Emne

Norsk 2, trinn 8-13, tekstarbeid i norskfaget (VNO210)

Tekstarbeid i norskfaget (30sp) og er et kombinert nettbasert og samlingsbasert tilbud retta mot lærere som underviser i norsk på 8.-13. trinn og som har mindre enn 60 studiepoeng i norsk. Formålet med studiet er å styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet i tråd med Kunnskapsløftet 2020 og utvikle deres forståelse av norskfaget som et tekstfag.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

VNO210

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Innhold

I norskfaget er vi særlig opptatt av tekster og tekstarbeid. Vi leser skjønnlitteratur, sakprosa, multimodale og digitale tekster, vi snakker om tekstene og vi skriver om tekstene. Dette gjør vi i flere fag, men i norskfaget står selve tekstligheten i forgrunnen, og vi interesserer oss for form, språk og struktur. Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på. Studiet skal tilføre nye perspektiver på tekstarbeidet, gi fordypning i læreplan og støtte til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Studiet vil være forankret i nyere forskning.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

 

Kunnskap:

Den ferdig utdannede kandidaten skal ha kunnskap om:

  • literacy-begrepet; fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet
  • tekster i norskfaget; skjønnlitteratur, sakprosa, multimodale og digitale tekster
  • retoriske og diskursanalytiske tilnærminger til tekst
  • utforskende og dialogisk undervisning
  • læreplanen som helhet

 

Ferdigheter:

Den ferdige utdannende kandidaten skal kunne: 

  • analysere og drøfte tekster i norskfaget; skjønnlitteratur, sakprosa, multimodale tekster
  • anvende teorier om utforskende og dialogisk undervisning i didaktiske refleksjoner om norskfaglig lesing, skriving og muntlighet
  • reflektere over hvordan planlegge og gjennomføre gode vurderingssituasjoner
  • utnytte norskdidaktiske muligheter i digitale verktøy og digitale design
  • tolke og operasjonalisere grunnleggende verdier og prinsipper i gjeldende læreplan

 

Generell kompetanse:

Den ferdige utdannede kandidaten skal kunne:

  • formulere seg godt faglig, både muntlig og skriftlig
  • legge til rette for utforskende og engasjerende tekstarbeid i norsk
  • planlegge, gjennomføre og vurdere elevers norskfaglige tekstarbeid
  • reflektere over egen undervisning i lys av forskningsbasert kunnskap og gjeldende styringsdokumenter

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført lærerutdanning fra høyskole eller universitet, der minimum 30 studiepoeng norsk eller nordisk inngår. Studenten må være i jobb som lærer.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Hjemmeeksamen 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer Alle 25.04.2022


Hjemmeeksamen. 2 uker. Alle hjelpemidler tillatt. Gradert karakter A-F

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Innlevering av to fagtekster (høst), To refleksjonsnotat (500 ord) (høst), Liste over selvvalgt litteratur (høst), Innlevering av to fagtekster (vår), Et refleksjonsnotat (500 ord) (vår), Kunnskapsdeling på egen skole (vår), Liste over selvvalgt litteratur (vår)
  • Obligatorisk aktivitet som må være godkjent skal angis og begrunnes. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.

 Høst:

  • Innlevering av to fagtekster (den første på 2000 ord +/- 10%, og den andre på 3500 ord +/- 10%). En på bokmål og en på nynorsk
  • To refleksjonsnotat på 500 ord. Et på nynorsk og et på bokmål
  • Innlevering av liste over selvvalgt litteratur, ca. 200 sider. (I tillegg vil ca. 800 sider være obligatorisk litteratur.)

Vår:

  • Innlevering av to fagtekster (den første på 2000 ord +/- 10%, og den andre på 3500 ord +/- 10%). En på bokmål og en på nynorsk
  • Et refleksjonsnotat på 500 ord. Et på bokmål og et på nynorsk
  • Kunnskapsdeling på egen skole
  • Innlevering av liste over selvvalgt litteratur, ca. 100 sider. (I tillegg vil ca. 900 sider være obligatorisk litteratur.)

