
Simulering som pedagogisk metode knyttet til skikkethetsvurdering i grunnskolelærerutdanningen
Grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger (UiS) har de siste to årene utviklet og...

Undervisningsverkstedet - for faglærere i lærerutdanningene
Undervisningsverkstedet er satt i gang av Universitetet i Agder (UiA) og er et teknologirikt...
Repetisjonskurs + matte = trygge lærerstudenter og bedre resultater
Lærerstudenter har høy strykprosent på matematikkdelen av lærerstudiet. Ved Universitetet i...

Erfaringer med simuleringsaktiviteter i grunnskolelærerutdanningen
Bruk av simuleringsaktiviteter er et eksempel på det utvidede praksisbegrepet innen...

Hvordan motivere framtidige lærere er tema i bok av skoleforskere
Sviktende rekruttering til lærerutdanningene drøftes i bok skrevet av skoleforskere, blant annet fra...
Tidlig erfaring med praksis på campus for grunnskolelærerstudenter
Et eget prosjekt ved lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger har vist seg så vellykket at det...

Internasjonal studentmobilitet i sammenheng med lærerutdanning
Artikkel som undersøker mobilitetspolitikk for høyere utdanning, skrevet av Tea Dyred Pedersen, som...

Forskning på lærerutdanning i Norden
For første gang er det gjennomført og publisert et levende kart med oversikt over 830 vitenskapelige...

Profesjonelle lærere i det 21. århundre (TEQ21)
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre er et forskningsprosjekt ledet av OsloMet, som har...

Barnehage og profesjonsutdanning – hvordan gjøre hverandre gode?
Studentene i barnehagelærerutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) har vært med å skape sin...

Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforske læringsdesign med hovedvekt på...

Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt, ledet av OsloMet, som tar sikte på å...

iPAR - I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale...

Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
Målet med TRELIS-prosjektet er å utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å...

Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med dette prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning, gjennom...

Praksislæring i lærerutdanning med digital støtte
Prosjektet «Design av digitalt støttet praksislæring i lærerutdanning» er et samarbeidsprosjekt...

Sola-seminaret - en fast tradisjon der nyutdannede lærere og barnehagelærere er i sentrum
Helt siden 2006 har Universitetet i Stavanger arrangert Sola-seminaret. Det svært populære seminaret...

Musikkprofessor: Studentmedvirkning viktig for musikkfaget ved lærerutdanningene
Det finnes mye uutnyttet potensial for nytenking og utvikling innen musikkfaget ved...

En musikklærerutdanning for framtiden
Forskningsprosjektet FUTURED, ledet av Høgskulen på Vestlandet, har som mål å utfordre og utvikle...

Skolelys - en podkast for lærerutdannere, lærere og lærerstudenter
Skolelys er en podkast-serie laget av Stine Brynildsen og Cecilie Olandersson, høgskolelektorer i...

Profesjonsfaglig digital kompetanse i strategi og ledelse: En casestudie av tre lærerutdanninger i Norge
Målet med denne artikkelen, skrevet av forskere fra HiVolda og UiS, er å beskrive hvordan...

Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven
Denne artikkelen om aksjonslæring, skrevet av tre forskere ved UiT, ser på denne typen læring som...