Feilmelding

Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\publication_date\PublishedAtOrNowComputed::$value is deprecated in Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (line 102 of core/lib/Drupal/Core/TypedData/TypedData.php).
Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (Line: 90)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\Map->setValue() (Line: 125)
Drupal\Core\Field\FieldItemBase->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 100)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItem() (Line: 41)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->createItem() (Line: 72)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\ItemList->setValue() (Line: 107)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 92)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItemList() (Line: 633)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->getTranslatedField() (Line: 1088)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->__get() (Line: 53)
publication_date_tokens()
call_user_func_array() (Line: 416)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->Drupal\Core\Extension\{closure}() (Line: 395)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 415)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAll() (Line: 364)
Drupal\Core\Utility\Token->generate() (Line: 241)
Drupal\Core\Utility\Token->doReplace() (Line: 191)
Drupal\Core\Utility\Token->replace() (Line: 66)
Drupal\metatag\MetatagToken->replace() (Line: 768)
Drupal\metatag\MetatagManager->processTagValue() (Line: 614)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateRawElements() (Line: 550)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateElements() (Line: 524)
metatag_get_tags_from_route() (Line: 278)
_metatag_remove_duplicate_entity_tags() (Line: 220)
metatag_entity_view_alter() (Line: 552)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->alter() (Line: 305)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 113)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 875)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 432)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 248)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 238)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->Drupal\Core\Render\MainContent\{closure}() (Line: 638)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 231)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->prepare() (Line: 128)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->renderResponse() (Line: 90)
Drupal\Core\EventSubscriber\MainContentViewSubscriber->onViewRenderArray()
call_user_func() (Line: 111)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 186)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handleRaw() (Line: 76)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handle() (Line: 54)
Drupal\simple_oauth\HttpMiddleware\BasicAuthSwap->handle() (Line: 53)
Drupal\Core\StackMiddleware\Session->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\KernelPreHandle->handle() (Line: 28)
Drupal\Core\StackMiddleware\ContentLength->handle() (Line: 201)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->fetch() (Line: 138)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->lookup() (Line: 87)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\ReverseProxyMiddleware->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\NegotiationMiddleware->handle() (Line: 36)
Drupal\Core\StackMiddleware\AjaxPageState->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\StackedHttpKernel->handle() (Line: 741)
Drupal\Core\DrupalKernel->handle() (Line: 19)

Vil du lære mer om kommunikasjonsteknologi i tunnelsystemer?

Det finnes rundt 1200 veitunneler og 900 jernbanetunneler i Norge. Sikkerheten i disse må ivaretas. Universitetet i Stavanger tilbyr videreutdanning i sensorsystemer og kommunikasjonsteknologi i tunneler.

Publisert Sist oppdatert
Bilde: Illustrasjon av brann i tunnel

Norge trenger økt kompetanse på tunnelsikkerhet. Med rundt 1200 veitunneler og 900 jernbanetunneler i Norge, og stadig teknologisk utvikling, er det viktig at bransjen finner nye løsninger på sikkerhetsutfordringer. I det nye kurset i regi av Kapasitetsløft Tunnelsikkerhet, kan du lære mer om tidligfasevarsling, nye sensorsystemer og kommunikasjonsteknologi i tunnelsystemer. Seminarrekken består av presentasjoner fra sentrale aktører innen tunnelindustrien og akademia.

Kursene er veldig nyttige for både veieiere og ledere. Jeg fikk stort utbytte av å delta.

Erling Drangsholt, Veitrafikksentralen

Jeg fikk en mer akademisk tilnærming til feltet, samt lærte hvordan akademia jobber med et fagfelt.

Anders Hægeland, Tratec

Vi ønsker å øke samhandlingen mellom rådgivere, vegforvaltere, leverandører og akademia.

Naeem Khademi, Universitetet i Stavanger

Kompetanseheving

Erling Drangsholt, rådgiver ved Vegtrafikksentralen i Statens vegvesen, deltok sist gang seminarrekkene ble holdt i 2021. Drangsholt jobber til daglig med styring og overvåking av tunneler. Han hadde særlig nytte av undervisningen som handlet om bruk av kunstig intelligens i tunnelsikkerhet.

– Min inngang var å øke kompetansen min på dette feltet, slik at jeg kan bidra til å få forbedret kvaliteten på varslene fra tunnelsystemene våre, sier Drangsholt.

Han sier at ansatte i veitrafikksentralene står ovenfor en stor utfordring; nyere sensorer i tunnelsystemene i møtet med nyere biler.

– Kombinasjonen av disse faktorene gjør at man stadig har behov for kompetanseheving. Kursene som ble tilbudt i seminarrekken er dermed veldig dagsaktuelle, sier han.

Etter å ha fullført seminarrekken vil studenten:

  • Ha en klar forståelse av det grunnleggende innen IKT-basert tunnelsikkerhetsvitenskap og tilhørende funksjonelle systemkrav.
  • Forstå og vurdere risikovurderingsmetoder, risikomodeller og beslutningsstøttesystemer (DSS) for vegtunnelsikkerhet.
  • Undersøke ulike typer sensorteknologier som brukes i vegtunneler.
  • Forstå og vurdere nøkkelfaktorene som er involvert i bruken av sensorfusjonsdata i risikovurdering og DSS for tunnelsikkerhet, inkludert personvern og cybersikkerhet.
  • Ha en klar forståelse av de viktigste underliggende mekanismene og systemkravene for automatisk hendelsesdeteksjon (AID) og tidlig forebygging av hendelser i tunneler.
  • Være kjent med det grunnleggende om kommunikasjonsteknologi som brukes på veien og i tunnelsystemer, inkludert kjøretøy-til-alt-kommunikasjon (V2X).
  • Kunne evaluere ulike muligheter og utfordringer ved bruk av Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS) for tunnelsikkerhet.
  • Kunne evaluere ulike tilnærminger til trafikkstyring og overvåking og muligheter gitt ved bruk av AI.

Etter å ha deltatt på kurset, fikk Drangsholt muligheten til å lansere et nytt ITS-prosjekt hos Statens vegvesen.

– Dette er et pilotprosjekt hvor vi bruker et nytt sensorsystem i en gammel tunnel. Vi ønsker å undersøke om nye sensorsystem kan bruke gamle bilder. For meg var det et stort pluss at kurset ga meg muligheten til å sette i gang dette pilotprosjektet, sier Drangsholt.

– Nyttig for veieiere og ledere

Erling Drangsholt mener det er et stort behov for etter- og videreutdanning i bransjen. Han ser gjerne at rådgivere som han selv tas med på lag når kursene utvikles.

– Det er oss brukere av tunnelsystemer som oppdager hvor det presser på. Veier, bruer og tunneler er svært komplekse systemer. Hvordan gjøres ting i dag? Hvordan angriper konsulentfirmaene utviklingen i bransjen? De har gjerne en annen inngang til problemstillingene enn vi som sitter i veitrafikksentralene, sier han.

Drangsholt ønsker seg også et samarbeid mellom universitetene i Norge som jobber med tunnelsikkerhet.

– Alt i alt var det en fin seminarrekke for å få informasjon om hva som rører seg på feltet. Kursene er veldig nyttige for både veieiere og ledere. Jeg fikk stort utbytte av å delta, avslutter Drangsholt.