Emne

Barns utvikling, lek og læring (ABL103)

Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

ABL103

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

I dette kunnskapsområdet vil barnehagelærerens etiske omsorg og yrkesetiske forpliktelser stå sentralt. Barnehagens særskilte verdigrunnlag i et mangfoldig og teknologisk samfunn, samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter inngår også som tema. Dette berører grunnleggende kunnskap om barns rettigheter i et inkluderende, likestilt og lærende barnehagemiljø. Samarbeid mellom foresatte og personalet  og mellom barnehage og skole inngår som tema, samt kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:   

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om etisk omsorg og om barnehagelærerens yrkesetiske forpliktelser
  • har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et mangfoldig samfunn, samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter 
  • har kunnskap om barns rettigheter og hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt og lærende barnehagemiljø, samt om hvordan man kan observere og støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser 
  • har kunnskap om samarbeidsprosesser mellom foresatte og personalet og mellom barnehage og skole
  • har kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn

Ferdigheter

Studenten 

  • kan observere, analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn 
  • kan vise selvstendighet i å lede samarbeidsprosesser i møte med barn, personale og foresatte 
  • kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking 
  • kan tilrettelegge for et inkluderende og likestilt leke- og læringsmiljø 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan være i konstruktiv dialog med barnas hjem og anvende digitale verktøy som kommunikasjonsmiddel når det er hensiktsmessig 
  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet 
  • kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
  • kan bidra til å utvikle barns trivsel og livsmestring og forbygge krenkelser og mobbing 

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav: Individuelt framlegg av faglig tekst (700-1000 ord) samt kommentere medstudenters fremlegg.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Karin Berner

Emneansvarlig:

Kristin Fugelsnes

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Arbeidsformer

I undervisningen vil studentene møte ulike arbeidsformer som forelesninger, flerfaglig prosjekt, veiledning knyttet til fagtekster og læringsoppgaver, diskusjoner i gruppe og plenum, summegrupper, casediskusjoner, muntlige framlegg med mer. 

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se egen praksisplan. 

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1