Teater og drama kommunikasjon – årsstudium

Går du med en skuespiller i magen? Ønsker du å skape kunst- og kulturopplevelser som inkluderer og engasjerer? Dette studiet lar deg utforske skuespillerfaget, teaterproduksjon og pedagogikk i en mangfoldig kontekst. Gjennom varierte arbeidsmetoder får du verktøy til å inspirere, undervise og bruke drama og teater i klasserommet.

Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Studiepoeng

60

Antall studieplasser

15

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Spørsmål om opptak kan sendes opptak@uis.no

Poenggrense

2024: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass

Søknadsfrist

15. april via Samordna opptak

I årsstudiet blir du utfordret til å utforske din egen kunstneriske stemme. (Foto: Pia Wall)

Om studiet

Årsstudium i drama og teater på UiS var et fantastisk år både faglig, sosialt og personlig. Jeg fikk et innblikk i et bredt spekter av utrykksformer innenfor drama og teater, som ga meg viktig erfaring for veien videre.

Nysgjerrigheten og mestringsfølelsen jeg satt igjen med etter dette året var avgjørende for veien videre i teaterverdenen.

Endre Sannes Hadland , tidligere student

Hva kan du bli?

Dette årsstudiet lærte meg utrolig mye. Jeg utviklet meg som pedagog, som kunstner og som medmenneske ‒ det er et år jeg aldri ville vært foruten! Gode forelesere som er tett på studentene, god variasjon mellom praktisk og teoretisk arbeid. Utrolig gøy å utvikle seg teaterfaglig samtidig som man også jobber pedagogisk og metodisk rettet. Vil anbefale studiet på det varmeste både til lærerstudenter og til de som vil utvikle sin teaterfaglige side og kompetanse.
 

Karoline Enoksen , tidligere student ved drama- og teaterkommunikasjon årsstudium.

Studieplan og emner

Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Obligatoriske emner

    • Teater og drama

      Første år, semester 1

      Teater og drama (MGL0080)

      Studiepoeng: 30

    • Teater og drama i interkulturell kontekst

      Første år, semester 2

      Teater og drama i interkulturell kontekst (MGL0083)

      Studiepoeng: 30

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Kunnskaper

En kandidat med fullført og bestått emne har kunnskap om:

  • Sentrale retninger og uttrykksformer i teater, drama og teater pedagogikk og anvendt teater i kunst og kulturfeltet, skole og samfunnsliv
  • Ulike skuespill teknikker, arbeidsformer, dramaturgi og regi metodikk, som utgangspunkt for skapende scenisk arbeid
  • Sentrale retninger i interkulturell arbeid i kunst og kulturfeltet, skole og samfunnsliv
  • Kunstfaglig arbeid som inkluderer barn og unge i en interkulturell kontekst
  • Evnen til å fungere effektivt på tvers av kulturer, å tenke og handle hensiktsmessig, og å kommunisere og samarbeide med mennesker fra forskjellige kulturelle bakgrunner – enten hjemme eller i utlandet.
  • Estetiske læreprosesser via drama og teater som en forutsetning for læring
  • Sentrale trekk innen utviklingen av teateret som kunstform, ulike retninger innen drama og teater som kunstfag i skolen og anvendt teater i ulike samfunns kontekster
  • Tverrfaglig arbeid og metoder i kunstfaglig arbeid.
  • Formidling, kommunikasjon, samarbeid og innovasjon
  • Relevante forskningsmetoder inne fagfeltet
  • Teknologiske virkemidler og nye medier i det skapende arbeidet innen teater, drama og teater pedagogikk og anvendt teater

Ferdigheter

En kandidat med fullført og bestått emne kan:

  • Mestre grunnleggende ferdigheter i skuespillerteknikk, regi, dramaturgi med særlig vekt på å skape egne teaterproduksjoner i ulike kontekster
  • Mestre grunnleggende kunnskap om konseptutvikling, komposisjon og sceniske virkemidler i regiarbeid
  • Mestre grunnleggende ferdigheter i ulike arbeidsmåter i teatret, som metoden for handlende analyse og ulike “devising” prosesser
  • Kunne beskrive, fortolke og vurdere kunstnerisk og skapende arbeid og kunne anvende denne kunnskapen kritisk og konstruktivt i tilbakemeldings situasjoner
  • Mestre grunnleggende ferdigheter i drama og teater pedagogikk og anvendt teater
  • Kunne kritisk reflektere over etiske dilemmaer som oppstår i anvendt teaterarbeid
  • Ha utviklet et reflektert og erfaringsbasert forhold til drama- og teaterfaglig undervisning
  • Mestre grunnleggende ferdigheter i skuespill og teaterproduksjon, drama og teater pedagogikk og anvendt teater i en interkulturell kontekst
  • Legge til rette for dybdelæring og estetiske læreprosesser via drama og teaterfaget i en interkulturell kontekst
  • Planlegge, gjennomføres og evaluere teaterproduksjoner, drama og teater faglige undervisningsopplegg og anvendt teater i tverrfaglige sammenhenger i kunst og kulturliv, skole og samfunnsliv
  • Beherske og aktivt bruke digitale verktøy i teaterproduksjoner, drama og teater pedagogikk og anvendt teater, samt i teoretisk, praktisk og kunstneriske formidling
  • Kunne anvende relevante forskningsmetoder knyttet til fordypningsoppgaven

Generell kompetanse

En kandidat med fullført og bestått emne:

  • Skal kunne planlegge, utvikle og skape teaterproduksjoner i kollektive kunstneriske prosesser i kunst og kulturfeltet
  • Kunne anvende teaterets formspråk i utvikling av forestillinger for, av og med barn og unge og ulike samfunnsgrupper
  • Være tett på samfunnsutfordringer og dets mangfold ved å skape kunst og kultur som inkluderer og engasjerer barn og unge
  • Skal kunne planlegge, utvikle og lede drama og teater pedagogisk arbeid i en interkulturell kontekst i skole og utdannings institusjoner
  • Skal stimulerer til engasjement, skaperglede og utforskertrang hos elever gjennom bruk av drama og teater som estetisk læreprosess i skolen
  • Skal kunne utforske samfunns relevante problemstillinger og fremme sosial utvikling gjennom anvendt teater som verktøy, med fokus på demokrati og medborgerskap.
  • Ha kompetanse i en interkulturell tilnærming i arbeidet, å kunne kombinere det kognitive, det fysiske og det emosjonelle/motivasjonelle som avgjørende aspektene for å forstå ikke bare ytre atferd, men også de uskrevne normene som former ulike kulturer.
  • Ha kompetanse i endring og utviklingsprosesser

Instruktør med ryggen til instruerer tre dramastudenter på en scene
Dramastudentar har førestilling
Bilde av jente med flosshatt og klovnenese på en scene.
Gruppe med skuespillere på sitter på et sett.
Gruppe med skuespillere ser og peker oppover på noe.
En dame står med en arm i været og med en mikrofon i den andre hånden.
Kvinne står på et sett. Det er to andre personer i bakgrunnen.
En gruppe personer danser på en scene.
Fem dramastudenter står oppstilt på en scene.
Instruktør med ryggen til instruerer tre dramastudenter på en scene.
To dramastudenter står blant hengende cd-plater.
Dramastudent sitter på en scene ikledd kostyme.
Dramastudent sitter på en scene ikledd kostyme.
En gruppe dramastudenter bukker på en scene ikledd kostymer.
Fire dramastudenter fremfører på en scene i kostymer.
Instruktør med ryggen til instruerer tre dramastudenter på en scene

Fagmiljøet for drama- og teaterkommunikasjon