Emne

Introduksjon til lese- og skrivevansker (MSP330)

Lesing og skriving er en forutsetning for et velfungerende demokrati med borgere som kan foreta valg basert på fakta og informasjon. Lese- og skriveferdigheter er således både en forutsetning for deltakelse og samtidig ferdigheter som kan skape klasseskiller sosialt og kulturelt. Å mestre skriftspråket har betydning for både læring, opplevelser, sosiale aktiviteter og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. Vansker med lesing og skriving kan gi alvorlige følger for både unge og voksne, og lese- og skrivevansker er en av de hyppigste årsakene til spesialundervisning i den norske skolen. I dette emnet vil studentene møte et helhetlig perspektiv på lesing og skriving og få forskningsbasert kunnskap om hvordan skolen så tidlig som mulig kan bidra til å utjevne forskjeller slik at elever i størst mulig grad skal oppleve å lykkes med lesing og skriving.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Semesters

Fakta

Emnekode

MSP330

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Lesing og skriving er en forutsetning for et velfungerende demokrati med borgere som kan foreta valg basert på fakta og informasjon. Lese- og skriveferdigheter er således både en forutsetning for deltakelse og samtidig ferdigheter som kan skape klasseskiller sosialt og kulturelt. Å mestre skriftspråket har betydning for både læring, opplevelser, sosiale aktiviteter og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. Vansker med lesing og skriving kan gi alvorlige følger for både unge og voksne, og lese- og skrivevansker er en av de hyppigste årsakene til spesialundervisning i den norske skolen. I dette emnet vil studentene møte et helhetlig perspektiv på lesing og skriving og få forskningsbasert kunnskap om hvordan skolen så tidlig som mulig kan bidra til å utjevne forskjeller slik at elever i størst mulig grad skal oppleve å lykkes med lesing og skriving.

Læringsutbytte

Kunnskap: 

  • Ha forskningsbasert kunnskap om språkutvikling og lese- og skriveutvikling  
  • Ha kunnskap om ulike kartleggingsverktøy  
  • Ha kunnskap om sammenhenger mellom motivasjon og ferdighetsutvikling 
  • Ha forskningsbasert kunnskap om tiltak på individ og systemnivå 

Ferdigheter: 

  • Kunne vurdere, analysere og begrunne relevante undervisningsopplegg, metoder og materiell i lys av en helhetlig tenkning om lese- og skriveopplæring 
  • Kunne bruke relevante undervisningsmetoder til å gi meningsfull og tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker 
  • Kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder og materiell i arbeidet med lese- og skriveopplæring generelt og lese- og skrivevansker spesielt  

Generell kompetanse: 

  • Kunne kommunisere om typisk utvikling av språklige ferdigheter og om lese- og skrivevansker. 
  • Kunne legge til rette for at elever utvikler gode lese- og skriveferdigheter og blir skriftkyndige deltakere i skolen og på sosiale arenaer. 
  • Kunne forebygge, avdekke og avhjelpe lese- og skrivevansker og legge best mulig til rette for læring og deltakelse for elever med denne type vansker. 

Forkunnskapskrav

Emnet bygger på kunnskap tilsvarende pensum i temaene lese- og skrivevansker og begynneropplæring i norskfaget i grunnskolelærerutdanningen. 

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Individuell skriftlig oppgave 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav, Obligatorisk oppmøte 80%, Vurdering av kartleggingsverktøy, Innlevering av fagtekst og respons på to medstudenters tekster

Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (75%) 

Vurdering av et kartleggingsverktøy av leseferdighet (1300 - 1800 ord)   

Innlevering av 1 fagtekst (2000 ord +/- 10%) på et gitt tema og gi respons på to medstudenters tekster.  

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Emneansvarlig:

Aline Alves-Wold

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.  

Forelesninger, casediskusjoner, seminarer og refleksjonslogger. 

