Emne
Vitenskapsteori og forskningsmetode (MBV160)
Emnet består av tre hovedområder, vitenskapsteori, etikk, og metode.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MBV160
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Høst
Innhold
I vitenskapsteori og etikk legges det vekt på hva som kjennetegner vitenskapelig arbeid. Dette belyses fra både samfunnsvitenskapelig og naturvitenskapelig perspektiver. Ulike forskningstradisjoner vil bli presentert og diskutert. Emnet skal gi studentene en grunnleggende innføring i vitenskapsteori, variert metodologi samt forskningsetikk. Kunnskap om design av forskningsprosjekter som er spesielt rettet mot barnehagefeltet står sentralt i emnet. Det legges vekt på å gjøre studentene i stand til selv å kritisk velge, analysere og bruke forskningsmetoder i sitt forskningsarbeid. Spørsmål som omhandler validitet, reliabilitet og forskningsetikk blir drøftet. Sentrale sider ved det å være forsker blir også problematiserte.
Ved kursslutt skal studentene ha tilegnet seg kompetanse i å utvikle et design for å kunne gjennomføre et eget forskningsprosjekt med relevant metode der de viser forskningsetisk forståelse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsarbeider generelt, og innenfor det barnehagevitenskaplige kunnskapsfeltet spesielt
- innsikt og kunnskap om forholdet mellom teoriperspektiver og forskningsmetode
- kunnskap om ulike typer forskningstilnærminger som er spesielt relevante i barnehagekontekster og profesjonsutdanning
Ferdigheter
Kandidaten kan
- vurdere egen og andres forskning kritisk ut fra forskningsetiske kriterier
- formulere mål/problemstilling og forskningsspørsmål for eget mastergradsarbeid
- beskrive, analysere og kritisk vurdere forskningsprosessen i eget og andres mastergradsarbeid
- bruke relevante digitale verktøy i datainnsamling og analysearbeid
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- vurdere kritisk og velge forskningsdesign som er adekvat for forskning i en barnehagekontekst
- presentere og diskutere ulike typer av design og forskningsmetoder
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen 5000 ord (+/- 10%).
Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 2-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav.
Arbeidskrav: To individuelle skriftlige paper/essay (2x1200ord (+/-10%)
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Gunnar Magnus EidsvågArbeidsformer
Kurset blir gjennomført i ulike typer seminar med forelesninger, litteraturstudier, gruppearbeid og diskusjoner. For å gjøre metodiske erfaringer skal studentene utføre mindre prosjektarbeid i kursets ulike deler. Samlingene er obligatoriske (70 %).
Vurdering for læring vektlegges underveis i studieforløpet. Det innebærer både egenvurdering, at studentene vurder hverandres arbeid og vurdering og veiledning fra faglærere.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Other
Barn: De nasjonale forskningsetiske komiteer Backe-Hansen, E., De nasjonale forskningsetiske komiteer, 2009, https://www.etikkom.no/FBIB/Temaer/Forskning-pa-bestemte-grupper/Barn/View online
Article
Participatory Design Research and Educational Justice: Studying Learning and Relations Within Social Change Making Bang, Megan ; Vossoughi, Shirin, Informa UK Limited, 173-193, Cognition and instruction, 3, 34, 2016, 173-193, https://search.datacite.org/works/10.1080/07370008.2016.1181879View online
Book Chapter
En livsvärldsansats för pedagogisk forskning Bengtsson, J., Bengtsson, Jan, En livsvärldsansats för pedagogisk forskning, Lund, Studentlitteratur, 167 s., c1999, 9-49, isbn:9144010699; 9789144010694,
Book
Annerledestenkerne : kreativitet i vitenskapens historie Bjørkum, Per Arne, Oslo, Universitetsforl, 473 s., 2016, isbn:978-82-15-02716-6, Kapittel 1.1 – 1.4 (s. 19-56), kapittel 1.6 (s. 126-179), og kapittel 1.7 (s. 179-236) (150 sider).
