Emne
Praksis 2. trinn 25 dager (BBDPR2)
Praksis andre studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Samfunn religion, livssyn og etikk (SRLE) og kunst, kultur og kreativitet (KKK).
Fokus i praksis 2. studieår:
- Ledelse av barn og medarbeidere
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBDPR2
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Praksis skal gi studenten kunnskap om samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og personale. De skal tilegne seg kunnskap om kommunikasjon og samspillsteorier, og læringsmiljøets betydning for barns danning, medvirkning og læring. Studenten skal kunne bruke kunnskap om ulike medier, kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns lek, undring og læring. Studenten skal vise selvstendighet i å lede samarbeidsprosesser i møte med barn, personale og foresatte. De skal få grunnleggende kunnskap om etiske modeller, om etikkens grunnlag i fellesverdier og om veiledning i moralske valg. De skal kunne reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, samt handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse.
Studenten skal forstå barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk. Studenten skal ha kunnskap om hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Kandidaten har:
- kunnskap om samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og personale
- kunnskaper om veiledning av voksne og barn i formelle og uformelle aktiviteter, i tilknytning til pedagogisk ledelse
- kunnskap om kritisk refleksjon
- kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis og kunne begrunne dem med faglige begreper.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper, og kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis.
- ta en lederrolle i forbindelse med lederdager og ledelse av aktiviteter. Også i uformelle situasjoner som påkledning, måltid, lek osv.
- lede både seg selv, barn og voksne.
- ta i bruk et variert repertoar av arbeidsmetoder i gjennomføring av aktiviteter
- levere gode veiledningsgrunnlag som legger vekt på faglige refleksjoner
- Ha faglige begrunnelser for handlinger /aktiviteter
- Reflektere over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena
Generell kompetanse
Kandidaten:
- viser relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kollegaer.
- viser selvstendighet i å lede samarbeidsprosesser i møte med barn, personale og foresatte
- kan med utgangspunkt i praksiserfaringer, teori og forskning analysere og kritisk vurdere eget og andres pedagogiske arbeid
- kan se og jobbe med eget utviklingspotensial
- er bevisst egne verdier og holdninger og tar begrunnede valg utfra disse.
- stiller spørsmål ved, og reflekterer over barnehagens mål og verdigrunnlag.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis 25 dager høst | 1/1 | 25 Dager | Bestått/ Ikke bestått | — | — | — |
Praksis og alle møter i forbindelse med praksis er obligatorisk. For bestått praksis forutsettes minimum 80 % tilstedeværelse.
Det kan i tillegg forekomme oppgaver og undervisningsaktivitet knyttet til praksis som er omtalt under kunnskapsområdene.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerEmneansvarlig:
Vigdis EidsvågArbeidsformer
Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.
Det skal gjennomføres individuelle lederdager.