Åpent for

Spesialpedagogikk - masterstudium

Emneevaluering

Tidligdialog gjennomføres hvert semester og det etableres et fagutvalg med studentrepresentanter. I tillegg evalueres emnet minst hvert tredje år, i tråd med fakultetets regler for kvalitetssikring 

Litteratur

Electronic ArticleTeaching spelling and composition alone and together: Implications for the simple view of writing.Berninger, Virginia W.,Vaughan, Katherine,Abbott, Robert D.,Begay, Kristin,Coleman, Kristina Byrd,Curtin, Gerald,Hawkins, Jill Minich,Graham, Steve, US, US: American Psychological Association, Journal of Educational Psychology, 2, 94, Jun 2002, 291-304,https://psycnet.apa.org/record/2002-13338-006View online

ArticleDevelopmental dyslexia and specific language impairment: Same or different?Bishop, D.V ; Snowling, M.J, Apa American Psychological Association, 2004,http://eprints.whiterose.ac.uk/7403View online

ArticlePhase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: TerminologyBishop, Dorothy V.M ; Snowling, Margaret J ; Thompson, Paul A ; Greenhalgh, Trisha, HOBOKEN, Wiley, 1068-1080, Journal of child psychology and psychiatry, 10, 58, 2017-10, 1068-1080,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T11%3A01%3A19IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_pubme&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Phase%202%20of%20CATALISE:%20a%20multinational%20and%20multidisciplinary%20Delphi%20consensus%20study%20of%20problems%20with%20language%20development:%20Terminology&rft.jtitle=Journal%20of%20child%20psychology%20and%20psychiatry&rft.btitle=&rft.aulast=Bishop,%20Snowling,%20Thompson,%20Greenhalgh&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=V.M,%20J,%20A,&rft.ausuffix=&rft.au=Bishop,%20Dorothy%20V.M&rft.aucorp=and%20the%20CATALISE-2%20consortium&rft.date=2017-10&rft.volume=58&rft.issue=10&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1068&rft.epage=1080&rft.pages=1068-1080&rft.artnum=&rft.issn=0021-9630&rft.eissn=1469-7610&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/jcpp.12721&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Wiley&rft.place=HOBOKEN&rft.series=&rft.stitle=J%20CHILD%20PSYCHOL%20PSYC&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cgale_pubme%3EA505164521%3C/gale_pubme%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=1884167073&rft_galeid=A505164521&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

BookOrdforråd hos flerspråklige barn : pedagogiske og spesialpedagogiske utfordringerBjerkan, Kirsten Meyer, Monsrud, May-Britt; Thurmann-Moe, Anne Cathrine, Oslo, Gyldendal akademisk, 190 s., 2013, isbn:9788205423862,Les kapittel 3, 4, 5 og 8

BookBest practices in literacy instructionMorrow, Lesley Mandel; Gambrell, Linda B., New York, The Guilford Press, XXVIII, 460 s., cop. 2019, isbn:978-1-4625-3677-1,Les kapittel 3, 5, 6, 7, 8, 9 og 12

Book ChapterKartlegging i et minoritetsspråklig perspektivBøyesen, L., Kartlegging i et minoritetsspråklig perspektiv, Bergen, Fagbokforl, 159 s., cop. 2017, s.108-129, isbn:978-82-450-2155-4,