Article
Att fånga komplexiteten i små barns lärande: En metodologisk reflektion Björklund, Camilla, Nordisk barnehageforskning, 1, 3, 2010-04-19, Side 17-26 http://dx.doi.org/10.7577/nbf.254View online
E-book
Actual minds, possible worlds [electronic resource] Bruner, J.S., Cambridge, MA :, Harvard University Press, xi, 201 p., 1986., isbn:0-674-02901-1, side 11-43 (33 s.) https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-16T12:37:01IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_DIAKON:5110515560002247,ie=47BIBSYS_UBIS:5159071190002208,ie=47BIBSYS_UBB:51108607570002207,ie=47BIBSYS_UBA:5162224880002209,ie=47BIBSYS_UBTO:5176842320002205,ie=47BIBSYS_NMH:5111726990002309,ie=47BIBSYS_UBIN:5131937950002211,ie=47BIBSYS_NB:51246819150002202,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:51161811170002203,ie=47BIBSYS_NMBU:5126758060002213,ie=47BIBSYS_NLA:5124007970002228,ie=47BIBSYS_MF:5117313110002227,ie=47BIBSYS_MH:5115399580002296,ie=47BIBSYS_HIB:5133066240002221,ie=47BIBSYS_HVO:5136298070002220,ie=47BIBSYS_HIO:5164105970002218,ie=47BIBSYS_HIT:5127082500002210,ie=47BIBSYS_HIOA:5154859890002212,ie=47BIBSYS_HIM:5132059750002223,ie=47BIBSYS_HH:5143891870002214,ie=47BIBSYS_BI:5170750660002215,ie=47BIBSYS_FHS:5122406400002275,ie=47BIBSYS_NETWORK:71519711210002201,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primoView online
Article
The qualitative content analysis process Elo, Satu ; Kyngäs, Helvi, Oxford, UK, Wiley, 107-115, Journal of advanced nursing, 1, 62, 2008, 107-115, https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.xView online
Book
Samfunnsvitenskapenes forutsetninger : innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi Gilje, N., Grimen, H., Oslo, Universitetsforlaget, 279 s., 1995, isbn:8200027880; 9788200027881, 150 sider http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008021804022View online
Book
Feltmetodikk Hammersley, Martyn, Atkinson, Paul, Oslo, Ad Notam Gyldendal, 372 s., cop. 2006, isbn:8241706367; 9788241706363, Side 31-151 (120 s.)
Book
Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode Johannessen, Asbjørn, Tufte, Per Arne; Christoffersen, Line, Oslo, Abstrakt, 436 s., 2010, isbn:9788279352983, 150 sider.
Book
Diskursanalyse som teori og metode Jørgensen, M.W., Phillips, L., Frederiksberg, Samfundslitteratur; Roskilde Universitetsforlag, 216 s., 1999, isbn:9788778670755, Kap. 1, 2 og 3. (83 s.)
Book
Hermeneutikk : om å forstå og fortolke Krogh, T., Oslo, Gyldendal akademisk, 133 s., 2014, isbn:9788205477612, Kap. 2-3. (50 s.)
Book
Det kvalitative forskningsintervju Kvale, S., Brinkmann, S., Oslo, Gyldendal akademisk, 381 s., 2015, isbn:978-82-05-46354-7, 250 sider.
Book
Etiske refleksjoner om oppgaver og ansvar i samfunnsvitenskap og humaniora Løchen, Yngvar, Oslo, De nasjonal forkningsetiske komitér, 142 s., nr 10, 1997, isbn:8276820220, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-07-08T04:04:37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_NETWORK:71486135690002201,ie=47BIBSYS_HIOA:2146759700002212,ie=47BIBSYS_NLA:218232910002228,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:21118301150002203,ie=47BIBSYS_NB:21157820420002202,ie=47BIBSYS_NB:11214414550002202,ie=47BIBSYS_UBIN:2124274230002211,ie=47BIBSYS_STORTING:2188291440002248,ie=47BIBSYS_UBO:21135351150002204,ie=47BIBSYS_UBTO:2168785260002205,ie=47BIBSYS_UBA:2127447050002209,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primoView online
Book Chapter
Action research MacNaughton, G., Action research, Maidenhead, Open University Press, XVII, 382 s., 2010, p. 208-223, isbn:0335242626; 9780335242627, [Kommentar til emneansvarlig: sidetallene gjelder for 1. utg, 2001.]
