Emne

Biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi (BPS140)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BPS140

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet tar for seg tre ulike disipliner innen psykologien med felles mål om å beskrive, predikere, årsaksbestemme og forklare deler av menneskets atferd. Hovedtema er sentrale tema innen biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi. Gjennom undervisning i plenum og seminar skal studentene lære sentrale begrep og anvende dem gjennom kritisk og teoridrevet refleksjon, både innad i de tre disipliner og på tvers av disse.

Delemnet biologisk psykologi gir en innføring i biologisk- og nevropsykologi og omfatter så vel den normale som den sykdoms- og skadelidde anatomi, fysiologi og nevrokjemi. Herunder er sentralnervesystemet generelt, og hjernen spesielt, viktig.

Delemnet utviklingspsykologi gir en innføring i ulike teoretiske perspektiver på personlighetsutvikling med særlig fokus på personlighetens struktur, dynamikk og utvikling gjennom barne- og ungdomsårene. Utviklingspsykologien betoner at individet på en gang gjennomgår en generell menneskelig utvikling, en utvikling som medlem av en bestemt kultur og en utvikling som en person med et unikt særpreg. Kognitiv- og emosjonell utviklingsteori vil bli særlig vektlagt.

Delemnet kognitiv psykologi gir en innføring i menneskets grunnleggende mentale og erkjennelsesmessige prosesser samt kognitive problemstillinger og fenomener, som behandles av psykologiens øvrige hovedområder, for eksempel utviklingspsykologi, personlighetspsykologi og sosialpsykologi. Presentasjon av relasjonen mellom kognitive og nevrale prosesser vil være sentral. Studentene vil få en innføring i sentrale menneskelige tenkestrategier, herunder heuristikker (thinking fast) og analytiske tenkemåter (thinking slow), deres bruksområder og styrker og svakheter.  

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om begreper, metoder og empiriske resultater innenfor biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi
  • ha kunnskap om inndeling av nervesystemet, herunder særlig hjernens oppbygning og relasjon mellom ulike strukturer og atferd, emosjoner og kognisjon
  • ha kunnskap om nevroner og nevrale nettverks funksjon og oppbygning.
  • ha kunnskap om tema innen utviklingspsykologi som tilknytning, kognitiv utvikling, personlighetsutvikling, moralutvikling og pro- og antisosial utvikling.
  • ha kunnskap om tema innen kognitiv psykologi som persepsjon, hukommelse, problemløsning og intelligens

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne definere og anvende sentrale begrep fra alle tre delemner på tvers av delemnene.
  • kunne redegjøre for sentrale eksperimentelle oppsett for å studere ulike perspektiv innen alle delemner.
  • kunne redegjøre og diskutere ulikheter mellom ulike teoretiske tilnærminger innen alle delemner.

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha en grunnleggende forståelse for de ulike perspektiv, metoder og teorier i emnet
  • kunne anvende denne forståelsen for å beskrive, predikere, årsaksbestemme og forklare menneskets atferd.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Introduksjon til psykologi (BPS110)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig skoleeksamen 1/1 6 Timer Bokstavkarakterer


Studentene skal besvare multiple choice oppgaver og 3 av 4 kortsvarsoppgaver. Både multiple choice delen og kortsvarsdelen må bestås individuelt for å få bestått eksamen.

Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De deleksamener og obligatoriske arbeidskrav som allerede er bestått, må ikke tas på ny. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig individuelt arbeidskrav
Skriftlig individuelt arbeidskrav med vektingsuttrykk godkjent/ikke godkjent. Omfang: 1000 ord (+/-10 %). inkl. innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th. Tema for oppgaven blir definert av emneansvarlig.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Undervisningen består av forelesninger og seminar.
  • Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
  • Skriftlig individuelt arbeidskrav.
  • På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem.

Litteratur

Book

Cognitive psychology Gilhooly, K. J., Lyddy, Fiona M.; Pollick, Frank, London, McGraw-Hill, XXI, 553 sider, cop. 2014, isbn:978-007712266-9; 0077122666, Pensum kapitler: 3: Attention and Consciousness (tilgjengelig digitalt - se pensumliste) 7: Concepts and Knowledge Representation (tilgjengelig digitalt - se pensumliste) 9: Problem Solving 10: Decision Making 11: Reasoning 12: Language Production 13: Language Comprehension 14: Cognition and Emotion NB! Da boken ikke er tilgjengelig hos SiSBok ved semesterstart er kapitlene 3 og 7 gjort tilgjengelige digitalt. Disse ligger som egne filer i pensumlisten.

Book

How children develop Siegler, Robert S., Eisenberg, Nancy; Saffran, Jenny R.; Gershoff, Elizabeth T.; Leaper, Campbell, New York, New York, Worth Publishers Macmillan International Higher Education, 1 bind (varierende paginering), [2020], isbn:9781319324483, Pensum kapitler: 1: An Introduction to Child Development 3: Biology and Behaviour 4: Theories of Cognitive Development 6: Development of Language and Symbol Use 8: Intelligence and Academic Achievement 9: Theories of Social Development 10: Emotional Development 11: Attachment to Others and Development of the Self 14: Moral Development

Book

Biological psychology Kalat, James W., Boston, Massachusetts, Cengage, XVIII, 606 sider, [2019], isbn:9781337408202; 1337408204; 9781337618618 $q løsblad; 1337618616, Pensum kapitler: 1: Nerve Cells and Nerve Impulses 2: Synapses 3: Anatomy and Research Methods 4: Genetics, Evolution, Development, and Plasticity 9: Internal Regulation 11: Emotional Behaviors 12: Learning, Memory and Intelligence 13: Cognitive Functions 14: Psychological Disorders

Book Chapter

Kapittel 3 - Attention and Consciousness Gilhooly, K. J., Lyddy, Fiona M.; Pollick, Frank, Kapittel 3 - Attention and Consciousness, London, McGraw-Hill, 35, cop. 2014, isbn:978-007712266-9; 0077122666,

Book Chapter

Kapittel 7 - Concepts and Knowledge Representation Gilhooly, K. J., Lyddy, Fiona M.; Pollick, Frank, Kapittel 7 - Concepts and Knowledge Representation, London, McGraw-Hill, 24, cop. 2014, isbn:978-007712266-9; 0077122666,

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1