Kommunikasjon årsstudium


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2021-2022

Semesters

Fakta

Emnekode

60

Studieprogramkode

Å-KOM

Studienivå

Årsstudium

Fører til grad

Heltid/deltid

Heltid

Varighet

2 Semestre

Grunnstudium

Ja

Undervisningsspråk

Årsstudium i kommunikasjon gir en innføring i kommunikasjonsfaglige prosesser i arbeids- og organisasjonslivet. Studiet er rettet mot studenter som tar sikte på å arbeide med kommunikasjon i privat og offentlig sektor.

Studiet tar for seg kommunikasjon som prosess, kommunikasjon internt i en organisasjon, ekstern kommunikasjon til brukere, ledelseskommunikasjon, strategisk kommunikasjon, kommunikasjon på digitale plattformer og i sosiale medier, krisekommunikasjon samt retorikk, etikk og skillelinjer mellom kommunikasjon og markedsføring.

Årsstudiet i kommunikasjon passer for søkere direkte fra videregående skole, samt søkere med bachelorgrad fra alle fagfelt og ansatte i privat og offentlig sektor som ønsker kommunikasjonsfaglig videreutdanning. Tidligere studie- og arbeidserfaring vil være en fordel.

Læringsutbytte

Studenten vil, etter å ha gjennomført studiet, ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Kandidaten skal

  • Ha innsikt i kommunikasjonsfaglige prosesser
  • Ha bred innsikt i relevante teorier for kommunikasjonsfaget
  • Ha innsikt i kommunikasjonsbransjens historie, vekst og strategier
  • Ha bred kunnskap om og forståelse for kommunikasjonsarbeid på ulike plattformer i en kommunikasjonsavdeling
  • Kjenne til teoretiske perspektiver på medienes rolle i samfunnet

 

Ferdigheter 

Kandidaten kan

  • Etablere og utføre kommunikasjonsstrategier
  • Gjøre rede for kommunikasjonsprosessenes teoretiske grunnlag
  • Ha ferdigheter i kommunikasjon på sosiale medier
  • Bruke klarspråk
  • Gjøre rede for medienes rolle i samfunnet
  • Kritisk vurdere PR, markedsføring og forbrukerforskning

 

Generell kompetanse 

Kandidaten skal

  • Være kommunikasjonsfaglig kyndig
  • Ha en forståelse for digitale og sosiale mediers rolle i samfunnet
  • Ha innsikt i hvordan kommunikasjonsfaglige prosesser i organisasjoner i privat og offentlig sektor fungerer

Fagplan

Studentaktiv læring vektlegges, og studiet tilbyr en blanding av teoretiske kurs og praksis. Studiets oppbygging gjør at studentene både får en innføring i grunnleggende teori og kan velge valgemner ut ifra egen bakgrunn og egne interesser.  

Årsstudiet i kommunikasjon består av tre obligatoriske emner og tre valgemner. 

I første semester tar studentene to obligatoriske teoriemner samt ett valgemne. Studenter som kommer direkte fra videregående opplæring, og/eller ikke har bestått Examen philosophicum tidligere, anbefales å velge EXPHIL som valgemne første semester.  

Andre semester inneholder ett obligatorisk emne samt to valgemner. Ett av valgemnene studentene kan velge, er et praksisemne som gir en innføring i kommunikasjonsarbeid i profesjonelle kommunikasjonsavdelinger. Studentene utplasseres i offentlige og private kommunikasjonsavdelinger i regionen, to dager i uken gjennom vårsemesteret. Det er begrensede plasser på praksisemnet, og studenter som ikke går ut i praksis, tar et prosjektemne i praktisk kommunikasjonsarbeid istedenfor.   

Undervisningsformene forutsetter deltakelse fra studentene gjennom praktiske øvelser, gruppearbeid og tilbakemelding. Kursene innebærer obligatoriske presentasjoner. Vurderingsformer inkluderer skoleeksamen, hjemmeeksamen, semesteroppgave, porteføljevurdering og praksisutplassering.

Hva kan du bli?

Studiet gir kompetanse til å arbeide som informasjons- og kommunikasjonsmedarbeider i privat og offentlig sektor og i øvrig organisasjonsliv. Kommunikasjonsmedarbeidere arbeider med alt fra internkommunikasjon, PR og strategisk kommunikasjon, ledelseskommunikasjon, krisekommunikasjon og bruker- og publikumskontakt på sosiale medier.

Studiet være nyttig for studenter som sikter på en karriere i sektorer hvor behovet for kommunikasjonsfaglig kompetanse er nødvendig, som i helsesektoren, i stat og kommune, det private næringslivet og i kulturinstitusjoner. 

Kandidater med bestått årsstudium tilegner seg tilleggskompetanse som kan være nyttig for videre studieløp. 

Emneevaluering

Evaluering skjer i tråd med fakultetets praksis, gjennom dialogbasert evalueringssystem, i henhold til gjeldende retningslinjer.

Studieplan og emner

  • Obligatoriske emner

    • Media and communication

      Første år, semester 1

      Media and communication (BJO203)

      Studiepoeng: 10

    • Innføring i PR og kommunikasjon

      Første år, semester 1

      Innføring i PR og kommunikasjon (KOM101)

      Studiepoeng: 10

    • Strategisk kommunikasjon

      Første år, semester 2

      Strategisk kommunikasjon (KOM102)

      Studiepoeng: 10

  • Velg 1 av 3 emner

    • Markedsføring

      Første år, semester 1

      Markedsføring (BRH210)

      Studiepoeng: 10

    • Offentlig politikk og administrasjon

      Første år, semester 1

      Offentlig politikk og administrasjon (BST120)

      Studiepoeng: 10

    • Examen Philosophicum - IMS

      Første år, semester 1

      Examen Philosophicum - IMS (SVEXPHIL)

      Studiepoeng: 10

  • Velg 1 av 2 emner

  • Velg 1 av 2 emner

    • Makt og politikk

      Første år, semester 2

      Makt og politikk (BST100)

      Studiepoeng: 10

    • Sårbarhet og teknologisk utvikling

      Første år, semester 2

      Sårbarhet og teknologisk utvikling (BYS210)

      Studiepoeng: 10

Opptakskrav

Krav om https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/index.htmlgenerell studiekompetansehttps://www.samordnaopptak.no/info/opptak/

Søknad: via Samordna opptak.

Søknadsfrist: 15. april.

Kontaktinformasjon

Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Institutt for medie- og samfunnsfag, 51 83 15 00/ 1535, e-post: post-ims@uis.no.

Studieadministrative spørsmål rettes til studiekonsulent Nina Heide, nina.heide@uis.no

Opptaksspørsmål rettes til: opptak@uis.no