge til rette for målrettet og individuelt tilpasset arbeid med muntlige ferdigheter
vurdere og kartlegge voksne språkinnlæreres ressurser og særlig legge til rette for bruk av språkinnlærerens språklige repertoar i en læringssituasjon
planlegge, legge til rette for og styrke innlærernes medierende språklæringsarbeid, slik som for eksempel arbeid med læringsstrategier
Generelle kompetanser
Kandidaten kan bruke faglig begreper for å snakke om og begrunne didaktiske valg som gjelder voksne innlæreres språkutvikling i norsk som andrespråk.
Kandidaten kan planlegge, vurdere og evaluere egen didaktisk praksis i tråd med aktuelle styringsdokumenter.
Forkunnskapskrav
Norsk som andrespråk – Emne 1 (VNA101)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Semesteroppgave
1/1
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
07.01.2025
—
Veiledet semesteroppgave: Rapport fra et klasserom 4000 ord (+/- 10 %).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Analyse av innlærertekst, Vurdering av innlærertekster, Oppgaveutvikling, Språktypologi, Frammøte
Vurdering av innlærertekster: Arbeidskravet er et gruppearbeid, og besvarelsen leveres som lydfil. Tekstene som skal vurderes blir utdelt på studiet.
Språktypologi: Studentene skal i par utforme en kort presentasjon der de sammenlikner språkstrukturelle trekk i norsk og et selvvalgt språk.
Oppgaveutvikling: Studentene skal i grupper utvikle undervisningsoppgaver. Oppgavene skal deles med øvrige studenter i plenum, og følges av en fagdidaktisk forankring og forklaring. Presentasjonen er muntlig.
Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke får arbeidskravet godkjent på første forsøk, har mulighet til å levere arbeidskravet én ytterligere gang.
Arbeidsformer er gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner, omvendt undervisning og bruk av digitale ressurser som forberedelse til og oppfølging av læringsøkter og forskningsbaserte undervisningsøkter.
Fysiske samlinger
Det vil være to fysiske samlinger hvert semester, én ved semesterets oppstart og en i andre halvdel av semesteret. Den første vil gå over tre dager. Den andre samlingen vil gå over to dager.
Nettbasert undervisning
Gjennom hele semesteret vil det være en eller to arbeidsøkter á 2 undervisningstimer å ettermiddags-/kveldstid per uke: I perioder vil det være to arbeidsøkter og i perioder vil det være én arbeidsøkt.
Digital ressurspakke
En digital ressurspakke vil utarbeides. Den digitale ressurspakken vil inneholde lenker til eksisterende nettressurser, men det vil også utvikles filmer og annet støttemateriell som for eksempel kan brukes som utgangspunkt for omvendt undervisning og for gruppediskusjoner.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Akademisk skriving : en skriveveiledning Øyen, Simen Andersen, Solheim, Birger; Johansen, Anders, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 112 s., 2013, isbn:9788202396824, Book Chapter Kapittel 3.4. Avhandlingens måleinstrument: CEFR Nilsen, G.K, Nilsen, Gølin Kaurin, Kapittel 3.4. Avhandlingens måleinstrument: CEFR, UiS Scholarly Publishing Services, 2022-02-25, 75-92, https://ebooks.uis.no/index.php/USPS/catalog/book/134View online Legislation Integreringsloven 2020, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2020-11-06-127View online Government Document Læreplan i norsk for voksne innvandrere https://hkdir.no/ressurser/laereplan-i-norsk-for-voksne-innvandrereView online Book Vurdering av språkferdigheter Carlsen, Cecilie, Moe, Eli, Bergen, Fagbokforlaget, 296 sider, 2019, isbn:978-82-450-2509-5, Kap. 3 og 4 (denne boka må kjøpes) Document Det felles europeiske rammeverket for språk: læring, undervisning, vurdering Kap. 2: Hovedpunkter i rammeverket om undervisning og læring (s. 31-55): https://cdn.sanity.io/files/dc7vqrwe/production/5629d02a4e1605b4412dfc8caae65d5242301fcf.pdf?dl https://cdn.sanity.io/files/dc7vqrwe/production/5629d02a4e1605b4412dfc8caae65d5242301fcf.pdf?dlView online Book Vurdering av språkferdigheter Carlsen, Cecilie, Moe, Eli, Bergen, Fagbokforlaget, 296 sider, 2019, isbn:978-82-450-2509-5, Kap. 