Emne
Barns utvikling, lek og læring (ABL103)
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
ABL103
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etisk omsorg og om barnehagelærerens yrkesetiske forpliktelser
- har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et mangfoldig samfunn, samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter
- har kunnskap om barns rettigheter og hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt og lærende barnehagemiljø, samt om hvordan man kan observere og støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
- har kunnskap om samarbeidsprosesser mellom foresatte og personalet og mellom barnehage og skole
- har kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn
Ferdigheter
Studenten
- kan observere, analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
- kan vise selvstendighet i å lede samarbeidsprosesser i møte med barn, personale og foresatte
- kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking
- kan tilrettelegge for et inkluderende og likestilt leke- og læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan være i konstruktiv dialog med barnas hjem og anvende digitale verktøy som kommunikasjonsmiddel når det er hensiktsmessig
- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
- kan bidra til å utvikle barns trivsel og livsmestring og forbygge krenkelser og mobbing
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav: Individuelt framlegg av faglig tekst (700-1000 ord) samt kommentere medstudenters fremlegg.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Karin BernerEmneansvarlig:
Kristin FugelsnesPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenArbeidsformer
I undervisningen vil studentene møte ulike arbeidsformer som forelesninger, flerfaglig prosjekt, veiledning knyttet til fagtekster og læringsoppgaver, diskusjoner i gruppe og plenum, summegrupper, casediskusjoner, muntlige framlegg med mer.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se egen praksisplan.