Barnehagevitenskap - masterstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2008-2009
Semesters
Fakta
Emnekode
120
Studieprogramkode
M-BAHAVIT
Studienivå
Mastergrad iht §3, 2 år
Fører til grad
Master i barnehagevitenskap
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
4 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Norsk
Som landets eneste universitet som tilbyr førskolelærerutdanning har vi som intensjon å bidra til å utvikle et tverrfaglig førskolepedagogisk forskningsmiljø. Et overordnet mål med Master i barnehagevitenskap er å styrke tverrfaglig profesjonsforskning og forskning på praksis. Pedagogikk vil, sammen med øvrige fagområder innen den barnehagevitenskapelige feltet, danne en tverrfaglig basis i masteren.
Den ekspansjonen som barnehagefeltet og profesjonsutdanningene nå er inne i gjør feltet til et svært viktig forskningsområde. I et samfunnsmessig perspektiv har barnehagen etter hvert fått økende betydning og oppmerksomhet ikke minst i forbindelse med det politiske målet om full barnehagedekning og med diskusjonen rundt maksimalprisordning. Fokus er også lagt på forhold knyttet til familie-, likestillings-, inklusjons- og utdanningspolitikk i et demokratisk og globalt perspektiv.
Dette er et disiplin- og profesjonsbasert mastergradsstudium. Etter fullført studium tildeles kandidatene tittelen Master i barnehagevitenskap.
Målet for studiet er at studentene gjennom faglig og forskningsmessig fordypning skal
- tilegne seg innsikt i og kunnskap om teoretiske og praktisk problemstillinger innen mastergradsstudiets faglige, tematiske områder
- kvalifisere seg for ulike typer arbeid i institusjoner som arbeider med pedagogiske tilbud for de yngste barna i utdanningsløpet
- tilegne seg innsikt i og kunnskap om vitenskapsteori, etikk og forskningsmetoder, og kunne gjøre bruk av dette i et selvstendig forskningsarbeid
- tilegne seg kunnskap og erfaringer i å arbeide med forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagesektoren
Hva kan du bli?
Mastergradsstudiet i barnehagevitenskap kvalifiserer for ulike typer arbeid i institusjoner som arbeider med pedagogiske tilbud for de yngste barna (0-8 år).
Det kan også kvalifisere for arbeid i høyere utdanning, videregående skole, kommune og andre instanser.
Emneevaluering
Det vil forgå løpende studentevalueringer, og det skal gjennomføres en skriftlig sluttevaluering i alle emner. Ved slutten av masterstudiet vil vi foreta en evaluering av studiet som helhet.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2008
-
Barnehagevitenskap - obligatoriske emner
-
Barn, barnehage og samfunn
Første år, semester 1
-
Barnehagen i dag - barns kultur, lek og læring
Første år, semester 1
-
Arbeid med de yngste barna i barnehagen
Første år, semester 1
-
Estetikk i små barns liv
Første år, semester 2
-
Barn, kommunikasjon og tekstkompetanse
Første år, semester 2
-
Matematikk- og naturfagdidaktikk i barnehagen
Første år, semester 2
-
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Andre år, semester 3
-
Forum/masteroppgaven
Andre år, semester 3
-
Masteroppgaven
Andre år, semester 3
-