Emne

Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (BBA101)

Emnet vil ved hjelp av ulike faglige perspektiv søke å gi en helhetlig beskrivelse av barn og unges utvikling og oppvekstmiljø. Det vil bli lagt vekt på individets personlige og sosiale utvikling samt hvordan ulike aspekter ved, og kvaliteter i oppvekstmiljøet og samfunnet er medvirkende for hvordan barnet vokser inn i samfunnet og blir en deltager der.  


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBA101

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet vil ved hjelp av ulike faglige perspektiv søke å gi en helhetlig forståelse av hvordan barn utvikler seg fra fødsel til voksen, og hvordan omgivelsene og kulturen rundt barnet er medvirkende i hvordan denne utviklingen foregår. Det vil fokuseres på hvordan disse faktorene påvirker i hvilken grad barn og unge blir inkluderte deltagere i samfunnet de lever i. Det vil legges vekt på barns personlige, emosjonelle, kognitive og sosiale utvikling. Det vil også legges vekt på hvordan ulike strukturelle, samfunnsmessige aspekter og kvaliteter ved samfunnet er med på å skape ulike oppvekstmiljø for barn og unge. Sist med ikke minst vil emnet søke å gi forståelse for hvordan samhandling, interaksjon mellom barnet og det totale oppvekstmiljøet er med på å forme barnets vekst og utvikling.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Har bred kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling.
  • Har kunnskap om ulike syn på menneskets grunnleggende natur.
  • Har begynnende kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg.
  • Har kjennskap til ulike former for familieliv.
  • Kan oppdatere sin kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, sosioøkonomiske faktorer, levekår, både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og inkludering i samfunnet.
  • Har kunnskap om kommunikasjon i et samfunn preget av mangfold.
  • Har kunnskap om inkludering, ikke-diskriminering og likestilling, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
  • Har kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges.
  • Har kunnskap om urfolk, etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter.
  • Kan oppdatere sin kunnskap om barns digitale hverdagsliv.
  • Har bred kunnskap om familie- og nettverksarbeid.
  • Har kunnskap om vitenskapsteori og hvordan kunnskap utvikles og forstås.

Ferdigheter

  • Kan anvende kunnskap om forebyggende og inkluderende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg.

Generell kompetanse

  • Har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av disse i møte med barn og unge.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig skoleeksamen 1/1 6 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt Inspera assessment 03.10.2022 17.10.2022


Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De deleksamener og obligatoriske arbeidskrav som allerede er bestått, må ikke tas på ny. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Seminarer, Skriftlig innlevering

Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke‐godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Seminarer: Forberedelse til, tilstedeværelse og deltakelse i fire seminar. Studenter som har nærvær under 75% på seminarene mister rett til å gå opp til eksamen, uansett grunn.

Skriftlig innlevering: En skriftlig innlevering som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Denne må være bestått for å få gå opp til eksamen. Den skriftlige innleveringen har et omfang på 2000 ord (+/-10%) inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Erik Paulsen

Studieprogramleder:

Erik Paulsen

Arbeidsformer

Forelesninger, seminar med obligatorisk forarbeid, tilstedeværelse og deltagelse samt skriftlig arbeid. Videre forventes det at studentene bruker tid på egenstudier.

Åpent for

Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium

Emneevaluering

For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem.

Litteratur

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?> Book "Og eg ser på deg-" : vitenskapsteori i helse- og sosialfag Aadland, Einar, Oslo, Universitetsforl, 316 s., cop. 2011, isbn:978-82-15-01788-4, Pensum Kapittel 3: side 68-96 (29 sider). Boka vil bli brukt videre i studiet. Book Chapter Barn av sin tid. Samfunnsperspektiv på barn og unges utvikling. Aasen, Petter, Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Barn av sin tid. Samfunnsperspektiv på barn og unges utvikling., Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022, 17-30, isbn:978-82-450-3363-2, View online Book Ungdom, læring og forebygging Befring, Edvard, Moen, Bjørg-Elin, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 152 s., 2017, isbn:9788202533366, Pensum: Kap. 1 og 6 (47 sider) Book Chapter Selvet og relasjonene - nyere psykoanalytiske perspektiv Binder Per-Einar, og Nielsen, Geir Høstmark, Liv Mette Gulbrandsen (1949-) (redaktør), Selvet og relasjonene - nyere psykoanalytiske perspektiv, Oslo, Universitetsforl, 408 s., 2017, 104-138, isbn:978-82-15-02693-0, Book Chapter Protect Human Dignity Bjørknes, Linda Elisabeth, Linda Elisabeth Bjørknes (1968-) (forfatter), Bjørknes, Linda Elisabeth, Protect Human Dignity, Bergen, Fagbokforl, 171 s., 2018, 95-113, isbn:9788245023169, Book Chapter Lekens betydning for barns utvikling. Bjørnestad, E., Johannessen, Ch. og Kleppe, R., Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Lekens betydning for barns utvikling., Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022, 103-115, isbn:978-82-450-3363-2, View online Book De likeverdige : om sosialisering og de jevnaldrendes betydning Frønes, Ivar, Oslo, Gyldendal akademisk, 272 s., 2006, isbn:9788205361058; 8205361053, Pensum er side 55-63 og side 174-205 (38 sider) Book Chapter Kapittel 1 Ulikhet - et samfunnsvitenskapelig tema Grønnmo, Nilsen og Christensen, Grønmo, Sigmund; Nilsen, Ann; Christensen, Karen, Kapittel 1 Ulikhet - et samfunnsvitenskapelig tema, Bergen, Fagbokforlaget, 388 sider, [2021], 11-38, isbn:978-82-450-3476-9, Book Chapter Barn, oppvekst og utvikling Gulbrandsen, Liv Mette, Gulbrandsen, Liv Mette, Barn, oppvekst og utvikling, Oslo, Universitetsforl, 408 s., 2017, 15-50, isbn:978-82-15-02693-0, Kap 1, 4- 8 (Deler av boken brukes også i BBA102) Book Chapter Daniel Sterns utviklingsmodell Hansen, Bjørg Røed, Liv Mette Gulbrandsen (1949-) (redaktør), Daniel Sterns utviklingsmodell, Oslo, Universitetsforl, 408 s., 2017, 179-211, isbn:978-82-15-02693-0, Book Menneskets dimensjoner : lærebok i psykologi Helgesen, Leif A., Helgesen, Leif A., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 414 sider, [2021], isbn:9788202686758, Kap 1 TOM 5, Kapittel 14 TOM 17 (Deler av boken brukes også i BBA102) Book Chapter Jean Piaget: En konstruktivistisk teori om barns utvikling. Hundeide, Karsten og Gulbrandsen, Liv Mette, Liv Mette Gulbrandsen (1949-) (redaktør), Jean Piaget: En konstruktivistisk teori om barns utvikling., Oslo, Universitetsforl, 408 s., 2017, 212-234, isbn:978-82-15-02693-0, Book Chapter Skjerm som sosial arena Hygen, B. W., Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Skjerm som sosial arena, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022, 117-127, isbn:978-82-450-3363-2, View online Book Chapter Lev Semjonovitsj Vygotskij og den kulturhistoriske psykologi Klitmøller, Jacob og Hviid, Pernille, Liv Mette Gulbrandsen (1949-) (redaktør), Lev Semjonovitsj Vygotskij og den kulturhistoriske psykologi, Oslo, Universitetsforl, 408 s., 2017, 235-258, isbn:978-82-15-02693-0, Book Chapter Transaksjonsmodellen for barns utvikling og Bronfenbrenners bioøkologiske modell. Kvello, Ø., Kvello, Ø. (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Transaksjonsmodellen for barns utvikling og Bronfenbrenners bioøkologiske modell., Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022, 31-50, isbn:978-82-450-3363-2, View online Book Chapter Barnesyn og barneomsorg Kvello, