Feilmelding

User warning: Trying to overwrite a cache redirect for "entity_view:block:breadcrumb:[languages:language_interface]=nb:[theme]=uis:[user.permissions]=a64764238067ea91ea82b0dc41a9757af1aa1167a877ec4005f00290dd7b59d6" with one that has nothing in common, old one at address "languages:language_interface, theme, user.permissions" was pointing to "url.path, languages:language_url", new one points to "route". in Drupal\Core\Cache\VariationCache->set() (line 138 of core/lib/Drupal/Core/Cache/VariationCache.php).
Drupal\Core\Cache\VariationCache->set() (Line: 92)
Drupal\Core\Render\RenderCache->set() (Line: 127)
Drupal\Core\Render\PlaceholderingRenderCache->set() (Line: 584)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 504)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 248)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 484)
Drupal\Core\Template\TwigExtension->escapeFilter() (Line: 172)
__TwigTemplate_97f37092561bd52e7b1e53e6857546b7->block_page_content() (Line: 432)
Twig\Template->yieldBlock() (Line: 91)
__TwigTemplate_a41250326c26b2a3c2697ce7ca2a956f->doDisplay() (Line: 388)
Twig\Template->yield() (Line: 61)
__TwigTemplate_97f37092561bd52e7b1e53e6857546b7->doDisplay() (Line: 388)
Twig\Template->yield() (Line: 48)
__TwigTemplate_46d715e4f45888817869682f6bc29a72->doDisplay() (Line: 388)
Twig\Template->yield() (Line: 344)
Twig\Template->display() (Line: 359)
Twig\Template->render() (Line: 51)
Twig\TemplateWrapper->render() (Line: 33)
twig_render_template() (Line: 348)
Drupal\Core\Theme\ThemeManager->render() (Line: 491)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 248)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 484)
Drupal\Core\Template\TwigExtension->escapeFilter() (Line: 107)
__TwigTemplate_2b32e310e19911ee393c543031830de9->doDisplay() (Line: 388)
Twig\Template->yield() (Line: 44)
__TwigTemplate_2ba8fb355d04297bfeaf6b0904f0a66f->doDisplay() (Line: 388)
Twig\Template->yield() (Line: 344)
Twig\Template->display() (Line: 359)
Twig\Template->render() (Line: 51)
Twig\TemplateWrapper->render() (Line: 33)
twig_render_template() (Line: 348)
Drupal\Core\Theme\ThemeManager->render() (Line: 491)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 248)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 158)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->Drupal\Core\Render\MainContent\{closure}() (Line: 638)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 153)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->renderResponse() (Line: 90)
Drupal\Core\EventSubscriber\MainContentViewSubscriber->onViewRenderArray()
call_user_func() (Line: 111)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 186)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handleRaw() (Line: 76)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handle() (Line: 54)
Drupal\simple_oauth\HttpMiddleware\BasicAuthSwap->handle() (Line: 53)
Drupal\Core\StackMiddleware\Session->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\KernelPreHandle->handle() (Line: 28)
Drupal\Core\StackMiddleware\ContentLength->handle() (Line: 201)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->fetch() (Line: 138)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->lookup() (Line: 87)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\ReverseProxyMiddleware->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\NegotiationMiddleware->handle() (Line: 36)
Drupal\Core\StackMiddleware\AjaxPageState->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\StackedHttpKernel->handle() (Line: 741)
Drupal\Core\DrupalKernel->handle() (Line: 19)

Emne

Vitenskapsteori og forskningsmetode (MBV160)

Dette er et disiplin- og profesjonsbasert mastergradsstudium. Etter fullført studium tildeles kandidatene tittelen Master i barnehagevitenskap.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MBV160

