Emne

Introduksjon til lese- og skrivevansker (MSP330)

Lesing og skriving er en forutsetning for et velfungerende demokrati med borgere som kan foreta valg basert på fakta og informasjon. Lese- og skriveferdigheter er således både en forutsetning for deltakelse og samtidig ferdigheter som kan skape klasseskiller sosialt og kulturelt. Å mestre skriftspråket har betydning for både læring, opplevelser, sosiale aktiviteter og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. Vansker med lesing og skriving kan gi alvorlige følger for både unge og voksne, og lese- og skrivevansker er en av de hyppigste årsakene til spesialundervisning i den norske skolen. I dette emnet vil studentene møte et helhetlig perspektiv på lesing og skriving og få forskningsbasert kunnskap om hvordan skolen så tidlig som mulig kan bidra til å utjevne forskjeller slik at elever i størst mulig grad skal oppleve å lykkes med lesing og skriving.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Semesters

Fakta

Emnekode

MSP330

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Lesing og skriving er en forutsetning for et velfungerende demokrati med borgere som kan foreta valg basert på fakta og informasjon. Lese- og skriveferdigheter er således både en forutsetning for deltakelse og samtidig ferdigheter som kan skape klasseskiller sosialt og kulturelt. Å mestre skriftspråket har betydning for både læring, opplevelser, sosiale aktiviteter og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. Vansker med lesing og skriving kan gi alvorlige følger for både unge og voksne, og lese- og skrivevansker er en av de hyppigste årsakene til spesialundervisning i den norske skolen. I dette emnet vil studentene møte et helhetlig perspektiv på lesing og skriving og få forskningsbasert kunnskap om hvordan skolen så tidlig som mulig kan bidra til å utjevne forskjeller slik at elever i størst mulig grad skal oppleve å lykkes med lesing og skriving.

Læringsutbytte

Kunnskap: 

  • Ha forskningsbasert kunnskap om lese- og skriveutvikling  
  • Ha forskningsbasert kunnskap om sammenhengen mellom språklige ferdigheter og lesing.
  • Ha kunnskap om ulike kartleggingsverktøy  
  • Ha kunnskap om sammenhenger mellom motivasjon og ferdighetsutvikling 
  • Ha forskningsbasert kunnskap om tiltak på individ og systemnivå 

Ferdigheter: 

  • Kunne vurdere, analysere og begrunne relevante undervisningsopplegg, metoder og materiell i lys av en helhetlig tenkning om lese- og skriveopplæring 
  • Kunne bruke relevante undervisningsmetoder til å gi meningsfull og tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker 
  • Kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder og materiell i arbeidet med lese- og skriveopplæring generelt og lese- og skrivevansker spesielt  

Generell kompetanse: 

  • Kunne kommunisere om lese- og skrivevansker. 
  • Kunne legge til rette for at elever utvikler gode lese- og skriveferdigheter og blir skriftkyndige deltakere i skolen og på sosiale arenaer. 
  • Kunne forebygge, avdekke og avhjelpe lese- og skrivevansker og legge best mulig til rette for læring og deltakelse for elever med denne type vansker. 

Forkunnskapskrav

Emnet bygger på kunnskap tilsvarende pensum i temaene lese- og skrivevansker og begynneropplæring i norskfaget i grunnskolelærerutdanningen. 

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Individuell skriftlig oppgave 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment


Omfanget av eksamen er på 3000 ord +/- 10%. Skriftstørrelse 12, linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav, Obligatorisk oppmøte 80%, Vurdering av kartleggingsverktøy, Innlevering av fagtekst og respons på to medstudenters tekster

Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (80%) 

Vurdering av et kartleggingsverktøy av leseferdighet (1300 - 1800 ord)   

Innlevering av 1 fagtekst (2000 ord +/- 10%) på et gitt tema og gi respons på to medstudenters tekster.  

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Emneansvarlig:

Aline Alves-Wold

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.  

Forelesninger, casediskusjoner, seminarer og refleksjonslogger. 

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.

Åpent for

Spesialpedagogikk - masterstudium

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med fakultetets retningslinjer for emne og programevaluering.

Litteratur

Article Teaching spelling and composition alone and together: Implications for the simple view of writing. Berninger, Virginia W.; Vaughan, Katherine; Abbott, Robert D.; Begay, Kristin; Coleman, Kristina Byrd; Curtin, Gerald; Hawkins, Jill Minich; Graham, Steve, US, US: American Psychological Association, Journal of Educational Psychology, 2, 94, Jun 2002, 291-304, https://psycnet.apa.org/record/2002-13338-006View online Article Developmental dyslexia and specific language impairment: Same or different? Bishop, D.V ; Snowling, M.J, Apa American Psychological Association, 2004, http://eprints.whiterose.ac.uk/7403View online Article Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology Bishop, Dorothy V.M ; Snowling, Margaret J ; Thompson, Paul A ; Greenhalgh, Trisha, HOBOKEN, Wiley, 1068-1080, Journal of child psychology and psychiatry, 10, 58, 2017-10, 1068-1080, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T11%3A01%3A19IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_pubme&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Phase%202%20of%20CATALISE:%20a%20multinational%20and%20multidisciplinary%20Delphi%20consensus%20study%20of%20problems%20with%20language%20development:%20Terminology&rft.jtitle=Journal%20of%20child%20psychology%20and%20psychiatry&rft.btitle=&rft.aulast=Bishop,%20Snowling,%20Thompson,%20Greenhalgh&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=V.M,%20J,%20A,&rft.ausuffix=&rft.au=Bishop,%20Dorothy%20V.M&rft.aucorp=and%20the%20CATALISE-2%20consortium&rft.date=2017-10&rft.volume=58&rft.issue=10&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1068&rft.epage=1080&rft.pages=1068-1080&rft.artnum=&rft.issn=0021-9630&rft.eissn=1469-7610&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/jcpp.12721&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Wiley&rft.place=HOBOKEN&rft.series=&rft.stitle=J%20CHILD%20PSYCHOL%20PSYC&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cgale_pubme%3EA505164521%3C/gale_pubme%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=1884167073&rft_galeid=A505164521&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Ordforråd hos flerspråklige barn : pedagogiske og spesialpedagogiske utfordringer Bjerkan, Kirsten Meyer, Monsrud, May-Britt; Thurmann-Moe, Anne Cathrine, Oslo, Gyldendal akademisk, 190 s., 2013, isbn:9788205423862, Les kapittel 3, 4, 5 og 8 E-book Best practices in literacy instruction Morrow, Lesley Mandel; Gambrell, Linda B., New York, The Guilford Press, XXVIII, 460 s., cop. 2019, isbn:978-1-4625-3677-1, Les kapittel 3, 5, 8, 9 og 12 Book Chapter Kartlegging i et minoritetsspråklig perspektiv Bøyesen, L., Kartlegging i et minoritetsspråklig perspektiv, Bergen, Fagbokforl, 159 s., cop. 2017, s. 108-129, isbn:978-82-450-2155-4, Book Chapter Research on the development of language as literacy skills of L2 learners: Implications for assessment Geva, E., & Wiener, J., Geva, Esther, Research on the development of language as literacy skills of L2 learners: Implications for assessment, New York, Springer Publishing Company, 1 online resource (358 p.), 2015., 33-60, isbn:0-8261-2349-X, E-bok https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T11%3A10%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_UBIS:5158378390002208,ie=47BIBSYS_UBB:51127111530002207,ie=47BIBSYS_UBA:5164236010002209,ie=47BIBSYS_UBTO:51116206560002205,ie=47BIBSYS_BREDK:5114885840002261,ie=47BIBSYS_NMH:5116084800002309,ie=47BIBSYS_UBIN:5146689140002211,ie=47BIBSYS_NB:51246157660002202,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:51197571370002203,ie=47BIBSYS_NMBU:5125792860002213,ie=47BIBSYS_NLA:5130247000002228,ie=47BIBSYS_MF:5127124500002227,ie=47BIBSYS_HIB:5132308850002221,ie=47BIBSYS_HVO:5138212320002220,ie=47BIBSYS_HIO:5166044710002218,ie=47BIBSYS_HIT:5144830050002210,ie=47BIBSYS_HIOA:5158517720002212,ie=47BIBSYS_HIM:5133977030002223,ie=47BIBSYS_HH:5143116670002214,ie=47BIBSYS_BI:5170044200002215,ie=47BIBSYS_FHS:5121630530002275,ie=47BIBSYS_NETWORK:71536014880002201,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primoView online Article Knowledge of Writing and the Composing Process, Attitude Toward Writing, and Self-Efficacy for Students With and Without Learning Disabilities Graham, Steve ; Schwartz, Shirley S ; MacArthur, Charles A, London, England, SAGE