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 og 11 (denne boka må kjøpes) Article Testing the reading ability of low educated ESOL learners Allemano, J., Journal of Applied Language Studies. 7 (1), (s. 67-81)., 2013, 67-81, https://apples.journal.fi/article/view/97848/55861View online Book Språkmønster : innføring i det norske språksystemet Kulbrandstad, Lars Anders, Kinn, Torodd, Oslo, Universitetsforlaget, 511 sider, [2023], isbn:9788215068527, Kap. 12, 13, 14, 16 (denne boka må kjøpes/ er allerede kjøpt på forrige emne) Article Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring Anundsen, Lene, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 49-66, Nordic journal of literacy research, 1, 6, 2020-02-01, 49-66, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2024-05-02T10%3A13%3A17IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Nye%20litteraturer:%20Litter%C3%A6re%20tekstpraksiser%20hos%20voksne%20innvandrere%20i%20norsk%20grunnskoleoppl%C3%A6ring&rft.jtitle=Nordic%20journal%20of%20literacy%20research&rft.au=Anundsen,%20Lene&rft.date=2020-02-01&rft.volume=6&rft.issue=1&rft.spage=49&rft.epage=66&rft.pages=49-66&rft.issn=2464-1596&rft.eissn=2464-1596&rft_id=info:doi/10.23865/njlr.v6.1855&rft.pub=Cappelen%20Damm%20Akademisk%20NOASP&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj_cross%3Eoai_doaj_org_article_b4c44d925ebb402c9534c6cadc3a62e5%3C/doaj_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primoView online Book Chapter Pedagogisk transspråking i voksenopplæring Edit Bugge (1983-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Pedagogisk transspråking i voksenopplæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 214 sider, 2023, 169-185, isbn:978-82-02-72531-0, Denne boka må kjøpes Book Chapter Forskning på andrespråksskriving i Norge Golden, A: & Hvistendahl, R., Anne Golden (1950-) (redaktør), Forskning på andrespråksskriving i Norge, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 319 sider, 2023, 281-306, isbn:9788202795382, Boka må kjøpes /er allerede kjøpt på forrige emne Book Chapter Om stemme i andrespråksskriving hos voksne Jølbo, Ingri D., Verónica Pájaro (1981-) (redaktør), Om stemme i andrespråksskriving hos voksne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 268 sider, [2021], 113-129, isbn:9788202687373, Denne boka må kjøpes/er allerede kjøpt på forrige emne Book Chapter Å finne sin stemme - plagiering og polyfoni i andrespråkstekster Jølbo, Ingri D., Anne Golden (1950-) (redaktør), Å finne sin stemme - plagiering og polyfoni i andrespråkstekster, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 319 sider, 2023, 155-173, isbn:9788202795382, Denne boka må kjøpes/er allerede kjøpt på forrige emne Book Chapter Å lære alfabetiske skriftspråk Kulbrandstad, L., Kulbrandstad, Lise Iversen, Landslaget for norskundervisning, Å lære alfabetiske skriftspråk, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 331 sider, 2022, 97-130, isbn:9788245039139, Book Chapter Investering i lesing og skriving. Livserfaringers betydning for to flyktningers lese- og skriveopplæring i Norge Monsen, M., Edit Bugge (1983-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Investering i lesing og skriving. Livserfaringers betydning for to flyktningers lese- og skriveopplæring i Norge, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 214 sider, 2023, 97-113, isbn:978-82-02-72531-0, Denne boka må kjøpes Book Chapter Lærerrespons på fagtekster på mellomtrinnet - et syntaktisk kapittel Tonne, I., Anne Golden (1950-) (redaktør), Lærerrespons på fagtekster på mellomtrinnet - et syntaktisk kapittel, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 319 sider, 2023, 90-110, isbn:9788202795382, Denne boka må kjøpes/er allerede kjøpt på forrige emne Article Identity and a Model of Investment in Applied Linguistics