Emne

Matematikk 2, emne 1 (5.-10. trinn) (MGL2311)

I dette emnet fordyper studenten seg i noen av temaene fra Matematikk 1, særlig funksjonslære og matematisk analyse. Fokus er mer konsentrert og forskningsrettet enn i Matematikk 1.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MGL2311

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Matematikk 2 er de siste 30 studiepoengene i matematikk i grunnskolelærerutdanningen for 5.-

10. trinn, og gir grunnlag for videre fordyping innenfor matematikk/matematikk fagdidaktikk og høyere grads studium som en mastergrad. Emne 1 består av funksjonslære med tilhørende didaktiske aspekter. Studiet legger vekt på å videreutvikle matematisk kunnskap, forståelse og ferdigheter innen funksjonslære.

Faget i lærerutdanningen

Gjennom matematikkfaget for trinn 5-10 skal studentene utvikle undervisningskunnskap i matematikk. Dette innebærer at de må ha en solid og reflektert forståelse for den matematikken elevene skal lære og hvordan denne utvikles videre på de neste trinnene i utdanningssystemet. Videre kreves matematikkfaglig kunnskap som er særegen for lærerprofesjonen. Slik kunnskap omfatter, i tillegg til selv å kunne gjennomføre og forstå matematiske prosesser og argumenter, også å kunne analysere slike som foreslås av andre med tanke på å vurdere deres holdbarhet og eventuelle potensial. Undervisningskunnskap innebærer også å ha didaktisk kompetanse som gjør at studentene kan sette seg inn i elevenes perspektiv og læringsprosesser, og gjennom variasjon og tilpasning kunne tilrettelegge matematikkundervisning for elever med ulike behov og med ulik kulturell og sosial bakgrunn på en slik måte at matematikk framstår som et meningsfullt fag for alle elever.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal:

  • ha god kunnskap i matematisk analyse, inkludert derivasjon, integrasjon, differensialligninger og enkle matematiske modeller, og kunne relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
  • ha kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet

Ferdigheter

Studenten skal:

  • kunne vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kunne bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • kunne delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Matematikk 1 emne 1 (MGL2113)
Matematikk 1 emne 2 (MGL2114)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
FOU-oppgave 2/5 Bokstavkarakterer Inspera assessment
Skriftlig eksamen 3/5 6 Timer Bokstavkarakterer Godkjent kalkulator


FOU-oppgaven er et fagdidaktisk arbeid.  Oppgaven skal være på 4000 ord +/- 10 %, linjeavstand 1,5 (halvannen), Times Roman punktstørrelse 12. Forord, innholdsfortegnelse, sammendrag, litteraturliste og vedlegg teller ikke med. Det er mulig å skrive oppgaven sammen med én medstudent.  Oppgaven når to skriver sammen: 5000 ord +/- 10 %.

Alle vurderinger må være bestått for å få karakter i emnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav, 70% frammøte

Muntlig presentasjon knyttet til FOU-oppgaven

Studenter som får én eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Det er krav om 70 % tilstedeværelse i dette emnet.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Kjersti Gjedrem

Studieprogramleder:

Vidar Kjetilstad

Praksiskoordinator:

Kitty Marie Garborg

Studiekoordinator:

Ivar Bjørnsen

Arbeidsformer

Arbeidsformene i undervisningssituasjonen skal variere, og studentene skal få kjennskap til ulike arbeidsformer som brukes i matematikk undervisning i grunnskolen som for eksempel forelesning, lærerstyrte aktiviteter/dialog, selvstendig arbeid, gruppearbeid diagnostiske aktiviteter. Det legges opp til en stor grad av deltakelse og egeninnsats fra studentenes side.

Forventet timeinnsats (413 timer): Undervisning: 77 timer

Forberedelse + etterarbeid: 214 timer

FOU-oppgave: 100 timer

Eksamen med forberedelse: 22 timer

Åpent for

Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram

Litteratur

Pensumlitteratur

Harald Bjørnestad (1941-) (forfatter). (2018a). Matematikk for økonomi og samfunnsfag (9. utg.; Harald Bjørnestad, U. H. Olsson, S. Søyland, F. Tolcsiner, N. Foldnes, & S. Grønneberg, Red.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Aastrup, S., & Johnsen, K. (udatert). Kartlegging og undervisning i dynamisk perspektiv. I P. S. Andersen, I. C. Borge, T. S. Gustavsen, & K. R. C. Hinna, QED Matematikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10, Bind 2. Cappelen Damm.

Aastrup, Svein. (udatert). Dynamisk kartleggingsprøve i matematikk for 5.-10.

Differensiallikninger. (2001). I H. Bjørnestad & F. Tolcsiner, Matematikk for økonomi og samfunnsfag (5. utg., s. 555–569).

Trigonometriske funksjoner. (2008). I T. Oldervoll, Sinus R2 Matematikk (s. 88–103). Cappelen Damm.

Forslag (ikkje obligatorisk)

Harald Bjørnestad (1941-) (forfatter). (2018b). Matematikk for økonomi og samfunnsfag : løsningsforslag til 9. utgave (9. utg.; Harald Bjørnestad, N. Foldnes, & S. Grønneberg, Red.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

 

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1