Emne

Praksis 2. trinn 30 dager (BBDPR2)

Praksis andre studieår knyttes til kunnskapsområdene Språk, tekst og matematikk (STM), Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRE) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBDPR2

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Praksis skal gi studenten innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner, herunder urfolkstradisjoner, og estetiske opplevelser, åpne for nyskaping og inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet. I praksis skal studenten arbeide med kunstpedagogiske prosesser med og for barn. I praksisopplæringen skal studenten få kjennskap til etisk og filosofisk grunnlagstenkning. Dette skal bidra til kritisk og etisk refleksjon, med særlig henblikk på personalets væremåte i møte med barn og foresatte.

Læringsutbytte

Læringsutbytte:

Studenten

  • har kunnskap og erfaring i rollen som pedagogisk leder
  • kan lede barn og voksne i pedagogiske prosesser
  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
  • kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • kan formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
  • kan samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
  • kan stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og læring
  • kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforsking, skaperglede og lek
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn
  • kan legge til rette for kunst- og kulturopplevelser og fremme barns estetiske utvikling
  • kan anvende ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, deriblant samiske, og utforske disse i samspill med barn
  • er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer utvikling og læring i arbeid med barnehagens innhold

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Praksisoppgave. Omfang 1500 ord. Vurdering: godkjent/ikke godkjent.

Arbeidsformer

Praksis i barnehagen. Det skal gjennomføres praktisk arbeid og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.

Det skal gjennomføres minst 8 individuelle lederdager.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1