Darvin, Ron ; Norton, Bonny, New York, USA, Cambridge University Press, 36-56, Annual review of applied linguistics, 35, 2015-03-01, 36-56, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2024-05-02T10%3A25%3A18IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Identity%20and%20a%20Model%20of%20Investment%20in%20Applied%20Linguistics&rft.jtitle=Annual%20review%20of%20applied%20linguistics&rft.au=Darvin,%20Ron&rft.date=2015-03-01&rft.volume=35&rft.spage=36&rft.epage=56&rft.pages=36-56&rft.issn=0267-1905&rft.eissn=1471-6356&rft_id=info:doi/10.1017/S0267190514000191&rft.pub=Cambridge%20University%20Press&rft.place=New%20York,%20USA&rft.stitle=ANNU%20REV%20APPL%20LINGUI&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_webof%3E3623174911%3C/proquest_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primo&rft_pqid=1662798783&rft_cupid=10_1017_S0267190514000191View online Article Investment and motivation in language learning: What's the difference? Darvin, Ron ; Norton, Bonny, CAMBRIDGE, Cambridge Univ Press, 29-40, Language teaching, 1, 56, 2023-01-01, 29-40, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2024-05-02T10%3A26%3A03IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-webofscience&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Investment%20Pad%20motivation%20in%20language%20learning:%20What%27s%20me%20difference?&rft.jtitle=Language%20teaching&rft.au=Darvin,%20Ron&rft.date=2023-01-01&rft.volume=56&rft.issue=1&rft.spage=29&rft.epage=40&rft.pages=29-40&rft.issn=0261-4448&rft.eissn=1475-3049&rft_id=info:doi/10.1017/S0261444821000057&rft.pub=Cambridge%20Univ%20Press&rft.place=CAMBRIDGE&rft.stitle=LANG%20TEACHING&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cwebofscience%3E000776958600001%3C/webofscience%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primoView online Book Chapter Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring Kjelaas, I. & Ommeren, R., Verónica Pájaro (1981-) (redaktør), Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 268 sider, [2021], 47-67, isbn:9788202687373, Denne boka må kjøpes/ er allerede kjøpt på forrige emne Book Chapter Om å investere i R-U-M-P-E: en etnografisk studie av lese- og skriveopplæringen for voksne nyankomne Monsen, M., Verónica Pájaro (1981-) (redaktør), Om å investere i R-U-M-P-E: en etnografisk studie av lese- og skriveopplæringen for voksne nyankomne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 268 sider, [2021], 47-67, isbn:9788202687373, Denne boka må kjøpes/ er allerede kjøpt Book Chapter Ulike kapitalformer hos deltakere i voksenopplæring og arbeidsliv Telle, J.B & Bugge, E., Edit Bugge (1983-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Ulike kapitalformer hos deltakere i voksenopplæring og arbeidsliv, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 214 sider, 2023, 133-148, isbn:978-82-02-72531-0, Book Chapter Input, Interaction, and Output in L2 Acquisition Gass, S.M. & Mackey, A., Bill VanPatten (redaktør), Input, Interaction, and Output in L2 Acquisition, London, Routledge, xii, 308 sider, 2020, 192-222, isbn:9781138587373; 9781138587380, Article Talt bokmål: Målspråk for andrespråksstudenter? Husby, O., NOA Norsk som andrespråk, 2/2009, 2009, Book Chapter "Jeg vil helst snakke norsk på norsk" Valg og begrensning i andrespråksfonologi Steien, G., Ann-Kristin Helland Gujord (1977-) (redaktør), "Jeg vil helst snakke norsk på norsk" Valg og begrensning i andrespråksfonologi, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 476 sider, 2018, 214-234, isbn:9788202584702, Denne boka må kjøpes/ er allerede kjøpt Book Chapter Del to: Opplæring og transspråking García. O. & Wei, L., García, Ofelia, Li, Wei, Del to: Opplæring og transspråking, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 169 sider, 2019, 61-149, isbn:978-82-02-61057-9, Book Chapter Kjelder til variasjon mellom enkeltinnlærarar og mellom grupper av innlærarar Gujord, A-K, Gujord, Ann-Kristin