Emne

Kritisk refleksiv profesjonsutøvelse (BSO303)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BSO303

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet består av tre temaer:

  1. Profesjonelle og etiske vurderinger
  2. Likeverd, rettferdighet og nytenkning
  3. Kritisk kunnskapsanvendelse

Emnet tar opp sentrale faglige og etiske problemstillinger relatert til profesjonsutøvelse innenfor sosialt arbeid. Studentene skal reflektere kritisk over kunnskapsanvendelse og profesjonelle og etiske vurderinger i praksis, og sitt faglige ansvar for å fremme brukermedvirkning, likeverd, rettferdighet og nytenkning i velferdstjenester.

Læringsutbytte

En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Profesjonelle og etiske vurderinger

  • Har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelsen.
  • Har innsikt i etiske problemstillinger og kan håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker.
  • Har innsikt i hvordan utvise dømmekraft i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster.

Likeverd, rettferdighet og nytenkning

  • Kan reflektere over og anvende kunnskap som bidrar til et likeverdig tjenestetilbud.
  • Kan formidle faglig kunnskap som fremmer likeverd og mangfold og bidrar til likestilling, inkludering, mestring og deltakelse.
  • Har innsikt i forhold som bidrar til ulikhet og kan fremme sosial rettferdighet sammen med mennesker i utsatte posisjoner.
  • Kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser i sosialt arbeid, og kan bidra til tjenesteinnovasjon og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser.
  • Kan reflektere over hvordan kunnskap kan anvendes på nye områder og bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene.

Kritisk kunnskapsanvendelse

  • Kan anvende forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i profesjonsutøvelsen.
  • Kan vurdere vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser i en praktisk sammenheng.
  • Kan tilegne seg ny kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis. Videre skal kandidaten også kunne dokumentere og formidle sin faglige kunnskap.
  • Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (BSO101)
Kommunikasjon og samhandling i sosialt arbeid (BSO102)
Velferdspolitikk (BSO103)
Velferdsrett (BSO104)
Sosialt arbeid med barn og familier i kontekst (BSO201)
Barnevernfaglig arbeid - barne- og familiesentrering (BSO202)
Kunnskapsbasert praksis (BSOP20)
BSO101, BSO102, BSO103, BSO104, BSO201, BSO202, BSOP20

Anbefalte forkunnskaper

Integrert kunnskapsanvendelse i sosialt arbeid - arbeid med faglige problemstillinger (BSO301), Sosialt arbeid med inkludering (BSO302)
BSO310, BSO315 eller BSO301, BSO302

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 4 Dager Bokstavkarakterer Alle


Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Tema defineres av emneansvarlige. Omfang: maks 2500 ord ekskl. litteraturhenvisninger. Referansestil: APA 7th. Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Nærvær

Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.

Nærværskrav: Det kreves nærvær på minimum 75 % i problembasert læringsgrupper (PBL), og nærvær på minimum 75% i seminarer. Studenter som ikke innfrir nærværskrav mister eksamensrett uansett begrunnelse.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Joakim Jiri Haaland

Studieprogramleder:

Heidi Lie Eriksen

Emneansvarlig:

Mira Aurora Marlow

Arbeidsformer

Forelesninger, arbeid i grupper og individuelt med arbeidsoppgaver og veiledning i grupper og på nett.

Åpent for

Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1