Emne
Biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi (BPS140)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BPS140
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Emnet tar for seg tre ulike disipliner innen psykologien med felles mål om å beskrive, predikere, årsaksbestemme og forklare deler av menneskets atferd. Hovedtema er sentrale tema innen biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi. Gjennom undervisning i plenum og seminar skal studentene lære sentrale begrep og anvende dem gjennom kritisk og teoridrevet refleksjon, både innad i de tre disipliner og på tvers av disse.
Delemnet biologisk psykologi gir en innføring i biologisk- og nevropsykologi og omfatter så vel den normale som den sykdoms- og skadelidde anatomi, fysiologi og nevrokjemi. Herunder er sentralnervesystemet generelt, og hjernen spesielt, viktig.
Delemnet utviklingspsykologi gir en innføring i ulike teoretiske perspektiver på personlighetsutvikling med særlig fokus på personlighetens struktur, dynamikk og utvikling gjennom barne- og ungdomsårene. Utviklingspsykologien betoner at individet på en gang gjennomgår en generell menneskelig utvikling, en utvikling som medlem av en bestemt kultur og en utvikling som en person med et unikt særpreg. Kognitiv- og emosjonell utviklingsteori vil bli særlig vektlagt.
Delemnet kognitiv psykologi gir en innføring i menneskets grunnleggende mentale og erkjennelsesmessige prosesser samt kognitive problemstillinger og fenomener, som behandles av psykologiens øvrige hovedområder, for eksempel utviklingspsykologi, personlighetspsykologi og sosialpsykologi. Presentasjon av relasjonen mellom kognitive og nevrale prosesser vil være sentral. Studentene vil få en innføring i sentrale menneskelige tenkestrategier, herunder heuristikker (thinking fast) og analytiske tenkemåter (thinking slow), deres bruksområder og styrker og svakheter.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten:
- ha kunnskap om begreper, metoder og empiriske resultater innenfor biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi
- ha kunnskap om inndeling av nervesystemet, herunder særlig hjernens oppbygning og relasjon mellom ulike strukturer og atferd, emosjoner og kognisjon
- ha kunnskap om nevroner og nevrale nettverks funksjon og oppbygning.
- ha kunnskap om tema innen utviklingspsykologi som tilknytning, kognitiv utvikling, personlighetsutvikling, moralutvikling og pro- og antisosial utvikling.
- ha kunnskap om tema innen kognitiv psykologi som persepsjon, hukommelse, problemløsning og intelligens
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne definere og anvende sentrale begrep fra alle tre delemner på tvers av delemnene.
- kunne redegjøre for sentrale eksperimentelle oppsett for å studere ulike perspektiv innen alle delemner.
- kunne redegjøre og diskutere ulikheter mellom ulike teoretiske tilnærminger innen alle delemner.
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- ha en grunnleggende forståelse for de ulike perspektiv, metoder og teorier i emnet
- kunne anvende denne forståelsen for å beskrive, predikere, årsaksbestemme og forklare menneskets atferd.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — |
Studentene skal lage og levere en mappe med emnerelevante tekster. Mappen skal bestå av flere oppgaver som studenten skal levere inn på nærmere angitte tidspunkt i løpet av vårsemesteret.
Det er ingen mulighet for ny eksamen (konte) i emnet. Hvis en student ikke består emnet eller vil forbedre karakteren, må hun/han ta kurset og mappelevering om igjen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Richard Michael PiechStudieprogramleder:
Muriel Marisa Katharina BruchhageArbeidsformer
- Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
- Skriftlig individuelt arbeidskrav.
- På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Cognitive psychologyGilhooly, K. J., Lyddy, Fiona M.; Pollick, Frank; Gilhooly, K. J., London, McGraw-Hill, XXI, 553 sider, cop. 2014, isbn:978-007712266-9; 0077122666,Både 1. og 2. utg. av boka kan brukes. Pensum kapitler: 3: Attention and Consciousness 7: Concepts and Knowledge Representation 9: Problem Solving 10: Decision Making 11: Reasoning 12: Language Production 13: Language Comprehension 14: Cognition and Emotion
Book
Cognitive psychologyGilhooly, K. J.,, Lyddy, Fiona M.,; Pollick, Frank,; Buratti, Sandra,, New York :, McGraw-Hill Education, 1 volume ;, 2021., isbn:9781526848277 (pbk.) :,Både 1. og 2. utg. av boka kan brukes. Pensum kapitler (ny utg.): Chapter 4: Attention Chapter 5: Consciousness Chapter 9: Concepts and Imagery Chapter 12: Problem Solving Chapter 13: Decision Making Chapter 14: Reasoning Chapter 10: Language Production Chapter 11: Language Comprehension Chapter 15: Cognition and Emotion
Book
How children developSiegler, Robert S., Eisenberg, Nancy; Saffran, Jenny R.; Gershoff, Elizabeth T.; Leaper, Campbell, New York, New York, Worth Publishers Macmillan International Higher Education, 1 bind (varierende paginering), [2020], isbn:9781319324483,Pensum kapitler: 2: Prenatal Development and the Newborn Period 4: Theories of Cognitive Development 5 Perception, Action, and Learning in Infancy 6: Development of Language and Symbol Use 8: Intelligence and Academic Achievement 10: Emotional Development 11: Attachment to Others and Development of the Self 14: Moral Development 15 Gender Development
Book
Biological psychologyKalat, James W., Boston, Massachusetts, Cengage, XVIII, 606 sider, [2019], isbn:9781337408202; 1337408204; 9781337618618 $q løsblad; 1337618616,Pensum kapitler: 1: Nerve Cells and Nerve Impulses 2: Synapses 3: Anatomy and Research Methods 4: Genetics, Evolution, Development, and Plasticity 8: Wakefulness and Sleep 9: Internal Regulation 11: Emotional Behaviors 13: Cognitive Functions 14: Psychological Disorders