Emne
Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (BBA101)
Emnet vil ved hjelp av ulike faglige perspektiv søke å gi en helhetlig beskrivelse av barn og unges utvikling og oppvekstmiljø. Det vil bli lagt vekt på individets personlige og sosiale utvikling samt hvordan ulike aspekter ved, og kvaliteter i oppvekstmiljøet og samfunnet er medvirkende for hvordan barnet vokser inn i samfunnet og blir en deltager der.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBA101
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
- har bred kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling.
- har kunnskap om ulike syn på menneskets grunnleggende natur
- har begynnende kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg.
- har kjennskap til ulike former for familieliv.
- kan oppdatere sin kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, sosioøkonomiske faktorer, levekår, både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og inkludering i samfunnet.
- har kunnskap om kommunikasjon i et samfunn preget av mangfold.
- har kunnskap om inkludering, ikke-diskriminering og likestilling, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
- har kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges.
- har kunnskap om urfolk, etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter.
- kan oppdatere sin kunnskap om barns digitale hverdagsliv.
- har bred kunnskap om familie- og nettverksarbeid.
- har kunnskap om vitenskapsteori og hvordan kunnskap utvikles og forstås.
Ferdigheter
- kan anvende kunnskap om forebyggende og inkluderende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg.
Generell kompetanse
- har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av disse i møte med barn og unge.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | 29.09.2020 | — |
Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De deleksamener og obligatoriske arbeidskrav som allerede er bestått, må ikke tas på ny. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begge obligatoriske krav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.
1) Forberedelse til, tilstedeværelse og deltakelse i fire seminar. Studenter som har nærvær under 75% på seminarene mister rett til å gå opp til eksamen, uansett grunn.
2) En skriftlig innlevering som vurderes til bestått/ikke bestått. Denne må være bestått for å få gå opp til eksamen. Den skriftlige innleveringen har et omfang på 2000 ord (+/-10%) ekskl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Linda Elisabeth BjørknesEmneansvarlig:
Erik PaulsenStudieprogramleder:
Erik PaulsenArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Pensumlitteratur
Aadland, E. (2011). «Og eg ser på deg-» : vitenskapsteori i helse- og sosialfag (3. utg.). Universitetsforl.
Befring, E. (2017). Ungdom, læring og forebygging (B.-E. Moen, Red.; 2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Bjørknes, L. E. (2018). Protect Human Dignity. I L. E. Bjørknes (Red.), Sosialpedagogikkens mangfold (s. 95–113). Fagbokforl.
Frønes, I. (2006). De likeverdige : om sosialisering og de jevnaldrendes betydning (3. utg.). Gyldendal akademisk.
Gulbrandsen, L. M. (2017). Oppvekst og psykologisk utvikling (2. utg.). Universitetsforl.
Harsløf, I. og S. (2008). Kapittel 1 Fattigdom i en norsk velferdskontekst. I S. Seim & I. Harsløf (Red.), Fattigdommens dynamikk : perspektiver på marginalisering i det norske samfunnet (s. 13–33). Universitetsforl.
Haug, P. (2012). Skulen som sosialiseringsagent. I K. H. Moen, A. S. Grødem, P. Haug, R. Collin-Hansen, & Ø. Kvello (Red.), Oppvekstmiljø og sosialisering (s. 217–251). Gyldendal akademisk.
Helgesen, L. A. (2017). Menneskets dimensjoner : lærebok i psykologi (3. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Hoås Moen, K. og G. (2012). Barnehagen som sosialiseringsarena. I K. H. Moen, A. S. Grødem, P. Haug, R. Collin-Hansen, & Ø. Kvello (Red.), Oppvekstmiljø og sosialisering (s. 175–216). Gyldendal akademisk.
Kvello, Ø. (2012a). Sosialiseringsbegreper. I K. H. Moen, A. S. Grødem, P. Haug, R. Collin-Hansen, & Ø. Kvello (Red.), Oppvekstmiljø og sosialisering (s. 13–61). Gyldendal akademisk.
Kvello, Ø. (2012b). Transaksjonsmodellen. I K. H. Moen, A. S. Grødem, P. Haug, R. Collin-Hansen, & Ø. Kvello (Red.), Oppvekstmiljø og sosialisering (s. 62–84). Gyldendal akademisk.
Medietilsynet. (2016). Barn og medier 2016. 1–85. https://medietilsynet.no/globalassets/publikasjoner/barn-og-medier-undersokelser/2016_barnogmedier.pdf
Nadim, M. (2015). Kulturell reproduksjon eller endring? - Småbarnsmødre med innvandringsbakgrunn og arbeid. Nytt Norsk Tidsskrift, 32(01), 15–24.
Paulsen, E. (2018). Sosialpedagogikk - Inkluderingens kunst. I L. E. Bjørknes (Red.), Sosialpedagogikkens mangfold (s. 79–93). Fagbokforl.
Paulsen, V. og S. (2019). Barnet i sentrum for barnevernspedagogens yrkesutøvelse. I I. Studsrød, K. Mevik, I. Kvaran, V. Paulsen, & I. Studsrød (Red.), Barnevernspedagog : en grunnbok (s. 25–38). Universitetsforlaget.
Rappana Olsen, B. C. og S. S. (2018a). Kapittel 2 Å forstå og fortolke det sosiale. I G. R. Farstad, P. S. Skotte, & B. C. R. Olsen (Red.), Sosiologi i sosialfagene (s. 24–37). Universitetsforl.
Rappana Olsen, B. C. og S. S. (2018b). Kapittel 3 Å forstå og fortolke hverdagen. I G. R. Farstad, P. S. Skotte, & B. C. R. Olsen (Red.), Sosiologi i sosialfagene (s. 38–49). Universitetsforl.
Rappana Olsen, B. C. (2018b). Kapittel 6 Å fare vel gjennom livet. I G. R. Farstad, P. S. Skotte, & B. C. R. Olsen (Red.), Sosiologi i sosialfagene (s. 87–107). Universitetsforl.
Rappana Olsen, B. C. (2018a). Kapittel 1 Sosiologien – en integrert del av sosialfagene. I G. R. Farstad, P. S. Skotte, & B. C. R. Olsen (Red.), Sosiologi i sosialfagene (s. 17–23). Universitetsforl.
Regland Farstad, G. (2018). Kapittel 9 Perspektiver på familien. I G. R. Farstad, P. S. Skotte, & B. C. R. Olsen (Red.), Sosiologi i sosialfagene (s. 155–168). Universitetsforl.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
Schiefloe, P. M. (2019). Mennesker og samfunn : innføring i sosiologisk forståelse (3. utg.). Fagbokforl.
Sommer, D. (2014). Barndomspsykologi : små barn i en ny tid (I. S. Holmes & L. Holm-Hansen, Red.; 2. utg.). Fagbokforl.
Storø, J. (2019). Du må skrive! : skrivebok for studenter i barnevern og sosialt arbeid. Universitetsforl.
Sundsdal, E., & Øksnes, M. (2015). Til forsvar for barns spontane lek. Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk og Kritikk, 1(0), 1–11. https://doi.org/10.17585/ntpk.v1.89
Ulvik, O. S. (2019). Barn, hverdagsliv og sosial deltakelse - tenkeredskaper fra en sosiokulturell teoritradisjon. I I. Studsrød, K. Mevik, I. Kvaran, V. Paulsen, & I. Studsrød (Red.), Barnevernspedagog : en grunnbok (s. 123–133). Universitetsforlaget.