Helsesykepleie - masterstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2020-2021
Semesters
Fakta
Emnekode
120
Studieprogramkode
M-HELSØS
Studienivå
Mastergrad iht §3, 2 år
Fører til grad
Heltid/deltid
Deltid
Varighet
6 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått studium vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- har inngående kunnskap om forebyggende helsearbeid, i historisk og nåtidig perspektiv
- har inngående kunnskap om aktuelle områder og utfordringer for helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid knyttet til barn og unge
- har inngående innsikt i et selvvalgt, avgrenset tema innen helsesykepleiefaget
- har god kunnskap om vitenskapelig tenkesett, teorier og metoder
- har god kunnskap om forskningsetiske tenkemåter, retningslinjer og lovverk.
Ferdigheter
- kan analysere problemstillinger knyttet til forebyggende helsearbeid overfor barn, unge og familier
- kan anvende eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innen helsesykepleie
- kan utøve faglig forsvarlig helsesykepleie
- kan samarbeide med andre yrkesgrupper om praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt i tråd med gjeldene forskningsetiske normer, og formidle resultatet av dette til akademia, eget fagfelt og allmennheten.
Generell kompetanse
- kan ivareta helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid til barn, unge og deres familier på en ansvarlig, selvstendig og kompetent måte, også på nye områder og i uforutsette situasjoner
- kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både til spesialister innen helsetjenesten og til allmenheten
- kan synliggjøre, initiere og gjennomføre fagutviklings- og forskningsoppgaver innen forebyggende helsearbeid, herunder nytenkning og innovasjonsprosesser.
Fagplan
Satsingen på forebyggende helsearbeid, det vil si helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid, er sentral i regjeringens helsepolitikk (Meld.St. 26. (2014-2015)). Styrking av kompetanse når det gjelder folkehelsearbeid er en viktig strategi i denne satsingen. Dette omfatter både økt satsing på stillinger for helsesykepleiere, bl.a. i kommunehelsetjenesten og økt kompetanse innenfor fagfeltet (St.meld. 27 (2000-2001); NOU 2008:3; Meld.St. 13 (2011-2012); Meld.St. 34 (2012-2013)).
Å videreutvikle videreutdanning som helsesøster til en master i helsesykepleie vil imøtekomme regjeringens intensjoner og samfunnets behov for økt satsing på folkehelsearbeid, både når det gjelder utdanning av helsesykepleiere og kompetanseløft. Studiet er lagt opp slik at det er mulig å velge mellom et utdanningsløp som gir en mastergrad (120 sp), eller et avkortet studieløp der en avslutter etter oppnådd kompetanse som helsesykepleier (75 sp), med mulighet for å ta en full master på et senere tidspunkt.
Master i helsesykepleie er en fagspesifikk og klinisk rettet utdanning i avansert sykepleie, der helse blir belyst ut fra et utviklingsperspektiv med utgangspunkt i livsfasene svangerskap, spebarns-, småbarns- og ungdomstid. Studiet kvalifiserer for individ- og samfunnsrettet forebyggende helsearbeid for og med barn, unge og deres familier, samt til kvalitetsutvikling, forskningsarbeid og innovasjon i fagfeltet.
Fokus og oppgaver i det forebyggende helsearbeidet er uløselig knyttet til endringer i samfunnet. Dette innebærer at ansvar, oppgaver, metoder, fag og forskning er knyttet til det som til enhver tid er sentralt og viktig sett i et samfunnsperspektiv. Samtidig har helsesykepleie sitt grunnlag i sykepleiens omsorgsdimensjon. Dette er verdiforankring og tradisjoner som blir videreført og understreket gjennom studiet.
Studiet tilbys som deltidsstudium over 3 år og består av både teoretiske og kliniske studier. Det tilrettelegges for utvekslingsopphold i 4. semester.
Studiet tilfredsstiller kravene i Rammeplan og forskrift for Helsesøsterutdanning (2005) og kvalifiserer for tilsetting i helsesykepleierstilling i kommunehelsetjenesten. Gjennom prosjektplan for masteroppgaven (10stp) , masteroppgaven (30 sp) og valgemne (10 sp) vil studenten kunne fordype seg i et tema innen helsesykepleierens fagområder. Masterstudiet vil kvalifisere for å søke opptak til PhD-studier.
Hva kan du bli?
Studiet kvalifiserer deg for stilling som helsesykepleier, og til stilling innen helsesektoren hvor det legges vekt på å initiere og gjennomføre forskning, utviklingsarbeid og undervisning.
En fullført mastergrad kan kvalifisere for videre opptak til Ph.d.-studier.
Emneevaluering
Studentevaluering av emnene i programmet vil bli gjennomført i henhold til Universitetet i Stavanger sine ordninger for dette.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2020
-
Obligatoriske fag
-
Grunnlagsforståelse og rammebetingelser
Første år, semester 1
-
Vitenskapsfilosofi og moralfilosofi
Første år, semester 1
-
Barn og unges helse og utvikling
Første år, semester 2
-
Forskningsmetode I
Første år, semester 2
-
Helsesykepleiers arbeidsmetoder
Andre år, semester 3
-
-
Velg Master eller videreutdanning
-
Master
-
Obligatoriske emner
-
Masteroppgave i helsesykepleie
Tredje år, semester 5
-
-
Velg 4. semester utveksling eller ved UiS
-
Ved UiS
-
Helsesykepleietjeneste - kliniske studier
Andre år, semester 4
-
Prosjektplan for masteroppgaven
Andre år, semester 4
-
-
Utveksling
Utveksling - 20 SP
Vekting (stp): 20
-
-
Valgemner (10 studiepoeng)
-
Helseteknologi i klinisk praksis
Tredje år, semester 5
-
Simuleringsbasert læring
Tredje år, semester 5
-
Pasientsikkerhet - teori og praksis
Tredje år, semester 5
-
Profesjonsveiledning
Tredje år, semester 5
-
Brukermedvirkning og personsentrert omsorg i helsetjenesten
Tredje år, semester 5
Brukermedvirkning og personsentrert omsorg i helsetjenesten (MHV268)
Studiepoeng: 10
-
Fysisk aktivitet og helse
Tredje år, semester 5
-
Alkohol, psykisk helse og arbeidslivet
Tredje år, semester 5
-
-
-
Videreutdanning
-
Obligatorisk emne
-
Fag- og profesjonsutvikling
Andre år, semester 4
-
Helsesykepleietjeneste - kliniske studier
Andre år, semester 4
-
-
-