Publications, 237-249, Journal of learning disabilities, 4, 26, 1993-04, 237-249, https://search.proquest.com/docview/75802506?pq-origsite=summonView online Article Do Children Classified With Specific Language Impairment Have a Learning Disability in Writing? A Meta-Analysis Graham, Steve ; Hebert, Michael ; Fishman, Evan ; Ray, Amber B ; Rouse, Amy Gillespie, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 292-310, Journal of learning disabilities, 4, 53, 2020-07, 292-310, https://search.proquest.com/docview/2401827596?pq-origsite=summonView online Article Why children with dyslexia struggle with writing and how to help them Hebert, Michael ; Kearns, Devin M ; Hayes, Joanne Baker ; Bazis, Pamela ; Cooper, Samantha, ROCKVILLE, AMER SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOC, 843-863, Language, speech & hearing services in schools, 4, 49, 2018-10-01, 843-863, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T11%3A14%3A02IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_pubme&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Why%20children%20with%20dyslexia%20struggle%20with%20writing%20and%20how%20to%20help%20them&rft.jtitle=Language,%20speech%20%26%20hearing%20services%20in%20schools&rft.btitle=&rft.aulast=Hebert,%20Kearns,%20Hayes,%20Bazis,%20Cooper&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=,%20M,%20Baker,%20,&rft.ausuffix=&rft.au=Hebert,%20Michael&rft.aucorp=&rft.date=2018-10-01&rft.volume=49&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=843&rft.epage=863&rft.pages=843-863&rft.artnum=&rft.issn=0161-1461&rft.eissn=1558-9129&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1044/2018_LSHSS-DYSLC-18-0024&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=AMER%20SPEECH-LANGUAGE-HEARING%20ASSOC&rft.place=ROCKVILLE&rft.series=&rft.stitle=LANG%20SPEECH%20HEAR%20SER&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cgale_pubme%3EA569202576%3C/gale_pubme%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=2136551098&rft_galeid=A569202576&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Dysleksi : fra teori til praksis Høien, Torleiv, Lundberg, Ingvar, Oslo, Gyldendal akademisk, kap. 1-5 og 8, 2012, isbn:9788205422667, merk: kap. 1-5 og 8 Article Associations Between Reading Skills, Interest in Reading, and Teaching Practices in First Grade Kikas, Eve ; Pakarinen, Eija ; Soodla, Piret ; Peets, Kätlin ; Lerkkanen, Marja-Kristiina, ABINGDON, Informa UK Limited, 832-849, Scandinavian journal of educational research, 6, 62, 2017-04-27, 832-849, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T11%3A15%3A18IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Associations%20Between%20Reading%20Skills,%20Interest%20in%20Reading,%20and%20Teaching%20Practices%20in%20First%20Grade&rft.jtitle=Scandinavian%20journal%20of%20educational%20research&rft.btitle=&rft.aulast=Kikas,%20Pakarinen,%20Soodla,%20Peets,%20Lerkkanen&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Kikas,%20Eve&rft.aucorp=&rft.date=2017-04-27&rft.volume=62&rft.issue=6&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=832&rft.epage=849&rft.pages=832-849&rft.artnum=&rft.issn=1470-1170&rft.eissn=1470-1170&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/00313831.2017.1307272&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Informa%20UK%20Limited&rft.place=ABINGDON&rft.series=&rft.stitle=SCAND%20J%20EDUC%20RES&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=2109274865&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Lesesenterets staveprøve Skaathun, Astrid, Bjerknes- Lima de Faria, Alice, Stavanger, Universitetet i Stavanger Lesesenteret, 54 s., 2013, isbn:9788276490787, Book Å lykkes med lesing : tidlig innsats og tilpasset leseopplæring Tønnessen, Finn Egil; Lundetræ, Kjersti, Oslo, Gyldendal, 304 sider, 2021, isbn:9788205553743, Les kapittel 2, 3, 4, 7 og 12 Article Subgroups in language trajectories from 4 to 11 years: the nature and predictors of stable, improving and decreasing language trajectory groups McKean, Cristina ; Wraith, Darren ; Eadie, Patricia ; Cook, Fallon ; Mensah, Fiona ; Reilly, Sheena, England, Wiley, 1081-1091, Journal of child psychology and psychiatry, 10, 58, 2017-10, 1081-1091, https://search.proquest.com/docview/1936160299?pq-origsite=summonView online Article Hvilken betydning har morsmålsferdigheter for utviklingen av leseforståelse og dets underliggende komponenter på andrespråket? - En oppsummering av empirisk forskning Monica Melby-Lervåg ; Arne Lervåg, Universitetsforlaget, 330-343, Norsk pedagogisk tidsskrift, 5, 95, 2011-11-04, 330-343, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T13%3A35%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Hvilken%20betydning%20har%20morsm%C3%A5lsferdigheter%20for%20utviklingen%20av%20leseforst%C3%A5else%20og%C2%A0dets%20underliggende%20komponenter%20p%C3%A5%20andrespr%C3%A5ket?