Emne

Barns utvikling, lek og læring (ABL103)

Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

ABL103

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk. Tematikker i kunnskapsområdet er barnehagens særskilte verdigrunnlag i et mangfoldig samfunn, og kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter. Kunnskap om barns behov for omsorg, om vold og seksuelle overgrep mot barn og tverretatlig samarbeid inngår i emnet. Overgangen fra barnehage til skole blir også vektlagt. Disse temaene berører grunnleggende kunnskap om barns rettigheter i et inkluderende, likestilt og lærende barnehagemiljø.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et mangfoldig samfunn, herunder kunnskap om samiske perspektiver på barndom og på barns utvikling, lek og læring
  • har kunnskap om barns rettigheter og hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø
  • har kunnskap om barns behov for omsorg, og hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer
  • har kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn, og om samarbeid med andre hjelpeinstanser
  • har kunnskap om overgangen mellom barnehage og skole/skolefritidsordning

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og mangfold, og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
  • kan vise selvstendighet i å lede samarbeidsprosesser i møte med barn og personale
  • kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking
  • kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn og legge til rette for et inkluderende og likestilt leke- og læringsmiljø
  • kan bidra til å utvikle barns trivsel og livsmestring og forebygge krenkelser

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver
  • kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk og digital praksis
  • kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Individuell muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer - 1), Ingen hjelpemidler tillatt

1) Eksamen del 1: manus og pensumlitteratur fremlegget bygger på er tillatt. Eksamen del 2: ingen hjelpemidler tillatt

Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt( konte) eksamen: Dette innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.

Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen § 2-9 pkt. 3).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuell framlegging av faglig tekst, Obligatorisk undervisning

Arbeidskrav: Individuelt framlegg av faglig tekst (700-1000 ord) samt kommentere medstudenters fremlegg.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Karin Berner

Emneansvarlig:

Kristin Fugelsnes

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Arbeidsformer

I undervisningen vil studentene møte ulike arbeidsformer som forelesninger, veiledning knyttet til fagtekster og læringsoppgaver, diskusjoner i gruppe og plenum, summegrupper, casediskusjoner, muntlige framlegg der studentene skal gi hverandre respons med mer. 

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se egen praksisplan. 

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer av emner etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.

Litteratur

Book Barnevern i barnehage og skole : møte mellom barn, foreldre og profesjoner Eriksen, E., Germeten, S., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 259 s., 2012, isbn:978-82-02-36861-6, Kapittel 3, 5 og 7 (68 sider). Book Foreldresamarbeid : barnehagen i et mangfoldig samfunn Glaser, V., Oslo, Universitetsforlaget, 189 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03030-2, Kapittel 10-13 (71 sider). Book Verdipedagogikk i barnehagen Johansson, E., Fugelsnes, K., Zachrisen, B., Tofteland, B., Röthle, M.A., Mørkeseth, E.I., Oslo, Universitetsforlaget, 263 s., cop. 2015, isbn:9788215024516, Kapittel 6 og 7 (39 sider). Book En Barnehage for alle : spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen Sjøvik, P., Oslo, Universitetsforlaget, 379 s., cop. 2014, isbn:9788215024011, Kap. 2, 4, 13, 14 & 15 (98 sider). Book Grunnbok i arbeid med seksuelle overgrep mot barn Søftestad, S., Oslo, Universitetsforl, 293 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-02878-1, Kapittel 1, 6 & 7 (til og med side 141), kap. 10 & 11 (92 sider). Book Omsorg i barnehagen Tholin, K.R., Bergen, Fagbokforlaget, 195 s., cop. 2013, isbn:9788245011425, Kapittel 1, 4, 5 og 7 (83 sider). Article Rom for medvirkning?: Om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn Bae, Berit, BARN - Forskning om barn og barndom i Norden, 1, 27, 2021-11-09, 20 sider. https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-04-28T14%3A45%3A33IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-crossref&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Rom%20for%20medvirkning?&rft.jtitle=BARN%20-%20Forskning%20om%20barn%20og%20barndom%20i%20Norden&rft.au=Bae,%20Berit&rft.date=2021-11-09&rft.volume=27&rft.issue=1&rft.issn=0800-1669&rft.eissn=2535-5449&rft_id=info:doi/10.5324/barn.v27i1.4290&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Ccrossref%3E10_5324_barn_v27i1_4290%3C/crossref%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primoView online Book Chapter Forebygging i barnehage og skole med vekt på barns læring og livsmestring Befring, E., Tangen, Reidun; Næss, Kari-Anne B.; Befring, Edvard, Forebygging i barnehage og skole med vekt på barns læring og livsmestring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 167-193, isbn:978-82-02-59205-9, 26 sider. Book Chapter Familievold og barns utvikling: Kunnskap fra forskning og praksis Braarud, H.C., Raundalen, M., Heltne, U., Steinsvåg, P.Ø., Familievold og barns utvikling: Kunnskap fra forskning og praksis, Oslo, Universitetsforlaget, 284 s., cop. 2011, isbn:978-82-15-01637-5, Kapittel 3, s. 41-50 (10 sider). Book Chapter Heteronormalisering i barnehagen Bustos, M.M.F., Heteronormalisering i barnehagen, Oslo, Universitetsforlaget, 224 s., cop. 2011, s. 158-171, isbn:9788215017341, 14 sider. Book Chapter Erfaring og tenkning Dewey, J., Dale, E.L., Erfaring og tenkning, [Oslo], Gyldendal akademisk, 260 s., 2001, s. 53-66, isbn:8205299110; 978-82-05-29911-5, 14 sider. Book Chapter Moral og samvittighet Evenshaug, O. & Hallen, D., Evenshaug, Oddbjørn, Hallen, D., Moral og samvittighet, Oslo, Gyldendal akademisk, 443 s., 2000, isbn:9788241710988; 8241710984, Kapittel 17 (s. 333-351) (18 sider). Book Chapter Utdrag Handal, G. & Lauvås, P., Handal, Gunnar, Lauvås, Per, Utdrag, Oslo, Cappelen akademisk forl, 160 s., cop. 1999, isbn:8245607088; 9788245607086, S. 40-46 (7 sider). Book Chapter Det "atferdsproblematiske" barnet Heggvold, G. I., Skoglund, Ruth Ingrid; Åmot, Ingvild, Det "atferdsproblematiske" barnet, Oslo, Universitetsforlaget, 240 sider, [2019], isbn:9788215032023, (s. 85-111). 27 sider. Book Barnehagens læringsliv Mona-Lisa Angell (1979-) (forfatter), Angell, Mona-Lisa; Nordtømme, Solveig, Bergen, Fagbokforl, 194 s., cop. 2010, isbn:9788245008036, Hogsnes, H. D (red.). Læring og sammenheng mellom barnehage og skole. Kap. 6 (s. 143-175) 23 s. https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Barnehagen i kulturell endring - tilpassing og motstand Lauritsen, K., Kirsten Lauritsen, Bae, B. [et.al.], Barnehagen i kulturell endring - tilpassing og motstand, Bergen, Fagbokforlaget, 201 s., cop. 2011, isbn:9788245009781, Kap. 2. (s. 55-75) 21 sider. Book Etikk for pedagoger Lingås, L.G., Oslo, Gyldendal, 180 sider, 2019, isbn:978-82-05-52510-8, Side 107-114 (8 sider). Book Chapter Kjønn, feminisme og likestilling Lie, E.R., Kvernbekk, T., Kvamme, O.A., Strand, T., Kjønn, feminisme og likestilling, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 428 s., 2016, s. 377-387, isbn:978-82-02-49466-7, 11 sider. Article Toddlers Master Everyday Activities in Kindergarten: A Gender Perspective Meland, A.T., Kaltvedt, E.H., Reikerås, E., Springer, 349-358, 4, 44, 2016-07-01, 349 (s. 349-358) 10 sider. https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-05T14%3A02%3A15IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_ofa&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Toddlers%20Master%20Everyday%20Activities%20in%20Kindergarten:%20A%20Gender%20Perspective.