Book ChapterResearch on the development of language as literacy skills of L2 learners: Implications for assessmentGeva, E., & Wiener, J., Geva, Esther,, Wiener, Judith,, Research on the development of language as literacy skills of L2 learners: Implications for assessment, New York, New York :, Springer Publishing Company, 1 online resource (358 p.), 2015., isbn:0-8261-2349-X,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T11%3A10%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_UBIS:5158378390002208,ie=47BIBSYS_UBB:51127111530002207,ie=47BIBSYS_UBA:5164236010002209,ie=47BIBSYS_UBTO:51116206560002205,ie=47BIBSYS_BREDK:5114885840002261,ie=47BIBSYS_NMH:5116084800002309,ie=47BIBSYS_UBIN:5146689140002211,ie=47BIBSYS_NB:51246157660002202,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:51197571370002203,ie=47BIBSYS_NMBU:5125792860002213,ie=47BIBSYS_NLA:5130247000002228,ie=47BIBSYS_MF:5127124500002227,ie=47BIBSYS_HIB:5132308850002221,ie=47BIBSYS_HVO:5138212320002220,ie=47BIBSYS_HIO:5166044710002218,ie=47BIBSYS_HIT:5144830050002210,ie=47BIBSYS_HIOA:5158517720002212,ie=47BIBSYS_HIM:5133977030002223,ie=47BIBSYS_HH:5143116670002214,ie=47BIBSYS_BI:5170044200002215,ie=47BIBSYS_FHS:5121630530002275,ie=47BIBSYS_NETWORK:71536014880002201,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primoView online

ArticleKnowledge of Writing and the Composing Process, Attitude Toward Writing, and Self-Efficacy for Students With and Without Learning DisabilitiesGraham, Steve ; Schwartz, Shirley S ; MacArthur, Charles A, London, England, SAGE Publications, 237-249, Journal of learning disabilities, 4, 26, 1993-04, 237-249,https://search.proquest.com/docview/75802506?pq-origsite=summonView online

ArticleDo Children Classified With Specific Language Impairment Have a Learning Disability in Writing? A Meta-AnalysisGraham, Steve ; Hebert, Michael ; Fishman, Evan ; Ray, Amber B ; Rouse, Amy Gillespie, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 292-310, Journal of learning disabilities, 4, 53, 2020-07, 292-310,https://search.proquest.com/docview/2401827596?pq-origsite=summonView online

ArticleWhy children with dyslexia struggle with writing and how to help themHebert, Michael ; Kearns, Devin M ; Hayes, Joanne Baker ; Bazis, Pamela ; Cooper, Samantha, ROCKVILLE, AMER SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOC, 843-863, Language, speech & hearing services in schools, 4, 49, 2018-10-01, 843-863,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T11%3A14%3A02IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_pubme&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Why%20children%20with%20dyslexia%20struggle%20with%20writing%20and%20how%20to%20help%20them&rft.jtitle=Language,%20speech%20%26%20hearing%20services%20in%20schools&rft.btitle=&rft.aulast=Hebert,%20Kearns,%20Hayes,%20Bazis,%20Cooper&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=,%20M,%20Baker,%20,&rft.ausuffix=&rft.au=Hebert,%20Michael&rft.aucorp=&rft.date=2018-10-01&rft.volume=49&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=843&rft.epage=863&rft.pages=843-863&rft.artnum=&rft.issn=0161-1461&rft.eissn=1558-9129&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1044/2018_LSHSS-DYSLC-18-0024&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=AMER%20SPEECH-LANGUAGE-HEARING%20ASSOC&rft.place=ROCKVILLE&rft.series=&rft.stitle=LANG%20SPEECH%20HEAR%20SER&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cgale_pubme%3EA569202576%3C/gale_pubme%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=2136551098&rft_galeid=A569202576&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

BookDysleksi : fra teori til praksisHøien, Torleiv, Lundberg, Ingvar, Oslo, Gyldendal akademisk, 367 s., 2012, isbn:9788205422667,

ArticleAssociations Between Reading Skills, Interest in Reading, and Teaching Practices in First GradeKikas, Eve ; Pakarinen, Eija ; Soodla, Piret ; Peets, Kätlin ; Lerkkanen, Marja-Kristiina, ABINGDON, Informa UK Limited, 832-849, Scandinavian journal of educational research, 6, 62, 2017-04-27, 832-849,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T11%3A15%3A18IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Associations%20Between%20Reading%20Skills,%20Interest%20in%20Reading,%20and%20Teaching%20Practices%20in%20First%20Grade&rft.jtitle=Scandinavian%20journal%20of%20educational%20research&rft.btitle=&rft.aulast=Kikas,%20Pakarinen,%20Soodla,%20Peets,%20Lerkkanen&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Kikas,%20Eve&rft.aucorp=&rft.date=2017-04-27&rft.volume=62&rft.issue=6&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=832&rft.epage=849&rft.pages=832-849&rft.artnum=&rft.issn=1470-1170&rft.eissn=1470-1170&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/00313831.2017.1307272&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Informa%20UK%20Limited&rft.place=ABINGDON&rft.series=&rft.stitle=SCAND%20J%20EDUC%20RES&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=2109274865&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