Book Chapter
Narrative configuration in qualitative analysis Polkinghorne, D.E., Narrative configuration in qualitative analysis, London ; Washington, D.C. :, Falmer Press, 1 online resource (152 p.), 1, 1995., p. 5-23, isbn:9786610157358; 0-203-48634-X; 0-203-23096-5; 1-280-15735-6; 1-135-71878-4, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-16T14:09:02IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_DIAKON:5111373670002247,ie=47BIBSYS_UBIS:5156415000002208,ie=47BIBSYS_UBB:51114736830002207,ie=47BIBSYS_UBA:5160720990002209,ie=47BIBSYS_UBTO:5185678100002205,ie=47BIBSYS_NMH:5112796650002309,ie=47BIBSYS_UBIN:5130553360002211,ie=47BIBSYS_NB:51244274420002202,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:51176229570002203,ie=47BIBSYS_NMBU:5127772490002213,ie=47BIBSYS_MF:5118674140002227,ie=47BIBSYS_MH:5116258490002296,ie=47BIBSYS_HIB:5125658120002221,ie=47BIBSYS_HVO:5134863670002220,ie=47BIBSYS_HIO:5162617120002218,ie=47BIBSYS_HIT:5126476850002210,ie=47BIBSYS_HIOA:5160810850002212,ie=47BIBSYS_HIM:5130552530002223,ie=47BIBSYS_HH:5140716520002214,ie=47BIBSYS_BI:5167857400002215,ie=47BIBSYS_FHS:5120390880002275,ie=47BIBSYS_NETWORK:71519284710002201,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primoView online
Book
Enhet og mangfold : samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode Ringdal, K., Bergen, Fagbokforlaget, 562 s., 2018, isbn:978-82-450-2481-4, Kap. 5, 7, 13, 14, 15, 16, 17. (70 s.)
Book Chapter
Physical education and natural sciences – mutually supporting EfS? Sageidet, B. M., Heggen, M. P., Ugelstad, I., Grøsvik, G. & Eikeland, S., Davis, Julie M.; Ärlemalm-Hagsèr, Eva; Elliott, Sue, Physical education and natural sciences – mutually supporting EfS?, Abingdon, Oxon ; New York, NY :; Abingdon, Oxon ; New York, NY :, Routledge, 230 pages, 2020., isbn:9781138332263; 9781138332256, Kapittel 10 (12 sider).
Article
How to Construct a Mixed Methods Research Design Schoonenboom, Judith ; Johnson, R. Burke, Wiesbaden, Springer Science and Business Media LLC, 107-131, Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, S2, 69, 2017, 107-131, https://search.datacite.org/works/10.1007/s11577-017-0454-1View online
Book
Systematikk og innlevelse : en innføring i kvalitativ metode Thagaard, T., Bergen, Fagbokforlaget, 244 s., 2013, isbn:978-82-450-1493-8, 190 sider.
Article
Outdoors as an arena for science learning and physical education in kindergarten Skarstein, Tuula H ; Ugelstad, Ingunn Berrefjord, ABINGDON, Routledge, 1-16, European early childhood education research journal, ahead-of-print, ahead-of-print, 1-16, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-10T13:51:46IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-webof&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Outdoors%20as%20an%20arena%20for%20science%20learning%20and%20physical%20education%20in%20kindergarten&rft.jtitle=European%20early%20childhood%20education%20research%20journal&rft.btitle=&rft.aulast=Skarstein,%20Ugelstad&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=H,%20Berrefjord&rft.ausuffix=&rft.au=Skarstein,%20Tuula%20H&rft.aucorp=&rft.date=&rft.volume=ahead-of-print&rft.issue=ahead-of-print&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1&rft.epage=16&rft.pages=1-16&rft.artnum=&rft.issn=1350-293X&rft.eissn=1752-1807&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/1350293X.2020.1836590&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.series=&rft.stitle=EUR%20EARLY%20CHILD%20EDUC&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cwebof%3e000583386400001%3c/webof%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book
Introduksjon til SPSS : versjon 17 Johannessen, Asbjørn, Oslo, Abstrakt forl, 187 s., 2009, isbn:9788279352822,
Book
Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi Den Nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora, Hvinden, Bjørn, Oslo, De nasjonale forskningsetiske komiteene, 40 sider, april 2016, isbn:978-82-7682-070-6, Nettstedet har også lenke til 2006-versjonen av retningslinjene. https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/View online