Emne

Masteroppgave (MSPMAS)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2007-2008. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MSPMAS

Vekting (stp)

35

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig vitenskapelig arbeid med relevans for det spesialpedagogiske fagområdet. Arbeidet skal omfatte planlegging, gjennomføring og utskriving av en masteroppgave hvor studenten viser innsikt i aktuell forskning, teorier og metoder med relevans til oppgavens problemstilling. Arbeidet kan være av teoretisk og/eller empirisk art og det empiriske arbeidet kan være av kvalitativ og/eller kvantitativ art. Arbeidet med masteroppgaven skjer under veiledning. Det gis inntil 12 timer veiledning.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Overbyggende tema innen det spesialpedagogiske feltet (MSP100)
Lese- og skrivevansker (MSP101)
Sosiale og emosjonelle vansker (MSP102)
Vitenskapsteori og forskningsmetode (MSP110)
Forum (MSP111)
For å begynne på masteroppgaven må studentene ha gjennomført første året i masterstudiet: Overbyggende tema innen det spesialpedagogiske feltet, Lese- og skrivevansker og Sosiale og emosjonelle vansker, samt fått godkjent prosjektbeskrivelsen for masteroppgaven som ligger til Forum. I tillegg skal også modulen Vitenskapsteori og forskningsmetode være bestått.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Masteroppgave og muntlig prøve 1/1 Bokstavkarakterer


(Omfang: 60-80 sider med linjeavstand 1,5 og skriftstørrelse 12).

Sensuren av masteroppgaven baseres på studentens oppgave og det muntlige forsvaret av denne (til vanlig 30 minutter). Det gis én bokstavkarakter (A er best og F er stryk). Det muntlige forsvaret kan justere med en karakter begge veier. Det er lagt ekstern sensur til vurderingen av masteroppgaven og det muntlige forsvaret av denne.

Arbeidsformer

Selvstendig arbeid med tilbud om veiledning.

Åpent for

Spesialpedagogikk - masterstudium

Emneevaluering

Tidligdialog og sluttevaluering.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1