Emne
Norsk 2, trinn 8-13, tekstarbeid i norskfaget (VNO210)
Tekstarbeid i norskfaget (30sp) og er et kombinert nettbasert og samlingsbasert tilbud retta mot lærere som underviser i norsk på 8.-13. trinn og som har mindre enn 60 studiepoeng i norsk. Formålet med studiet er å styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet i tråd med Kunnskapsløftet 2020 og utvikle deres forståelse av norskfaget som et tekstfag.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022
Semesters
Fakta
Emnekode
VNO210
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Den ferdig utdannede kandidaten skal ha kunnskap om:
- literacy-begrepet; fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet
- tekster i norskfaget; skjønnlitteratur, sakprosa, multimodale og digitale tekster
- retoriske og diskursanalytiske tilnærminger til tekst
- utforskende og dialogisk undervisning
- læreplanen som helhet
Ferdigheter:
Den ferdige utdannende kandidaten skal kunne:
- analysere og drøfte tekster i norskfaget; skjønnlitteratur, sakprosa, multimodale tekster
- anvende teorier om utforskende og dialogisk undervisning i didaktiske refleksjoner om norskfaglig lesing, skriving og muntlighet
- reflektere over hvordan planlegge og gjennomføre gode vurderingssituasjoner
- utnytte norskdidaktiske muligheter i digitale verktøy og digitale design
- tolke og operasjonalisere grunnleggende verdier og prinsipper i gjeldende læreplan
Generell kompetanse:
Den ferdige utdannede kandidaten skal kunne:
- formulere seg godt faglig, både muntlig og skriftlig
- legge til rette for utforskende og engasjerende tekstarbeid i norsk
- planlegge, gjennomføre og vurdere elevers norskfaglige tekstarbeid
- reflektere over egen undervisning i lys av forskningsbasert kunnskap og gjeldende styringsdokumenter
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 2 Uker | Bokstavkarakterer | Alle | — | 25.04.2022 | — |
Hjemmeeksamen. 2 uker. Alle hjelpemidler tillatt. Gradert karakter A-F
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk aktivitet som må være godkjent skal angis og begrunnes. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Høst:
- Innlevering av to fagtekster (den første på 2000 ord +/- 10%, og den andre på 3500 ord +/- 10%). En på bokmål og en på nynorsk
- To refleksjonsnotat på 500 ord. Et på nynorsk og et på bokmål
- Innlevering av liste over selvvalgt litteratur, ca. 200 sider. (I tillegg vil ca. 800 sider være obligatorisk litteratur.)
Vår:
- Innlevering av to fagtekster (den første på 2000 ord +/- 10%, og den andre på 3500 ord +/- 10%). En på bokmål og en på nynorsk
- Et refleksjonsnotat på 500 ord. Et på bokmål og et på nynorsk
- Kunnskapsdeling på egen skole
- Innlevering av liste over selvvalgt litteratur, ca. 100 sider. (I tillegg vil ca. 900 sider være obligatorisk litteratur.)