%20-%20En%20oppsummering%20av%20empirisk%20forskning&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=Melby-Lerv%C3%A5g,%20Lerv%C3%A5g&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Monica%20Melby-Lerv%C3%A5g&rft.aucorp=&rft.date=2011-11-04&rft.volume=95&rft.issue=5&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=330&rft.epage=343&rft.pages=330-343&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=1504-2987&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cidunn%3E50739175%3C/idunn%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Tekstanalyse som grunnlag for veiledning i skriving hos eldre elever og voksne. Mossige, M., Oslo, Utdanningsnytt.no, Spesialpedagogikk, 6, 2009, s. 32-41, https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/08/21/Spesialpedagogikk%206%202009.pdfView online Article Children at Familial Risk of Dyslexia: Practical Implications from an At-Risk Study Muter, Valerie ; Snowling, Margaret J, Oxford, UK, Blackwell Publishing, 37-41, Child and adolescent mental health, 1, 14, 2009-02, 37-41, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T13%3A43%3A35IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Children%20at%20Familial%20Risk%20of%20Dyslexia:%20Practical%20Implications%20from%20an%20At-Risk%20Study&rft.jtitle=Child%20and%20adolescent%20mental%20health&rft.btitle=&rft.aulast=Muter,%20Snowling&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=,%20J&rft.ausuffix=&rft.au=Muter,%20Valerie&rft.aucorp=&rft.date=2009-02&rft.volume=14&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=37&rft.epage=41&rft.pages=37-41&rft.artnum=&rft.issn=1475-357X&rft.eissn=1475-3588&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/j.1475-3588.2007.00480.x&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Blackwell%20Publishing&rft.place=Oxford,%20UK&rft.series=&rft.stitle=CHILD%20ADOL%20MENT%20H-UK&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cgale_cross%3EA192289484%3C/gale_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=A192289484&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=n/aView online Report Teaching children to read: An Evidence- based Assessment of the Scientific Research Literature on reading and Its Implications for Reading Instruction. National Reading Panel, Washington DC, National Institute of Child Health and Human Development, National Institutes of Health, 33, 2000, https://www.nichd.nih.gov/publications/pubs/nrp/smallbookView online E-book Reading instruction that works : the case for balanced teaching Pressley, Michael, Allington, Richard L., New York, Guilford Press, VIII, 487 s., cop. 2015, isbn:9781462516858; 9781462516803, Kap 2, 6 og 7 Article To Level the Playing Field, Develop Interest Renninger, K. Ann ; Hidi, Suzanne E, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 10-18, Policy insights from the behavioral and brain sciences, 1, 7, 2020-03, 10-18, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T13%3A56%3A50IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-sage_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=To%20Level%20the%20Playing%20Field,%20Develop%20Interest&rft.jtitle=Policy%20insights%20from%20the%20behavioral%20and%20brain%20sciences&rft.btitle=&rft.aulast=Renninger,%20Hidi&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=Ann,%20E&rft.ausuffix=&rft.au=Renninger,%20K.