Fagperson(er)

Faglærer:

Atle Skaftun

Studiekoordinator:

Ellen Rafos

Arbeidsformer

Varierte arbeidsformer som omfatter forelesninger, ulike former for gruppearbeid, tekstseminar og veiledning individuelt og i grupper. Studentene skal skrive refleksjonsnotater og kortere tekster knyttet til studiet og feltarbeid på egen arbeidsplass. Mellom samlingen vil det være kommunikasjon mellom faglærere og studenter på læringsplattformer CANVAS. Studiet vil gjøre nytte av at Universitetet i Stavanger har et Didaktisk digitalt verksted (DDV) som kan gi innføring i ulike digitale verktøy og ressurser til bruk i klasserommet.

Praksis

Studentene er i lærerjobb.

Åpent for

Norsk 2 (8.-13. trinn) - Kompetanse for kvalitet

Emneevaluering

Det velges studentrepresentant for emnet. Tidligdialog gjennomføres hvert semester. I tillegg evalueres emnet minst hvert tredje år, i tråd med kvalitetssystemet for utdanningene ved UiS

Litteratur

Book Chapter

Retorikk og muntlig kreativitet Bakken, J., Kverndokken, Kåre, Retorikk og muntlig kreativitet, Bergen, Fagbokforl, 356 s., cop. 2016, 35-49, isbn:978-82-450-1799-1,

Book

Literacy i skolen Blikstad-Balas, M., Oslo, Universitetsforl, 128 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02589-6,

Article

Lesestrategier – en kunnskapsoversikt Brevik, L. M., Tengberg, M., Ekström, L., Utdanningsforbundet, Oslo, Bedre skole, Bedre skole :, 1, 31, 2019, 62-69, https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/07/08/BS0119-WEB.pdfView online

Book

Litteraturteori Claudi, M. B., Bergen, Fagbokforl, 281 s., 192, cop. 2013, isbn:9788245014303, Nykritikken (s. 58-67) Leserorientert litteraturteori (s. 111-126) Økokritikk (s. 241-255)

Book Chapter

Vurdering av muntlighet i klasserommet Fjørtoft, H., Henning Fjørtoft, Kverndokken, Kåre, Vurdering av muntlighet i klasserommet, Bergen, Fagbokforl, 356 s., cop. 2016, 119-135, isbn:978-82-450-1799-1,

Book

Andvake : forteljing Fosse, J., Oslo, Samlaget, 74 s., 2007, isbn:978-82-521-7056-6,

Article

Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole Gourvennec, A. F., Nordic journal of literacy research, 1, 2, 2016, 1-18, https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/271View online

Article

Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden Gourvennec, A. F., Höglund, H., Johansson, M., Kabel, K., Sønneland, M., [Dordrecht, the Netherlands] :, Kluwer Academic Publishers, L1-educational studies in language and literature., 20, 2020, https://l1.publication-archive.com/publication/1/1945View online

Book

Dikt Hassan, Y., [Oslo], Cappelen Damm, 169 s., 2014, s. 5-10, 12-17, 19-20

Book

Melk og honning Rupi K., Steinman, I. V. (1985-)oversetter, Oslo, Kagge, 204, 2018, isbn:9788248921530, Del 1: smerten, s. 9-41

Book

Skogen den grøne : dikt for barn Lillegraven, R., Johnsen, M. K., Oslo, Samlaget, 61 s., 2018, isbn:978-82-521-9687-0, s. 5-6, 14, 16-17, 20 og 59-61

Book Chapter

I skogen Lindstrøm, M., Lindstrøm, M., I skogen, Oslo, Aschehoug, 187 s., 2007, 163-188, isbn:9788203193019,

Book

Solaris korrigert : dikt Rimbereid, Ø., [Oslo], Gyldendal, 73 s., 2004, isbn:8205332355, Utdrag, s. 9-18

Article

Teaching Disciplinary Literacy to Adolescents: Rethinking Content-Area Literacy Shanahan, T. og Shanahan, C., Harvard University. Graduate School of Education, (issuing body.), [Cambridge, Mass. :, Harvard University etc, 1 online resource (volumes) :, Harvard educational review, 1, 78, 2008, 40-59, https://www.proquest.com/docview/212267873/fulltextPDF/37FD7897E6C3432EPQ/5?accountid=136945View online