Fagperson(er)
Faglærer:
Ingeborg Margrete BergeFaglærer:
Atle SkaftunStudiekoordinator:
Ellen RafosEmneansvarlig:
Aslaug Fodstad GourvennecStudiekoordinator:
Nils-Petter Bjerkelund OlsenArbeidsformer
Praksis
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book Chapter
Retorikk og muntlig kreativitet Bakken, J., Kverndokken, Kåre, Retorikk og muntlig kreativitet, Bergen, Fagbokforl, 356 s., cop. 2016, 35-49, isbn:978-82-450-1799-1,
Book
Literacy i skolen Blikstad-Balas, M., Oslo, Universitetsforl, 128 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02589-6,
Article
Lesestrategier – en kunnskapsoversikt Brevik, L. M., Tengberg, M., Ekström, L., Utdanningsforbundet, Oslo, Bedre skole, Bedre skole :, 1, 31, 2019, 62-69, https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/07/08/BS0119-WEB.pdfView online
Book
Litteraturteori Claudi, M. B., Bergen, Fagbokforl, 281 s., 192, cop. 2013, isbn:9788245014303, Nykritikken (s. 58-67) Leserorientert litteraturteori (s. 111-126) Økokritikk (s. 241-255)
Book Chapter
Vurdering av muntlighet i klasserommet Fjørtoft, H., Henning Fjørtoft, Kverndokken, Kåre, Vurdering av muntlighet i klasserommet, Bergen, Fagbokforl, 356 s., cop. 2016, 119-135, isbn:978-82-450-1799-1,
Book
Andvake : forteljing Fosse, J., Oslo, Samlaget, 74 s., 2007, isbn:978-82-521-7056-6,
Article
Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole Gourvennec, A. F., Nordic journal of literacy research, 1, 2, 2016, 1-18, https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/271View online
Article
Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden Gourvennec, A. F., Höglund, H., Johansson, M., Kabel, K., Sønneland, M., [Dordrecht, the Netherlands] :, Kluwer Academic Publishers, L1-educational studies in language and literature., 20, 2020, https://l1.publication-archive.com/publication/1/1945View online
Book
Dikt Hassan, Y., [Oslo], Cappelen Damm, 169 s., 2014, s. 5-10, 12-17, 19-20
Book
Melk og honning Rupi K., Steinman, I. V. (1985-)oversetter, Oslo, Kagge, 204, 2018, isbn:9788248921530, Del 1: smerten, s. 9-41
Book
Skogen den grøne : dikt for barn Lillegraven, R., Johnsen, M. K., Oslo, Samlaget, 61 s., 2018, isbn:978-82-521-9687-0, s. 5-6, 14, 16-17, 20 og 59-61
Book Chapter
I skogen Lindstrøm, M., Lindstrøm, M., I skogen, Oslo, Aschehoug, 187 s., 2007, 163-188, isbn:9788203193019,
Book
Solaris korrigert : dikt Rimbereid, Ø., [Oslo], Gyldendal, 73 s., 2004, isbn:8205332355, Utdrag, s. 9-18
Article
Teaching Disciplinary Literacy to Adolescents: Rethinking Content-Area Literacy Shanahan, T. og Shanahan, C., Harvard University. Graduate School of Education, (issuing body.), [Cambridge, Mass. :, Harvard University etc, 1 online resource (volumes) :, Harvard educational review, 1, 78, 2008, 40-59, https://www.proquest.com/docview/212267873/fulltextPDF/37FD7897E6C3432EPQ/5?accountid=136945View online
Book
Litteraturens nytteverdi Skaftun, A., Bergen, Fagbokforl, 251 s., nr. 178, cop. 2009, isbn:8245005614; 9788245005615, Del 1 og 2, s. 7-88
Article
Leseopplæring og fagenes literacy Skaftun, A., Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-15, Nordic journal of literacy research, 1, 2015-12-07, 1-15, https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/170/147View online
Book
Norskfaget mellom fortid og framtid : scene og offentlighet Smidt, J., Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 168 s., cop. 2018, isbn:978-82-450-2280-3,
Book
Temainnganger til norskfaget : ei verktøykasse for klasserommet Sæther, Vibeke, Melvold, Anita; Sæther, Vibeke, Bergen, Fagbokforlaget, 378 sider, [2020], isbn:9788245033847, Utdrag: s. 13-117
