Emne
Prinsipper for engasjerende tekstarbeid (VPET200)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Semesters
Fakta
Emnekode
VPET200
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Har inngående kunnskap om utvalgte engasjements- og motivasjonsteorier
- Har forskningsbasert kunnskap om forutsetninger for engasjert tekstarbeid
- Kan analysere lese- og skrivepraksiser i lys av engasjements- og motivasjonsteori
Ferdigheter:
- Kan omforme forskningsbasert kunnskap til praktisk, relevant og engasjerende lese- og skriveopplæring
- Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike praksiseksempler i faglige diskusjoner
Generell kompetanse:
- Kan reflektere over egen undervisningspraksis i lys av teori og forskning
- Kan bidra til nytenkning om engasjerende tekstarbeid på egen skole
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig forhåndsinnspilt digital presentasjon | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått | — | — | — |
Muntlig forhåndsinnspilt digital presentasjon (maks 15 min.).
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Faglærer:
Oddny Judith SolheimEmneansvarlig:
Aslaug Fodstad GourvennecEmneansvarlig:
Aline Alves-WoldArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Motivasjon og engasjement:
- Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
- Solheim, O. J., & Gourvennec, A. F. (2024). Engasjerende tekstarbeid i norsk. [under arbeid]
Motivasjon, engasjement og lesing:
- Dewitz, P., & Graves, M. F. (2024). Reevaluating and Restructuring Comprehension Strategy Instruction. The Reading Teacher. https://doi.org/10.1002/trtr.2308
- Duke, N. K., Ward, A. E., & Pearson, P. D. (2021). The science of reading comprehension instruction. The Reading Teacher, 74(6), 663-672. https://doi.org/doi.org/10.1002/trtr.1993
- Guthrie, J. T., & Wigfield, A. (2017). Literacy engagement and motivation: Rationale, research, teaching, and assessment. In D. Fisher & D. Lapp (Eds.), Handbook of research on teaching the English language arts (pp. 57-84).
Motivasjon, engasjement og skriving:
- Alves-Wold, A., Walgermo, B. R., McTigue, E., & Uppstad, P. H. (2024). The ABCs of writing motivation: A systematic review of factors emerging from K–5 students’ self-reports as influencing their motivation to write. Frontiers in Education, 9, 1396484. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1396484
- Boscolo, P., Gelati, C., & Galvan, N. (2012). Teaching Elementary School Students to Play With Meanings and Genre. Reading & Writing Quarterly, 28(1), 29–50. https://doi.org/10.1080/10573569.2012.632730
- Ihmeideh, F. (2015). The impact of dramatic play centre on promoting the development of children’s early writing skills. European Early Childhood Education Research Journal, 23(2), 250–263. https://doi.org/10.1080/1350293X.2014.970848
- Schrodt, K. E., Elleman, A. M., FitzPatrick, E. R., Hasty, M. M., Kim, J. K., Tharp, T. J., & Rector, H. (2019). An Examination of Mindset Instruction, Self-Regulation, and Writer’s Workshop on Kindergarteners’ Writing Performance and Motivation: A Mixed-Methods Study. Reading & Writing Quarterly, 35(5), 427–444. https://doi.org/10.1080/10573569.2019.1577778
- Troia, G. A., Shankland, R. K., & Wolbers, K. A. (2012). Motivation Research in Writing: Theoretical and Empirical Considerations. Reading & Writing Quarterly, 28(1), 5–28. https://doi.org/10.1080/10573569.2012.632729
- Truax, M. L. (2018). The Impact of Teacher Language and Growth Mindset Feedback on Writing Motivation. Literacy Research and Instruction, 57(2), 135–157. https://doi.org/10.1080/19388071.2017.1340529
Motivasjon, engasjement og muntlighet:
- Böheim, R., Schnitzler, K., Gröschner, A., Weil, M., Knogler, M., Schindler, A.-K., Alles, M., & Seidel, T. (2021). How changes in teachers’ dialogic discourse practice relate to changes in students’ activation, motivation and cognitive engagement. Learning, Culture and Social Interaction, 28, 100450. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100450
- Gourvennec, A. F. (2016). En plass for meg? Faglig identitetsbygging i en litterær praksis. Acta Didactica Norge, 10(1). https://doi.org/10.5617/adno.2342
- Nystrand, M. (1997). Chapter 1. Dialogic Instruction: When Recitation Becomes Conversation. I Opening dialogue: Understanding the dynamics of language and learning in the English classroom (s. 1–29). Teachers College Press.
Anbefalte læringsressurser:
- Podcast-serien Engasjerende undervisning https://nettop.guru/wordpress/category/engasjerendeundervisning/
- Språkløype-pakken Engasjerende leseundervisning på mellomtrinnet. https://sprakloyper.uis.no/mellomtrinn/engasjerende-leseundervisning-pa-mellomtrinnet