Helland, Kjelder til variasjon mellom enkeltinnlærarar og mellom grupper av innlærarar, Bergen, Fagbokforlaget, 362 sider, 2023, 135-214, isbn:9788245037371, Book Chapter Norskopplæring for voksne: en kritisk sosiolingvistisk tilnærming Pájaro, V. & Monsen, M., Verónica Pájaro (1981-) (redaktør), Norskopplæring for voksne: en kritisk sosiolingvistisk tilnærming, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 268 sider, [2021], 11-28, isbn:9788202687373, Book Chapter Skill Acquisition Theory DeKeyser, R., Bill VanPatten (redaktør), Skill Acquisition Theory, London, Routledge, xii, 308 sider, 2020, 83-104, isbn:9781138587373; 9781138587380, Article "Language learning in the wild" som praksisorienteret sprogundervisning Eskildsen, S.W. & Wagner, J., Sproget på arbejde, 2018, 62-70, https://tidsskrift.dk/spr/article/view/125865/7 Article Grammatikkens plass i andrespråksundervisningen - hva og hvordan Fagbokforlagets nettmagasin, 2018, https://magasin.fagbokforlaget.no/artikler/13/12/2018/grammatikkens-plass-i-andresprksundervisningen-hva-og-hvordan https://magasin.fagbokforlaget.no/artikler/13/12/2018/grammatikkens-plass-i-andresprksundervisningen-hva-og-hvordanView online Book Chapter Nok norsk til å få jobb? En narrativ tilnærming til jobbintervju og språk Pájaro, V. & Steien, G.B., Edit Bugge (1983-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Nok norsk til å få jobb? En narrativ tilnærming til jobbintervju og språk, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 214 sider, 2023, 237-258, isbn:978-82-02-72531-0, denne boka må kjøpes/er allerede kjøpt Article "I learn more at school": A critical perspective on workplace-related second language learning in and out of school Sandwall, K., TESOL Quarterly, 44(3), 2010, 542-574, Book Chapter Strukturelle hindre for innovasjon i et kommunalt introduksjonsprogram Sundsbø, A.O., Edit Bugge (1983-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Strukturelle hindre for innovasjon i et kommunalt introduksjonsprogram, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 214 sider, 2023, 150-166, isbn:978-82-02-72531-0, Book Chapter Å bygge yrkesidentitet gjennom å jobbe med arbeidsrelevante tekster Tkachenko, E., Verónica Pájaro (1981-) (redaktør), Å bygge yrkesidentitet gjennom å jobbe med arbeidsrelevante tekster, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 268 sider, [2021], 216-236, isbn:9788202687373, Book Chapter Språkkrav for statsborgerskap og hvordan de begrunnes Carlsen, C. & Bugge, E., Verónica Pájaro (1981-) (redaktør), Språkkrav for statsborgerskap og hvordan de begrunnes, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 268 sider, [2021], 191-215, isbn:9788202687373, Book Chapter Læringsorientert vurdering - prøver med læring som mål Carlsen, C., Ann-Kristin Helland Gujord (1977-) (redaktør), Læringsorientert vurdering - prøver med læring som mål, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 476 sider, 2018, 379-403, isbn:9788202584702, Book Din tur! : metodebok for aktiv norskopplæring Sjo, Toril Kristin, Bergen, Fagbokforl, 218 s., cop. 2015, isbn:9788232103379, Document Aktivitetsbank. Lærerressurs til Ny i Norge Nilsen, G.K., Foreleser vil informere når denne blir tilgjengelig. Document Det felles europeiske rammeverket for språk: læring, undervisning, vurdering 2011, https://hkdir.no/voksenopplaering/norsk-og-samfunnskunnskap/om-norskprovene/det-europeiske-rammeverket-for-sprak https://hkdir.no/voksenopplaering/norsk-og-samfunnskunnskap/om-norskprovene/det-europeiske-rammeverket-for-sprakView online Document Det felles europeiske rammeverket for språk. Utvidet versjon HK-dir., 2022, https://epale.ec.europa.eu/nb/content/utvidet-versjon-av-det-felles-europeiske-rammeverket-sprak-laering-undervisning-vurdering-0 https://epale.ec.europa.eu/nb/content/utvidet-versjon-av-det-felles-europeiske-rammeverket-sprak-laering-undervisning-vurdering-0View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1