Video
Du hater å henge med oss Andem, J., Fra Skam, sesong 4, episode 1 https://tv.nrk.no/serie/skam/sesong/4/episode/1/avspillerView online
Book
Det store digitaliseringseksperimentet i skolen Blikstad-Balas, M.; Kornhall, P.; Nilsson, J. M., Bergen, Fagbokforlaget, 212 sider, 2020, isbn:9788245034707, Kapittel 3 (s. 149 - 210)
Book
How we read now : strategic choices for print, screen, and audio Baron, Naomi S., New York :, Oxford University Press, pages cm, 2021., isbn:9780190084097, Kapittel 4 og 10 https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-12T16:54:49IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.atitle=&rft.jtitle=&rft.btitle=How%20We%20Read%20Now&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Baron,%20Naomi%20S&rft.aucorp=&rft.date=2021&rft.volume=&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=&rft.artnum=&rft.issn=&rft.eissn=&rft.isbn=9780190084097&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=9780190084110&rft.edition=&rft.pub=Oxford%20University%20Press%20USA%20-%20OSO&rft.place=Oxford&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/1202731324&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3cproquest%3eEBC6476743%3c/proquest%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=getit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=EBC6476743&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book
Rapport frå ein gjennomgang av Hva visste hjemmefronten? Berggren, Elise B., Bruland, Bjarte; Tangestuen, Mats; Berggren, Elise B., Oslo, Dreyers forlag, 305 sider, 2020, isbn:9788282655583, s. 74-78 og 255-273
Article
Rethinking Digital Literacy in Nordic School Curricula Berge, O., Oslo :, Universitetsforlaget, 1 online resource, Nordic journal of digital literacy., 01-02, 12, 2017, 5-7, https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2017-01-02-01View online
Book Chapter
Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet Berge, Kjell Lars, Forskargruppe for nynorsk skriftkultur (forlag/utgiver), Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet, Oslo, NOASP, Nordic Open Access Scholarly Publishing Cappelen Damm akademisk, nr. 1, 2019, 2019, 21-51, isbn:9788202616601, https://doi.org/10.23865/noasp.67View online
Book
Inn i sakens prosa Blikstad-Balas, Marte, Tønnesson, Johan L., Oslo, Universitetsforlaget, 195 sider, [2020], isbn:9788215036885,
Article
Bedre revisjonskompetanse gjennom eksplisitt opplæring i revisjonsstrategier? Bueie, A. A., Oslo :, Cappelen Damm Akademisk, 1 online resource, Nordic journal of literacy research., 2, 5, 2019, https://doi.org/10.23865/njlr.v5.1410View online
Blog
Hvordan lærer lærere å gi feedback som elevene lærer av? Cabot, M. A., https://blogg.forskning.no/blogg-sprak-i-utdanning/hvordan-laerer-laerere-a-gi-feedback-som-elevene-laerer-av/1679091View online
Book
An introduction to discourse analysis : theory and method Gee, J. P., London, Routledge, 242 s., cop. 2014, isbn:978-0-415-72125-7; 0415721253; 978-0-415-72556-9; 0415725569, Kapittel 1 (s. 1-15) og 3 (s. 30-43)
Article
Arvid Brodersens Berlin Glosvik, Ø, Dag og Tid, 11. desember 2020, 2020, 34
Book Chapter
«Du er nødt til å ha endringskompetanse som lærer, hvis ikke så dør du ut, altså». Lærerperspektiv i digitaliserte klasserom Gourvennec, A. F. og Nielsen, I., Atle Skaftun ; Mari-Ann Igland ; Dag Husebø, Husebø, Dag; Igland, Mari-Ann; Skaftun, Atle, «Du er nødt til å ha endringskompetanse som lærer, hvis ikke så dør du ut, altså». Lærerperspektiv i digitaliserte klasserom, Oslo; Oslo, Universitetsforlaget; Universitetsforlaget, 281 sider, 2019, isbn:978-82-15-03159-0, https://www.idunn.no/ny_hverdag/4_du_er_noedt_til_aa_ha_endringskompetanse_som_laerer_hvis_View online