%20Ann&rft.aucorp=&rft.date=2020-03&rft.volume=7&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=10&rft.epage=18&rft.pages=10-18&rft.artnum=&rft.issn=2372-7322&rft.eissn=2372-7330&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/2372732219864705&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Csage_cross%3E10.1177_2372732219864705%3C/sage_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book God leseopplæring med nasjonale prøver : om elevers leseutfordringer i et mangfold av tekster Roe, Astrid, Ryen, Jostein Andresen; Weyergang, Cecilie, Oslo, Universitetsforl, 206 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-02905-4, Les kapittel 1 og 4 Article COMMON TYPES OF READING PROBLEMS AND HOW TO HELP CHILDREN WHO HAVE THEM Louise Spear-Swerling, HOBOKEN, Wiley Subscription Services, Inc, 513-522, The Reading teacher, 5, 69, 2016-03-01, 513-522, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-02T14%3A11%3A23IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_proqu&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=COMMON%20TYPES%20OF%20READING%20PROBLEMS%20AND%20HOW%20TO%20HELP%20CHILDREN%20WHO%20HAVE%20THEM&rft.jtitle=The%20Reading%20teacher&rft.btitle=&rft.aulast=Spear-Swerling&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Louise%20Spear-Swerling&rft.aucorp=&rft.date=2016-03-01&rft.volume=69&rft.issue=5&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=513&rft.epage=522&rft.pages=513-522&rft.artnum=&rft.issn=0034-0561&rft.eissn=1936-2714&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=REDTAH&rft_id=info:doi/10.1002/trtr.1410&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Wiley%20Subscription%20Services,%20Inc&rft.place=HOBOKEN&rft.series=&rft.stitle=READ%20TEACH&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cgale_proqu%3EA445384869%3C/gale_proqu%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=1774189083&rft_galeid=A445384869&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Lessons learned from intervention research in reading: A way to go before we rest. Torgesen, J.K., Stainthorp, Rhona; Tomlinson, Peter, Lessons learned from intervention research in reading: A way to go before we rest., Leicester, British Psychological Society, VI, 104 s., number 1, 2002, s. 89-103, isbn:1854333771, Book Lesevansker og livsvansker : om dysleksi og psykisk helse Tønnessen, Finn Egil; Bru, Edvin; Heiervang, Einar,, Stavanger, Hertervig akademisk; Stiftelsen psykiatrisk opplysning, 210 s., 2008, isbn:9788282170000, Les kapittel 8 og 11 Article Lesevansker. Oppsummering av ny forskning Klinkenberg, J. E., Tidsskrift for norsk psykologiforening, 9, 55, 2017, 834-843, https://psykologtidsskriftet.no/fagessay/2017/09/lesevansker?redirected=1View online Article On the importance of listening comprehension Hogan, Tiffany P ; Adlof, Suzanne M ; Alonzo, Crystle N, England, Informa Healthcare, 199-207, International journal of speech language pathology, 3, 16, 2014-06, 199-207, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-01-07T15%3A17%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_infor&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=On%20the%20importance%20of%20listening%20comprehension&rft.jtitle=International%20journal%20of%20speech%20language%20pathology&rft.au=Hogan,%20Tiffany%20P&rft.date=2014-06&rft.volume=16&rft.issue=3&rft.spage=199&rft.epage=207&rft.pages=199-207&rft.issn=1754-9507&rft.eissn=1754-9515&rft_id=info:doi/10.3109/17549507.2014.904441&rft.pub=Informa%20Healthcare&rft.place=England&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/24833426&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_infor%3E1525762824%3C/proquest_infor%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=1525762824View online Book Leseforståelse i skolen. Utfordringer og muligheter Grøver, V., Bråten, I., 2021, Merk: Kap 5, 6 og 14 Article På sporet- et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing Solheim, O. J., Lundetræ, K., & Uppstad, P. H, Bedre skole, 3, 2019, 50-55 https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/07/08/BS0319-WEB.pdfView online Book Chapter Reading comprehension: Individual differences, disorders and underlying cognitive processes Schindler & Richter, Schindler & Richter, Reading comprehension: Individual differences, disorders and underlying cognitive processes, Boston ; Berlin :; Boston ; Berlin :, De Gruyter Mouton, 1 online resource (970 pages)., [2018]; ©2018, 503-519, isbn:1-5015-0094-5; 1-61451-490-9, Article The road not taken: An integrative theoretical model of reading disability Spear-Swerling, L., & Sternberg, R. J., Journal of Learning Disabilities, 2, 27, 1994, 91-103,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1