Emne

Pedagogisk psykologi (BPS230)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BPS230

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet belyser de psykologiske aspekter ved pedagogiske prosesser og praksisformer. Studenten blir presentert for følgende sentrale pedagogisk-psykologiske tema: Læring og læringsprosesser; motivasjon for læring, læringsmiljø, pedagogisk psykologisk utredning, lærevansker, da særlig knyttet til sosiale og emosjonelle problemer, samt lese- og skrivevansker.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om begrepet læring, med utgangspunkt i læringspsykologiske tradisjoner
  • ha kunnskap om sentrale teorier om motivasjon for læring
  • ha kunnskap om sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
  • ha kunnskap om sosial kompetanse, hvordan det utvikles, og kan relateres til atferd og læring
  • ha kunnskap om lese- og skrivevansker og hvordan det å ha lese- og skrivevansker kan påvirke læring
  • ha kunnskap om utredning av noen viktige pedagogisk psykologiske utfordringer hos barn og unge

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne gjøre rede for og drøfte teorier om læring
  • kunne gjøre rede for og drøfte ulike teorier om motivasjon
  • kunne beskrive sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
  • kunne beskrive tilpasning av læringsmiljøet for elever med sosiale og emosjonelle vansker og for elever med lese- og skrivevansker
  • kunne beskrive kjennetegn ved andre sentrale lærevansker

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha en grunnleggende forståelse for læring og motivasjon for læring
  • ha en grunnleggende kompetanse om hva som utgjør et godt læringsmiljø.
  • ha en grunnleggende forståelse for hvordan læringsmiljøet kan fremme adekvat sosiale og emosjonelle utvikling
  • ha en grunnleggende forståelse for lese- og skrivevansker

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Introduksjon til psykologi (BPS110), Psykologiens historie og metode (BPS120), Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode (BPS130), Biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi (BPS140)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig hjemmeeksamen 1/1 4 Dager Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 14.11.2022


Omfang: Maksimalt 3500 ord ekskludert litteraturliste. Referansestil: APA 6th eller APA 7t.

Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Fagperson(er)

Timelærer:

Klara Øverland

Timelærer:

Trude Havik

Emneansvarlig:

Trude Havik

Timelærer:

Lars Edvin Bru

Arbeidsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesning og studentaktive metoder.
  • Til undervisningen forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.

Åpent for

Bachelor i psykologi

Enkeltemne

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?> Book Psykisk helse i skolen Edvin Bru (1957-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Bru, Edvin; Idsøe, Ella Cosmovici; Øverland, Klara, Oslo, Universitetsforl, 304 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02601-5, Kap. 2-5, 9 og 11 er pensum Book Chapter Læringsledelse for god psykisk helse Edvin Bru, Olsen, Mirjam Harkestad; Buli-Holmberg, Jorun, Læringsledelse for god psykisk helse, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 147 sider, [2020], 122-143, isbn:978-82-02-62074-5, Book Chapter Elever som viser sterke emosjonelle reaksjoner på prestasjonskrav i skolen Liv Jorunn Byrjedal-Sørby og Klara Øverland, Bru, Edvin; Roland, Pål, Elever som viser sterke emosjonelle reaksjoner på prestasjonskrav i skolen, Bergen, Fagbokforlaget, 226 sider, 2019, 97-124, isbn:978-82-450-3285-7, Article Mindsets: A View From Two Eras Dweck, Carol S ; Yeager, David S, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 481-496, Perspectives on psychological science, 3, 14, 2019-05, 481-496, View online Article Theories of motivation: Integration and ways forward Hattie, John ; Hodis, Flaviu A ; Kang, Sean H.K, Elsevier Inc, 101865-, Contemporary educational psychology, 61, 2020-04, 101865 View online Book Chapter Vansker og vanskeligheter hos barn og ungdommer Hesselberg, Finn, Tetzchner, Stephen von, Vansker og vanskeligheter hos barn og ungdommer, Oslo, Gyldendal akademisk, 418 s., 2016, 91-138, isbn:978-82-05-47921-0, Book Chapter Utredning Hesselberg, Finn, Tetzchner, Stephen von, Utredning, Oslo, Gyldendal akademisk, 418 s., 2016, 147-166, isbn:978-82-05-47921-0, Book Elevens verden : innføring i pedagogisk psykologi Imsen, Gunn, Oslo, Universitetsforlaget, 545 sider, [2020], isbn:9788215040561, Kap. 3-7 er pensum Book Elever med lese- og skrivevansker : hva vet vi? Hva gjør vi? Lyster, Solveig-Alma Halaas, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, 2019, isbn:978-82-02-62534-4, Kap. 1, 4, 5 og 6 er pensum Book Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge Ogden, Terje, Oslo, Gyldendal akademisk, 306 s., 2015, isbn:9788205480858, Kap. 1, 5, 8-9 er pensum Book Motivasjon for læring : teori og praksis Skaalvik, Einar M., Skaalvik, Sidsel, Oslo, Universitetsforl, 128 s., cop. 2015, isbn:9788215024899, Book Chapter Lærerens betydning for relasjoner mellom elevene i klassen Trude Havik, Ertesvåg, Sigrun K.; Sølvik, Randi Myklebust, Lærerens betydning for relasjoner mellom elevene i klassen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 220 sider, [2020], 113-127, isbn:978-82-02-64378-2,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1