Book Chapter
Essayets særmerke og topoi Haas, G., Grepstad, Ottar, Essayets særmerke og topoi, Oslo, Samlaget, 249 s., 1982, 229-239, isbn:8252121535; 9788213027588, http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013012907196View online
Article
Opslugt, dybt, nært: om romanlæsning i danskundervisningen Hauer, K., Viden om literacy, 24, 2018, 2018, 84-90, https://www.videnomlaesning.dk/media/2561/24.pdfView online
Book
Grammatikken i bruk Iversen, Harald Morten, Otnes, Hildegunn; Solem, Marit Skarbø, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 318 sider, [2020], isbn:978-82-02-67152-5, Kapittel 1, 5 og 8 (s. 10-24, 114-145 og 188-205)
Book Chapter
Mens teksten blir til: digital respons til elevtekstar under arbeid Igland, M.-A. og ØStrem, S. E., Atle Skaftun ; Mari-Ann Igland ; Dag Husebø, Husebø, Dag; Igland, Mari-Ann; Skaftun, Atle, Mens teksten blir til: digital respons til elevtekstar under arbeid, Oslo; Oslo, Universitetsforlaget; Universitetsforlaget, 281 sider, 2019, 170-194, isbn:978-82-15-03159-0, https://www.idunn.no/file/pdf/67122041/7_mens_teksten_blir_til_digital_respons_til_elevtekstar_u.pdfView online
Article
Reading literary fiction improves theory of mind Kidd, D. C., & Castano, E, American Association for the Advancement of Science., New York, N.Y. :; Cambridge, Mass. :; Lancaster, Pa. :; Lancaster, Pa. :; Washington, DC :, publisher not identified; Science Company Moses King; Science Press; American Association for the Advancement of Science; American Association for the Advancement of Science, Science., 342/6156, 2013, 377-380, https://www.jstor.org/stable/42619922?refreqid=excelsior:aff31281526a6eb44cea3c905a4f2c83&seq=1#metadata_info_tab_contentsView online
Article
Fem teser om funksjonell respons på elevtekster Kvithyld, T. & Aasen, A. J., Viden om læsning, 9, 2011, 2011, 10-16, https://www.videnomlaesning.dk/media/1630/viden_om_laesning_nr_9.pdfView online
Book
Multimodal tekstkompetanse Maagerø, E.; Tønnessen, E. S., Kristiansand, Portal, 245 s., cop. 2014, isbn:9788283140132, Kapittel 1 og 2 (s. 14-48) og kapittel 6 (s. 112-127)
Article
Empathy and literary style A theoretical and methodological exploration Mangen, Anne ; Begnum, Anne Charlotte ; Kuzmicova, Anezka ; Nilsson, Kersti ; Steenberg, Mette ; Stole, Hildegunn, HOBOKEN, WILEY, 471-486, Orbis litterarum, 6, 73, 2018-12-01, 471-486, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-23T12:54:35IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_chadw&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Empathy%20and%20literary%20style%20A%20theoretical%20and%20methodological%20exploration&rft.jtitle=Orbis%20litterarum&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Mangen,%20Anne&rft.aucorp=&rft.date=2018-12-01&rft.volume=73&rft.issue=6&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=471&rft.epage=486&rft.pages=471-486&rft.artnum=&rft.issn=0105-7510&rft.eissn=1600-0730&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/oli.12193&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=WILEY&rft.place=HOBOKEN&rft.series=&rft.stitle=ORBIS%20LIT&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3cgale_chadw%3eA562335605%3c/gale_chadw%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=A562335605&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book Chapter