Book

Litteraturens nytteverdi Skaftun, A., Bergen, Fagbokforl, 251 s., nr. 178, cop. 2009, isbn:8245005614; 9788245005615, Del 1 og 2, s. 7-88

Article

Leseopplæring og fagenes literacy Skaftun, A., Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-15, Nordic journal of literacy research, 1, 2015-12-07, 1-15, https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/170/147View online

Book

Norskfaget mellom fortid og framtid : scene og offentlighet Smidt, J., Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 168 s., cop. 2018, isbn:978-82-450-2280-3,

Book

Temainnganger til norskfaget : ei verktøykasse for klasserommet Sæther, Vibeke, Melvold, Anita; Sæther, Vibeke, Bergen, Fagbokforlaget, 378 sider, [2020], isbn:9788245033847, Utdrag: s. 13-117

Video

Du hater å henge med oss Andem, J., Fra Skam, sesong 4, episode 1 https://tv.nrk.no/serie/skam/sesong/4/episode/1/avspillerView online

Book

Det store digitaliseringseksperimentet i skolen Blikstad-Balas, M.; Kornhall, P.; Nilsson, J. M., Bergen, Fagbokforlaget, 212 sider, 2020, isbn:9788245034707, Kapittel 3 (s. 149 - 210)

Book

How we read now : strategic choices for print, screen, and audio Baron, Naomi S., New York :, Oxford University Press, pages cm, 2021., isbn:9780190084097, Kapittel 4 og 10 https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-12T16:54:49IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.atitle=&rft.jtitle=&rft.btitle=How%20We%20Read%20Now&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Baron,%20Naomi%20S&rft.aucorp=&rft.date=2021&rft.volume=&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=&rft.artnum=&rft.issn=&rft.eissn=&rft.isbn=9780190084097&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=9780190084110&rft.edition=&rft.pub=Oxford%20University%20Press%20USA%20-%20OSO&rft.place=Oxford&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/1202731324&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3cproquest%3eEBC6476743%3c/proquest%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=getit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=EBC6476743&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Book

Rapport frå ein gjennomgang av Hva visste hjemmefronten? Berggren, Elise B., Bruland, Bjarte; Tangestuen, Mats; Berggren, Elise B., Oslo, Dreyers forlag, 305 sider, 2020, isbn:9788282655583, s. 74-78 og 255-273

Article

Rethinking Digital Literacy in Nordic School Curricula Berge, O., Oslo :, Universitetsforlaget, 1 online resource, Nordic journal of digital literacy., 01-02, 12, 2017, 5-7, https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2017-01-02-01View online

Book Chapter

Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet Berge, Kjell Lars, Forskargruppe for nynorsk skriftkultur (forlag/utgiver), Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet, Oslo, NOASP, Nordic Open Access Scholarly Publishing Cappelen Damm akademisk, nr. 1, 2019, 2019, 21-51, isbn:9788202616601, https://doi.org/10.23865/noasp.67View online

Book

Inn i sakens prosa Blikstad-Balas, Marte, Tønnesson, Johan L., Oslo, Universitetsforlaget, 195 sider, [2020], isbn:9788215036885,

Article

Bedre revisjonskompetanse gjennom eksplisitt opplæring i revisjonsstrategier? Bueie, A. A., Oslo :, Cappelen Damm Akademisk, 1 online resource, Nordic journal of literacy research., 2, 5, 2019, https://doi.org/10.23865/njlr.v5.1410View online

Blog

Hvordan lærer lærere å gi feedback som elevene lærer av? Cabot, M. A., https://blogg.forskning.no/blogg-sprak-i-utdanning/hvordan-laerer-laerere-a-gi-feedback-som-elevene-laerer-av/1679091View online

Book

An introduction to discourse analysis : theory and method Gee, J. P., London, Routledge, 242 s., cop. 2014, isbn:978-0-415-72125-7; 0415721253; 978-0-415-72556-9; 0415725569, Kapittel 1 (s. 1-15) og 3 (s. 30-43)

Article

Arvid Brodersens Berlin Glosvik, Ø, Dag og Tid, 11. desember 2020, 2020, 34

Book Chapter

«Du er nødt til å ha endringskompetanse som lærer, hvis ikke så dør du ut, altså». Lærerperspektiv i digitaliserte klasserom Gourvennec, A. F. og Nielsen, I., Atle Skaftun ; Mari-Ann Igland ; Dag Husebø, Husebø, Dag; Igland, Mari-Ann; Skaftun, Atle, «Du er nødt til å ha endringskompetanse som lærer, hvis ikke så dør du ut, altså». Lærerperspektiv i digitaliserte klasserom, Oslo; Oslo, Universitetsforlaget; Universitetsforlaget, 281 sider, 2019, isbn:978-82-15-03159-0, https://www.idunn.no/ny_hverdag/4_du_er_noedt_til_aa_ha_endringskompetanse_som_laerer_hvis_View online

Book Chapter

Essayets særmerke og topoi Haas, G., Grepstad, Ottar, Essayets særmerke og topoi, Oslo, Samlaget, 249 s., 1982, 229-239, isbn:8252121535; 9788213027588, http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013012907196View online

Article

Opslugt, dybt, nært: om romanlæsning i danskundervisningen Hauer, K., Viden om literacy, 24, 2018, 2018, 84-90, https://www.videnomlaesning.dk/media/2561/24.pdfView online

Book

Grammatikken i bruk Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], isbn:978-82-02-67152-5, Kapittel 1, 5 og 8 (s. 10-24, 114-145 og 188-205)

Book Chapter

Mens teksten blir til: digital respons til elevtekstar under arbeid Igland, M.-A. og ØStrem, S. E., Atle Skaftun ; Mari-Ann Igland ; Dag Husebø, Husebø, Dag; Igland, Mari-Ann; Skaftun, Atle, Mens teksten blir til: digital respons til elevtekstar under arbeid, Oslo; Oslo, Universitetsforlaget; Universitetsforlaget, 281 sider, 2019, 170-194, isbn:978-82-15-03159-0, https://www.idunn.no/file/pdf/67122041/7_mens_teksten_blir_til_digital_respons_til_elevtekstar_u.pdfView online

Article

Reading literary fiction improves theory of mind Kidd, D. C., & Castano, E, American Association for the Advancement of Science., New York, N.Y. :; Cambridge, Mass. :; Lancaster, Pa. :; Lancaster, Pa. :; Washington, DC :, publisher not identified; Science Company Moses King; Science Press; American Association for the Advancement of Science; American Association for the Advancement of Science, Science., 342/6156, 2013, 377-380, https://www.jstor.org/stable/42619922?refreqid=excelsior:aff31281526a6eb44cea3c905a4f2c83&seq=1#metadata_info_tab_contentsView online

Article

Fem teser om funksjonell respons på elevtekster Kvithyld, T. & Aasen, A. J., Viden om læsning, 9, 2011, 2011, 10-16, https://www.videnomlaesning.dk/media/1630/viden_om_laesning_nr_9.pdfView online

Book

Multimodal tekstkompetanse Maagerø, E.; Tønnessen, E. S., Kristiansand, Portal, 245 s., cop. 2014, isbn:9788283140132, Kapittel 1 og 2 (s. 14-48) og kapittel 6 (s. 112-127)

Article

Empathy and literary style A theoretical and methodological exploration Mangen, Anne ; Begnum, Anne Charlotte ; Kuzmicova, Anezka ; Nilsson, Kersti ; Steenberg, Mette ; Stole, Hildegunn, HOBOKEN, WILEY, 471-486, Orbis litterarum, 6, 73, 2018-12-01, 471-486, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-23T12:54:35IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_chadw&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Empathy%20and%20literary%20style%20A%20theoretical%20and%20methodological%20exploration&rft.jtitle=Orbis%20litterarum&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Mangen,%20Anne&rft.aucorp=&rft.date=2018-12-01&rft.volume=73&rft.issue=6&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=471&rft.epage=486&rft.pages=471-486&rft.artnum=&rft.issn=0105-7510&rft.eissn=1600-0730&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/oli.12193&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=WILEY&rft.place=HOBOKEN&rft.series=&rft.stitle=ORBIS%20LIT&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3cgale_chadw%3eA562335605%3c/gale_chadw%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=A562335605&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Book Chapter

Lærarsamtalar om elevtekstar : mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering Matre, S., Solheim, Randi, Lærarsamtalar om elevtekstar : mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering, Oslo, Novus, S. 219-243, 2014, 219-243,

