Emne

Prinsipper for engasjerende tekstarbeid (VPET200)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

VPET200

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Studiet har som ambisjon å styrke grunnskolelæreres lese- og skriveundervisning gjennom å fokusere på teorier om motivasjon og engasjement, samt på prinsipper om engasjerende undervisning. Målet er å styrke lærernes forutsetninger for å kunne planlegge og gjennomføre engasjerende tekstarbeid i undervisningen. Undervisningen baserer seg på teorier om motivasjon og engasjement og setter disse i sammenheng med didaktisk forskning på lesing, skriving og muntlighet fra ulike fag og ulike trinn i grunnskolen. Analyser av undervisningseksempler i lys av teori er en viktig del av emnet.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Har inngående kunnskap om utvalgte engasjements- og motivasjonsteorier
  • Har forskningsbasert kunnskap om forutsetninger for engasjert tekstarbeid
  • Kan analysere lese- og skrivepraksiser i lys av engasjements- og motivasjonsteori

Ferdigheter:

  • Kan omforme forskningsbasert kunnskap til praktisk, relevant og engasjerende lese- og skriveopplæring
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike praksiseksempler i faglige diskusjoner

Generell kompetanse:

  • Kan reflektere over egen undervisningspraksis i lys av teori og forskning
  • Kan bidra til nytenkning om engasjerende tekstarbeid på egen skole

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning. Det forutsettes at søker er ansatt i skolen slik at det er mulig å gjøre utprøvinger i praksis.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Muntlig forhåndsinnspilt digital presentasjon 1/1 Bestått/ Ikke bestått


Muntlig forhåndsinnspilt digital presentasjon (maks 15 min.).

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonslogg, Skriftlig oppgave

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Aline Alves-Wold

Arbeidsformer

Under samlingene vil studentene delta i forelesninger og gruppearbeid. Mellom samlingene vil det være to obligatoriske arbeidskrav. Det første arbeidskravet er en refleksjonslogg på 300- 500 ord. Det andre arbeidskravet er en skriftlig oppgave på ca. 1500 ord

Åpent for

Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Motivasjon og engasjement:

  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Solheim, O. J., & Gourvennec, A. F. (2024). Engasjerende tekstarbeid i norsk. [under arbeid]

Motivasjon, engasjement og lesing:

  • Dewitz, P., & Graves, M. F. (2024). Reevaluating and Restructuring Comprehension Strategy Instruction. The Reading Teacher. https://doi.org/10.1002/trtr.2308
  • Duke, N. K., Ward, A. E., & Pearson, P. D. (2021). The science of reading comprehension instruction. The Reading Teacher, 74(6), 663-672. https://doi.org/doi.org/10.1002/trtr.1993
  • Guthrie, J. T., & Wigfield, A. (2017). Literacy engagement and motivation: Rationale, research, teaching, and assessment. In D. Fisher & D. Lapp (Eds.), Handbook of research on teaching the English language arts (pp. 57-84).

Motivasjon, engasjement og skriving:

  • Alves-Wold, A., Walgermo, B. R., McTigue, E., & Uppstad, P. H. (2024). The ABCs of writing motivation: A systematic review of factors emerging from K–5 students’ self-reports as influencing their motivation to write. Frontiers in Education, 9, 1396484. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1396484
  • Boscolo, P., Gelati, C., & Galvan, N. (2012). Teaching Elementary School Students to Play With Meanings and Genre. Reading & Writing Quarterly, 28(1), 29–50. https://doi.org/10.1080/10573569.2012.632730
  • Ihmeideh, F. (2015). The impact of dramatic play centre on promoting the development of children’s early writing skills. European Early Childhood Education Research Journal, 23(2), 250–263. https://doi.org/10.1080/1350293X.2014.970848
  • Schrodt, K. E., Elleman, A. M., FitzPatrick, E. R., Hasty, M. M., Kim, J. K., Tharp, T. J., & Rector, H. (2019). An Examination of Mindset Instruction, Self-Regulation, and Writer’s Workshop on Kindergarteners’ Writing Performance and Motivation: A Mixed-Methods Study. Reading & Writing Quarterly, 35(5), 427–444. https://doi.org/10.1080/10573569.2019.1577778
  • Troia, G. A., Shankland, R. K., & Wolbers, K. A. (2012). Motivation Research in Writing: Theoretical and Empirical Considerations. Reading & Writing Quarterly, 28(1), 5–28. https://doi.org/10.1080/10573569.2012.632729
  • Truax, M. L. (2018). The Impact of Teacher Language and Growth Mindset Feedback on Writing Motivation. Literacy Research and Instruction, 57(2), 135–157. https://doi.org/10.1080/19388071.2017.1340529

Motivasjon, engasjement og muntlighet:

  • Böheim, R., Schnitzler, K., Gröschner, A., Weil, M., Knogler, M., Schindler, A.-K., Alles, M., & Seidel, T. (2021). How changes in teachers’ dialogic discourse practice relate to changes in students’ activation, motivation and cognitive engagement. Learning, Culture and Social Interaction, 28, 100450. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100450
  • Gourvennec, A. F. (2016). En plass for meg? Faglig identitetsbygging i en litterær praksis. Acta Didactica Norge, 10(1). https://doi.org/10.5617/adno.2342
  • Nystrand, M. (1997). Chapter 1. Dialogic Instruction: When Recitation Becomes Conversation. I Opening dialogue: Understanding the dynamics of language and learning in the English classroom (s. 1–29). Teachers College Press.

Anbefalte læringsressurser:

  • Podcast-serien Engasjerende undervisning https://nettop.guru/wordpress/category/engasjerendeundervisning/
  • Språkløype-pakken Engasjerende leseundervisning på mellomtrinnet. https://sprakloyper.uis.no/mellomtrinn/engasjerende-leseundervisning-pa-mellomtrinnet
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1