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet består av tre hovedområder, vitenskapsteori og etikk, kvantitative metoder og kvalitative metoder. I vitenskapsteori og etikk legges det vekt på hva som kjennetegner vitenskapelig arbeid. Ulike forskningstradisjoner i kvalitative og kvantitative metoder vil bli presentert og diskutert. Den vitenskapsteoretiske rammen for tolkning danner grunnlaget for den forståelsen som utvikles i løpet av forskningsprosessen. Emnet skal gi studentene en grunnleggende innføring i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ metodologi samt forskningsetikk. Kunnskap om design av forskningsprosjekter som er spesielt rettet mot barnehagefeltet står sentralt i emnet. Det legges vekt på å gjøre studentene i stand til selv å kritisk velge, analysere og bruke forskningsmetoder i sitt forskningsarbeid. Spørsmål som omhandler validitet, reliabilitet og forskningsetikk blir drøftet. Sentrale sider ved det å være forsker blir også problematiserte.

Ved kursslutt skal studentene ha tilegnet seg kompetanse i å utvikle et design for å kunne gjennomføre et eget forskningsprosjekt med relevant metode der de viser forskningsetisk forståelse.

Læringsutbytte

Etter deltakelse i emnet skal kandidatene ha avansert kunnskap om:

  • vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsarbeider generelt, og innenfor det barnehagevitenskaplige kunnskapsfeltet spesielt
  • forholdet mellom teoriperspektiver og forskningsmetode
  • ulike typer av kvalitativ og kvantitativ forskning som er spesielt relevante i barnehagekontekster og profesjonsutdanning

Ferdigheter

Etter deltakelse i emnet skal kandidatene kunne:

  • vurdere egen og andres forskning kritisk ut fra forskningsetiske kriterier
  • formulere forskningsmål og delmål for eget mastergradsarbeid
  • beskrive, analysere og kritisk vurdere forskningsprosessen i eget og andres mastergradsarbeider

Generell kompetanse

Etter deltakelse i emnet skal kandidatene kunne:

  • vurdere kritisk og velge forskningsdesign som er adekvat for forskning om yngre barn
  • presentere og diskutere ulike typer av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen 1/1 Bestått/ Ikke bestått Alle Inspera assessment


Individuell skriftlig hjemmeoppgave: 5000 ord (+/- 10%).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav, Tre individuelle skriftlige paper/essay , Obligatorisk tilstedeværelse (minimum 80%)

Arbeidskrav: Tre individuelle skriftlige paper/essay (3x1200ord (+/-10%)

Obligatorisk tilstedeværelse (minimum 80%)

 

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Kurset blir gjennomført i seminarform med forelesninger, litteraturstudier, gruppearbeid og diskusjoner. For å gjøre metodiske erfaringer skal studentene utføre mindre prosjektarbeid i kursets ulike deler. De skal også lese relevante masteroppgaver og analysere dem ut fra ulike perspektiv i metode og vitenskapsteori. Samlingene er derfor obligatoriske (80 %).

Åpent for

Barnehagevitenskap - masterstudium -deltid

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Det humanistiske fakultet ved UiS.

Litteratur

Totalt: 1496 s.

Alvesson, M. & Sköldberg, K. (2008). Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (2.utg.). Lund: Studentlitteratur. (S. 189-280, 325-350, 459-472 ) 128 s.

Alvestad, M., Johansson, J.-E., Moser, T. & Søbstad, F. (2009). Status og utfordringer i norsk barnehageforskning. Et kritisk emnedidaktisk perspektiv. Nordisk barnehageforskning, 2(1), (s. 3-19) 16 s.

Backe-Hansen, E. (2009).  Barn: De nasjonale forskningsetiske komiteer. [Online]. Tilgjengelig på http://etikkom.no/FBIB/Temaer/Forskning-pa-bestemte-grupper/Barn/. [Lastet 12. juni 2009] 3 s.

Bae, B. (2005). Troubling the identity of a researcher: Methodological and ethical questions in co-operating with teacher carers in Norway. Contemporary issues in early childhood education, 6(3), (s. 283-291) 15 s. Lokalisert på www.wwwords.co.uk/ciec

Bengtsson, J. (1999). En livsvärldsansats för pedagogisk forskning. I J. Bengsson (Red.), Med livsvärlden som grund (s. 9-49). Lund: Studentlitteratur. 40 s.

Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. (S. 11-43). 33 s.

Bruner, J. S. (1997). Utdanningskultur og læring. Oslo: Ad notam Gyldendal. Kap 5, 6 & 7 (S.117-157) 40 s. Lokalisert på  http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=100975038&kid=biblio

Gilje, N. & Grimen, H. (1995). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1-7, 9 og 10) 200 s. Lokalisert på http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=100356958&kid=biblio

Hammersley, M. & Atkinson, P. (2007). Feltmetodikk. Grunnlaget for feltarbeid og feltforskning (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk forlag. (S. 31-151) 120 s.

Johansson, E. & White, E. J. (Red.). (2011). Educational research with our youngest: Voices of infants and toddlers. Dordrecht: Springer Netherlands. (S. 15-38, 63-86, 107-184) 90 s.

Johansson, E. (1999). Etik med små barns ögon. I J. Bengsson (Red.), Med livsvärlden som grund. Lund: Studentlitteratur. (S. 147-167) 20 s.

Jørgensen, M. W. & Phillips, L. (1999). Diskursanalyse som teori og metode. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. (Kap. 1, 2 og 3) 83 s.

Krogh, T. (2014). Hermeneutikk: Om å forstå og fortolke (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.  (Kap. 2-3) 50 s.

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2010). Det kvalitative forskningsintervju (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (Kap. 1-2, 4-6, 8, 10, 12 og 15) 140  s.

MacNaughton, G. (2001). Action research. I G. B. MacNaughton & I. Siraj-Blatchford (Red.), Doing early Childhood Research: International perspectives on theory and practice (s. 208-223). Buckingham: Open University Press. 15 s.

NESH publikasjon (2016). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora. 35 s. Lokalisert på www.etikkom.no

Pallant, J. (2010). SPSS survival manual (4:nd ed). Crows Nest : Allen & Unwin. (Kap. 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 og 19) 120 s. Lokalisert på http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=121540782&kid=biblio

Polkinghorne, D. E. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis (s. 5-23). In J. A. Hatch & R. Wisniewski (Red.), Life history and narrative (s. 5-23). London: Falmer press. 19 s.

Polkinghorne, D. E. (2007). Validity Issues in Narrative Research. Qualitative Inquiry, 13(4), 15.  Retrieved from. Lokalisert på http://online.sagepub.com 15 s.

Rasmussen, B. "Fra Erfaring Til Refleksiv Kunnskap: Sentrale Premisser I Drama Og I Praksisledet Forskning." In Kunstpedagogikk Og Kunnskapsutvikling, edited by Anna-Lena Østern, Geir Stavik-Karlsen and Elin Angelo, 261-72. Oslo: Universitetsforl., 2013. 11 s.

Ringdal, K. (2013). Enhet og mangfold: Samfunnsvitenskaplig forskning og kvantitativ metode (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 5, 7, 13, 14, 15, 16 og 17) ca. 70 s.

Talja, S. (1999). "Analyzing Qualitative Interview Data: The Discourse Analytic Method", Library and Information Science Research, 21(4), (s. 459-477) 18 s.

Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode (4. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. 190 s.

Vist, T. "Arts-Based Research in Music Education: General Concepts and Potential Cases." In Nordisk Musikkpedagogisk Forskning: Årbok 16 [Nordic Research in Music Education: Yearbook Vol. 16], edited by Eva Georgii-Hemming, Sven-Erik Holgersen, Øivind Varkøy and Lauri Väkevä, 259-92. Oslo: NMH, 2015. 33 s.

Zeller, N. (1995). Narrative strategies for case reports. I J. A. Hatch & R. Wisniewski (Red.), Life history and narrative (s. 75-88). London: Falmer press.13 s.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1