Book

Hva visste hjemmefronten? : Holocaust i Norge : varslene, unnvikelsene, hemmeligholdet Michelet, Marte Brekke, Oslo, Gyldendal, 411 s., 2018, isbn:978-82-05-50410-3, Kapittel 5(s. 50-69), kapittel 12 (s. 151-168

Book Chapter

Innfødde og immigrantar i den digitale skulekvardagen Nygard, A.O, Atle Skaftun ; Mari-Ann Igland ; Dag Husebø, Innfødde og immigrantar i den digitale skulekvardagen, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2019, isbn:8215031595, https://www-idunn-no.ezproxy.uis.no/ny_hverdag/10_innfoedde_og_immigrantar_i_den_digitale_skulekvardagenView online

Book Chapter

Elevers lesevaner og holdninger til lesing Roe, A., Elevers lesevaner og holdninger til lesing, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2020, isbn:82-15-04006-3, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-23T12:59:39IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_DIAKON:5152279200002247,ie=47BIBSYS_UBIS:5190916450002208,ie=47BIBSYS_UBB:51186848630002207,ie=47BIBSYS_UBA:5197740230002209,ie=47BIBSYS_UBTO:51179847690002205,ie=47BIBSYS_UBO:51259030840002204,ie=47BIBSYS_SSHF:5126495790002269,ie=47BIBSYS_NORCE:515983990006522,ie=47BIBSYS_NIH:5128046560002238,ie=47BIBSYS_UBIN:5198023180002211,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:51280564870002203,ie=47BIBSYS_NISK:5113032030002267,ie=47BIBSYS_MF:5148123330002227,ie=47BIBSYS_LOVISHS:5126482790002272,ie=47BIBSYS_HIB:51111470950002221,ie=47BIBSYS_HIO:5185562600002218,ie=47BIBSYS_HIT:5177927100002210,ie=47BIBSYS_HIOA:51112130540002212,ie=47BIBSYS_HIM:5148277270002223,ie=47BIBSYS_HH:5177060430002214,ie=47BIBSYS_FFI_BIBL:5121088420002246,ie=47BIBSYS_SIRUS:5146205190002256,ie=47BIBSYS_DMMH:5127765820002262,ie=47BIBSYS_AHUS:5147246790002263,ie=47BIBSYS_NETWORK:71603768910002201,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primoView online

Book

On reflection : an essay on technology, education, and the status of thought in the twenty-first century Rose, Ellen,, Toronto :, Canadian Scholars' Press Incorporated, 1 online resource (140 pages), 2013., isbn:1-55130-519-4, Kapittel 6 (s. 81-97)

Article

Decreasing materiality from print to screen reading Schilhab, T., Balling, G., & Kuzmicova, A, Munksgaard, First Monday, 10, 23, 2018, 1-12, https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/9435View online

Article

Dialogisk diskursanalyse. Litteraturvitenskapelig metode og skolepraksis Skaftun, A., Tidsskrift för litteraturvetenskap, 3-4, 40, 2010, 182-217, https://ojs.ub.gu.se/index.php/tfl/article/view/506/480View online

Book Chapter

Borgaren og satyren Time, S., Grepstad, Ottar, Borgaren og satyren, Oslo, Samlaget, 249 s., 1982, 13-34, isbn:8252121535; 9788213027588, http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013012907196View online

Book Chapter

Sakprosa Tjønneland, E., Gullestad, A. M.; Hamm, C.; Sejersted, J. M.; Tjønneland, E.; Vassenden, E., Sakprosa, Oslo, Samlaget, 237 s., cop. 2018, 182-217, isbn:978-82-521-9330-5, https://www.nb.no/search?q=oaiid:%22oai:nb.bibsys.no:999919909063202202%22&mediatype=b%f8kerView online

Other

Intervju med Gunnar Sønsteby Ulstein, R., Hjemmefrontmuseet, 1970, Teksten er kun tilgjengelig for studentgruppen (jf. avtale gjort direkte med Hjemmefrontmuseet)

Book

Reader, come home : the reading brain in a digital world Wolf, Maryanne, Stoodley, C.J., New York, Harper, viii, 260 s., cop. 2018, isbn:978-0-06-238878-0, s. 35-68

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1