Lærarsamtalar om elevtekstar : mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering Matre, S., Solheim, Randi, Lærarsamtalar om elevtekstar : mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering, Oslo, Novus, S. 219-243, 2014, 219-243,
Book
Hva visste hjemmefronten? : Holocaust i Norge : varslene, unnvikelsene, hemmeligholdet Michelet, Marte Brekke, Oslo, Gyldendal, 411 s., 2018, isbn:978-82-05-50410-3, Kapittel 5(s. 50-69), kapittel 12 (s. 151-168
Book Chapter
Innfødde og immigrantar i den digitale skulekvardagen Nygard, A.O, Atle Skaftun ; Mari-Ann Igland ; Dag Husebø, Innfødde og immigrantar i den digitale skulekvardagen, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2019, isbn:8215031595, https://www-idunn-no.ezproxy.uis.no/ny_hverdag/10_innfoedde_og_immigrantar_i_den_digitale_skulekvardagenView online
Book Chapter
Elevers lesevaner og holdninger til lesing Roe, A., Elevers lesevaner og holdninger til lesing, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2020, isbn:82-15-04006-3, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-23T12:59:39IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_DIAKON:5152279200002247,ie=47BIBSYS_UBIS:5190916450002208,ie=47BIBSYS_UBB:51186848630002207,ie=47BIBSYS_UBA:5197740230002209,ie=47BIBSYS_UBTO:51179847690002205,ie=47BIBSYS_UBO:51259030840002204,ie=47BIBSYS_SSHF:5126495790002269,ie=47BIBSYS_NORCE:515983990006522,ie=47BIBSYS_NIH:5128046560002238,ie=47BIBSYS_UBIN:5198023180002211,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:51280564870002203,ie=47BIBSYS_NISK:5113032030002267,ie=47BIBSYS_MF:5148123330002227,ie=47BIBSYS_LOVISHS:5126482790002272,ie=47BIBSYS_HIB:51111470950002221,ie=47BIBSYS_HIO:5185562600002218,ie=47BIBSYS_HIT:5177927100002210,ie=47BIBSYS_HIOA:51112130540002212,ie=47BIBSYS_HIM:5148277270002223,ie=47BIBSYS_HH:5177060430002214,ie=47BIBSYS_FFI_BIBL:5121088420002246,ie=47BIBSYS_SIRUS:5146205190002256,ie=47BIBSYS_DMMH:5127765820002262,ie=47BIBSYS_AHUS:5147246790002263,ie=47BIBSYS_NETWORK:71603768910002201,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primoView online
Book
On reflection : an essay on technology, education, and the status of thought in the twenty-first century Rose, Ellen,, Toronto :, Canadian Scholars' Press Incorporated, 1 online resource (140 pages), 2013., isbn:1-55130-519-4, Kapittel 6 (s. 81-97)
Article
Decreasing materiality from print to screen reading Schilhab, T., Balling, G., & Kuzmicova, A, Munksgaard, First Monday, 10, 23, 2018, 1-12, https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/9435View online
Article
Dialogisk diskursanalyse. Litteraturvitenskapelig metode og skolepraksis Skaftun, A., Tidsskrift för litteraturvetenskap, 3-4, 40, 2010, 182-217, https://ojs.ub.gu.se/index.php/tfl/article/view/506/480View online
Book Chapter
Borgaren og satyren Time, S., Grepstad, Ottar, Borgaren og satyren, Oslo, Samlaget, 249 s., 1982, 13-34, isbn:8252121535; 9788213027588, http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013012907196View online
Book Chapter
Sakprosa Tjønneland, E., Gullestad, A. M.; Hamm, C.; Sejersted, J. M.; Tjønneland, E.; Vassenden, E., Sakprosa, Oslo, Samlaget, 237 s., cop. 2018, 182-217, isbn:978-82-521-9330-5, https://www.nb.no/search?q=oaiid:%22oai:nb.bibsys.no:999919909063202202%22&mediatype=b%f8kerView online
Other
Intervju med Gunnar Sønsteby Ulstein, R., Hjemmefrontmuseet, 1970, Teksten er kun tilgjengelig for studentgruppen (jf. avtale gjort direkte med Hjemmefrontmuseet)
Book
Reader, come home : the reading brain in a digital world Wolf, Maryanne, Stoodley, C.J., New York, Harper, viii, 260 s., cop. 2018, isbn:978-0-06-238878-0, s. 35-68