Emne
Masteroppgave - Spesialpedagogikk (MSPMAS)
Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig vitenskapelig arbeid med relevans for det spesialpedagogiske fagområdet. Arbeidet med masteroppgaven skjer under veiledning.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MSPMAS
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidaten kunne:
Kunnskap Studenten skal:
- ha inngående kunnskap om forskning og teori som har relevans for tematikken i eget forskningsprosjekt
- ha kunnskap om vitenskapsteori, aktuelle forskningsmetode(r) og forskningsetiske problemstillinger som har relevans for eget forskningsprosjekt
Ferdigheter Studenten skal:
- kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt
- kunne vurdere og anvende relevante teoretiske perspektiv, forskningsmetoder og forskningsetiske aspekt
- kunne plassere egen studie i forskningen på feltet og således bidra til videre forskning
- kunne formidle egen forskning skriftlig og muntlig
Generell kompetanse Studenten skal:
- kunne identifisere og reflektere kritisk over aktuelle forskningsetiske problemstillinger i eget forskningsprosjekt og i gjennomføringen av prosjektet.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — |
Omfanget på masteroppgaven er på 20 000 - 40 000 ord med skrifttype 12 og linjeavstand 1,5 (i Times New Roman eller tilsvarende skrifttype). Forside, innholdsfortegnelse, forord, litteraturliste og vedlegg teller IKKE med i omfanget. Oppgaven skrives på norsk eller engelsk. Det er mulig å søke om å få skrive masteroppgaven i artikkelformat[EW2] med overbygging. Artikkel skal være på 5000-7000 ord + overbygging 5000-8000 ord. Rammen på 5000-7000 ord for artikkel kan fravikes hvis det valgte tidsskrift har andre begrensinger. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk.