Emne

Matematikk 2, emne 1 (5.-10. trinn) (MGL2311)

I dette emnet fordyper studenten seg i noen av temaene fra Matematikk 1. Fokus er mer konsentrert og forskningsrettet enn i Matematikk 1.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2018-2019. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MGL2311

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Matematikk 2 er de siste 30 studiepoengene i matematikk i grunnskolelærerutdanningen for 5.-

10. trinn, og gir grunnlag for videre fordyping innenfor matematikk/matematikk fagdidaktikk og høyere grads studium som en mastergrad. Emne 1 består av funksjonslære med tilhørende didaktiske aspekter. Studiet legger vekt på å videreutvikle matematisk kunnskap, forståelse og ferdigheter innen funksjonslære.

Faget i lærerutdanningen

Gjennom matematikkfaget for trinn 5-10 skal studentene utvikle undervisningskunnskap i matematikk. Dette innebærer at de må ha en solid og reflektert forståelse for den matematikken elevene skal lære og hvordan denne utvikles videre på de neste trinnene i utdanningssystemet. Videre kreves matematikkfaglig kunnskap som er særegen for lærerprofesjonen. Slik kunnskap omfatter, i tillegg til selv å kunne gjennomføre og forstå matematiske prosesser og argumenter, også å kunne analysere slike som foreslås av andre med tanke på å vurdere deres holdbarhet og eventuelle potensial. Undervisningskunnskap innebærer også å ha didaktisk kompetanse som gjør at studentene kan sette seg inn i elevenes perspektiv og læringsprosesser, og gjennom variasjon og tilpasning kunne tilrettelegge matematikkundervisning for elever med ulike behov og med ulik kulturell og sosial bakgrunn på en slik måte at matematikk framstår som et meningsfullt fag for alle elever.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten skal:

  • ha god kunnskap i matematisk analyse, inkludert derivasjon, integrasjon, differensialligninger og enkle matematiske modeller, og kunne relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
  • ha kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet

FERDIGHETER

Studenten skal:

  • kunne vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kunne bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter

GENERELL KOMPETANSE

Studenten skal:

  • kunne delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Matematikk 1 emne 1 (MGL2113)
Matematikk 1 emne 2 (MGL2114)
Eksamensrett i emnene MGL2113 og MGLU2114.

Eksamen / vurdering

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Kjersti Gjedrem

Studieprogramleder:

Vidar Kjetilstad

Praksiskoordinator:

Kitty Marie Garborg

Studiekoordinator:

Ivar Bjørnsen

Arbeidsformer

Arbeidsformene i undervisningssituasjonen skal variere, og studentene skal få kjennskap til ulike arbeidsformer som brukes i matematikk undervisning i grunnskolen som for eksempel forelesning, lærerstyrte aktiviteter/dialog, selvstendig arbeid, gruppearbeid diagnostiske aktiviteter. Det legges opp til en stor grad av deltakelse og egeninnsats fra studentenes side.

 

Forventet timeinnsats (413 timer): Undervisning: 77 timer

Forberedelse + etterarbeid: 214 timer

FOU-oppgave: 100 timer

Eksamen med forberedelse: 22 timer

Åpent for

Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram

Litteratur

Pensumlitteratur (med forbehold om endringer)

Bjørnstad, Olsson, Søyland, Tolcsiner; Matematikk for økonomi og samfunnsfag, Høyskoleforlaget, 8. utgave, 2011.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1