&rft.jtitle=&rft.btitle=&rft.aulast=Meland&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Meland,%20Aud%20Torill&rft.aucorp=&rft.date=2016-07-01&rft.volume=44&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=349&rft.epage=&rft.pages=349-358&rft.artnum=&rft.issn=1082-3301&rft.eissn=15731707&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1007/s10643-015-0718-1&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Springer&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cgale_ofa%3E453410738%3C/gale_ofa%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=1791229999&rft_galeid=453410738&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Inkludering Morken, I., Kvernbekk, T., Kvamme, O.A., Inkludering, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 428 s., 2016, s. 165-175, isbn:978-82-02-49466-7, 11 sider. Book Chapter Toner Palludan, C., Palludan, C., Toner, København, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 231 s., c2005, isbn:8776840328, Kapittel 10 (s. 129-149) 20 sider. Book Chapter Norges urbefolkning - om samisk historie, språk og kultur Sand, S., Sand, S., Norges urbefolkning - om samisk historie, språk og kultur, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 255 sider, 2020, isbn:978-82-02-66632-3, Kap. 2 (s. 36-78). 43 sider. Article Barnehageforeldre i et klasseperspektiv Stefansen, K., Farstad, G., Pedagogisk forum, [Oslo], Habitus og Pedagogisk forum, Barnehagefolk, 4, 2010, 67-70, 4 sider. Book Chapter Sosial mestring i barnegrupper Vedeler, L., Vedeler, L., Sosial mestring i barnegrupper, Oslo, Universitetsforlaget, 159 s., cop. 2007, isbn:9788215011363, Kapittel 2 (s. 18-29). 11 sider. Book Chapter Empati: En avgrensning og noen forutsetninger Vetlesen, A.J., Bunkholdt, V. m. fl., Empati: En avgrensning og noen forutsetninger, Oslo, Pensumtjeneste, 132, 2004, s. 89-97, isbn:8213023145, 9 sider. https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-06T09%3A17%3A09IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_NETWORK:71473755590002201,ie=47BIBSYS_MOLDESYK:216189850002293,ie=47BIBSYS_NB:21128424150002202,ie=47BIBSYS_NB:11216775550002202,ie=47BIBSYS_SAMALL:218121430002230,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Book Chapter Internalisering av høyere psykologiske prosesser Vygotsky, L.S., Internalisering av høyere psykologiske prosesser, [Oslo], Gyldendal akademisk, 260 s., 2001, s. 143-149, isbn:8205299110; 978-82-05-29911-5, 7 sider. Book Chapter Interaksjon mellom læring og utvikling Vygotsky, L.S., Interaksjon mellom læring og utvikling, [Oslo], Gyldendal akademisk, 260 s., 2001, s. 151-165, isbn:8205299110; 978-82-05-29911-5, 15 sider. Website Lov av 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager (barnehageloven) samt forskrifter Norge, Oslo, Cappelen akademisk, 16 s., 2006, isbn:9788202256586; 8202256585, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64View online Book Rammeplan for barnehagen innhold og oppgaver Utdanningsdirektoratet, Falck-Pedersen, Turid,, Oslo, Pedlex, cop. 2017, https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan/rammeplan-for-barnehagen-bokmal2017.pdfView online Book Til barnas beste : ny lovgivning for barnehagene [elektronisk ressurs] Øie, Kjell Erik,, Oslo, Departementenes servicesenter Informasjonsforvaltning, NOU 2012:1, 2012, https://www.regjeringen.no/contentassets/f77c1a6dbd00473fb8c0b8928724dd30/no/pdfs/nou201220120001000dddpdfs.pdfView online Book Med forskertrang og lekelyst : systematisk pedagogisk tilbud til alle førskolebarn [elektronisk ressurs] Brenna, Loveleen Rihel, Kunnskapsdepartementet, 158 s., NOU 2010:8, 2010, https://www.regjeringen.no/contentassets/e32217053f044510a33437e4b17afa6d/no/pdfs/nou201020100008000dddpdfs.pdfView online Website Håndtering av kriser og sorg i barnehagen Utdanningsdirektoratet, 03.04.2016, https://www.udir.no/laring-og-trivsel/stottemateriell-til-rammeplanen/kriser-og-sorg-i-barnehagen/Handtering-av-kriser-og-sorg-i-barnehagen/View online Book Veileder for likestilt pedagogisk praksis : søt eller tøff - et fritt valg? [elektronisk ressurs] Dronning Mauds minne høgskole for førskolelærerutdanning, [Oslo]; [Trondheim]; [Hamar], Kanvas; Dronning Mauds minne; Likestillingssenteret, 15 s., [2012?], https://likestillingssenteret.no/wp-content/uploads/2016/03/Veileder_barnehager.pdfView online Book Tid for lek og læring : bedre innhold i barnehagen Norge Kunnskapsdepartementet, Oslo, Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon, 96, 19(2015-2016), 2016, https://www.regjeringen.no/contentassets/cae152ecc6f9450a819ae2a9896d7cf5/no/pdfs/stm201520160019000dddpdfs.pdfView online Website Ny barnehagelov? NOU 2012: 1 Til barnas beste og meld. St. 24 (2012-2013) Framtidens barnehage Nordrum, Jon Christian Fløysvik, 109-132, Tidsskrift for familierett, arverett og barnevernrettslige spørsmål, 2, 2013, 109-132, https://www.regjeringen.no/contentassets/2e8ad98938b74226bc7ff395839434be/no/pdfs/stm201220130024000dddpdfs.pdfView online Other FNs konvensjon om barnets rettigheter : vedtatt av De Forente Nasjoner den 20. november 1989, ratifisert av Norge den 8. januar 1991 Barne- og familiedepartementet, Oslo, Barne- og familiedepartementet, 35 s., 1991, https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bfd/bro/2004/0004/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdfView online Other Tidlig innsats Utdanningsdirektoratet, https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialpedagogisk-hjelp/View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1