BookLesesenterets staveprøveSkaathun, Astrid, Lima de Faria, Alice Bjerknes, Stavanger, Universitetet i Stavanger Lesesenteret, 54 s., 2013, isbn:9788276490787,

BookTønnessen, Finn Egil; Lundetræ, Kjersti, Oslo, Gyldendal akademisk, 279 s., 2014, isbn:9788205431164,Les kapittel 5, 6, 9, 10 og 11

ArticleSubgroups in language trajectories from 4 to 11 years: the nature and predictors of stable, improving and decreasing language trajectory groupsMcKean, Cristina ; Wraith, Darren ; Eadie, Patricia ; Cook, Fallon ; Mensah, Fiona ; Reilly, Sheena, England, Wiley, 1081-1091, Journal of child psychology and psychiatry, 10, 58, 2017-10, 1081-1091,https://search.proquest.com/docview/1936160299?pq-origsite=summonView online

ArticleHvilken betydning har morsmålsferdigheter for utviklingen av leseforståelse og dets underliggende komponenter på andrespråket? - En oppsummering av empirisk forskningMonica Melby-Lervåg ; Arne Lervåg, Universitetsforlaget, 330-343, Norsk pedagogisk tidsskrift, 5, 95, 2011-11-04, 330-343,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T13%3A35%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Hvilken%20betydning%20har%20morsm%C3%A5lsferdigheter%20for%20utviklingen%20av%20leseforst%C3%A5else%20og%C2%A0dets%20underliggende%20komponenter%20p%C3%A5%20andrespr%C3%A5ket?%20-%20En%20oppsummering%20av%20empirisk%20forskning&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=Melby-Lerv%C3%A5g,%20Lerv%C3%A5g&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Monica%20Melby-Lerv%C3%A5g&rft.aucorp=&rft.date=2011-11-04&rft.volume=95&rft.issue=5&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=330&rft.epage=343&rft.pages=330-343&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=1504-2987&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cidunn%3E50739175%3C/idunn%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

ArticleTekstanalyse som grunnlag for veiledning i skriving hos eldre elever og voksne.Mossige, M., Oslo, Utdanningsnytt.no, Spesialpedagogikk, 6, 2009, s.32-41,https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/08/21/Spesialpedagogikk%206%202009.pdfView online

ArticleChildren at Familial Risk of Dyslexia: Practical Implications from an At-Risk StudyMuter, Valerie ; Snowling, Margaret J, Oxford, UK, Blackwell Publishing, 37-41, Child and adolescent mental health, 1, 14, 2009-02, 37-41,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T13%3A43%3A35IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Children%20at%20Familial%20Risk%20of%20Dyslexia:%20Practical%20Implications%20from%20an%20At-Risk%20Study&rft.jtitle=Child%20and%20adolescent%20mental%20health&rft.btitle=&rft.aulast=Muter,%20Snowling&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=,%20J&rft.ausuffix=&rft.au=Muter,%20Valerie&rft.aucorp=&rft.date=2009-02&rft.volume=14&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=37&rft.epage=41&rft.pages=37-41&rft.artnum=&rft.issn=1475-357X&rft.eissn=1475-3588&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/j.1475-3588.2007.00480.x&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Blackwell%20Publishing&rft.place=Oxford,%20UK&rft.series=&rft.stitle=CHILD%20ADOL%20MENT%20H-UK&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cgale_cross%3EA192289484%3C/gale_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=A192289484&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=n/aView online

ReportTeaching children to read: An Evidence- based Assessment of the Scientific Research Literature on reading and Its Implications for Reading Instruction.National Reading Panel, Washington DC, National Institute of Child Health and Human Development, National Institutes of Health, 33, 2000,https://www.nichd.nih.gov/sites/default/files/publications/pubs/nrp/Documents/report.pdfView online

BookReading instruction that works : the case for balanced teachingPressley, Michael, Allington, Richard L., New York, Guilford Press, VIII, 487 s., cop. 2015, isbn:9781462516858; 9781462516803,Kap 2, 3 og 7

ArticleTo Level the Playing Field, Develop InterestRenninger, K. Ann ; Hidi, Suzanne E, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 10-18, Policy insights from the behavioral and brain sciences, 1, 7, 2020-03, 10-18,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T13%3A56%3A50IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-sage_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=To%20Level%20the%20Playing%20Field,%20Develop%20Interest&rft.jtitle=Policy%20insights%20from%20the%20behavioral%20and%20brain%20sciences&rft.btitle=&rft.aulast=Renninger,%20Hidi&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=Ann,%20E&rft.ausuffix=&rft.au=Renninger,%20K.%20Ann&rft.aucorp=&rft.date=2020-03&rft.volume=7&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=10&rft.epage=18&rft.pages=10-18&rft.artnum=&rft.issn=2372-7322&rft.eissn=2372-7330&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/2372732219864705&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Csage_cross%3E10.1177_2372732219864705%3C/sage_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

BookGod leseopplæring med nasjonale prøver : om elevers leseutfordringer i et mangfold av teksterRoe, Astrid, Ryen, Jostein Andresen; Weyergang, Cecilie, Oslo, Universitetsforl, 206 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-02905-4,Les kapittel 1 og 4

ArticlePå sporet- et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesingSolheim, O. J., Lundetræ, K., & Uppstad, P. H., Utdanningsforbundet, Oslo, Bedre skole, Bedre skole, 3, 2019, s.50-55,https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/07/08/BS0319-WEB.pdfView online

ArticleCOMMON TYPES OF READING PROBLEMS AND HOW TO HELP CHILDREN WHO HAVE THEMLouise Spear-Swerling, HOBOKEN, Wiley Subscription Services, Inc, 513-522, The Reading teacher, 5, 69, 2016-03-01, 513-522,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T14%3A11%3A23IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_proqu&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=COMMON%20TYPES%20OF%20READING%20PROBLEMS%20AND%20HOW%20TO%20HELP%20CHILDREN%20WHO%20HAVE%20THEM&rft.jtitle=The%20Reading%20teacher&rft.btitle=&rft.aulast=Spear-Swerling&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Louise%20Spear-Swerling&rft.aucorp=&rft.date=2016-03-01&rft.volume=69&rft.issue=5&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=513&rft.epage=522&rft.pages=513-522&rft.artnum=&rft.issn=0034-0561&rft.eissn=1936-2714&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=REDTAH&rft_id=info:doi/10.1002/trtr.1410&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Wiley%20Subscription%20Services,%20Inc&rft.place=HOBOKEN&rft.series=&rft.stitle=READ%20TEACH&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cgale_proqu%3EA445384869%3C/gale_proqu%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=1774189083&rft_galeid=A445384869&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Book ChapterLessons learned from intervention research in reading: A way to go before we rest.Torgesen, J.K., Stainthorp, Rhona; Tomlinson, Peter, Lessons learned from intervention research in reading: A way to go before we rest., Leicester, British Psychological Society, VI, 104 s., number 1, 2002, s.89-103, isbn:1854333771,

BookLesevansker og livsvansker : om dysleksi og psykisk helseTønnessen, Finn Egil; Bru, Edvin; Heiervang, Einar,, Stavanger, Hertervig akademisk; Stiftelsen psykiatrisk opplysning, 210 s., 2008, isbn:9788282170000,Les kapittel 8 og 11

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1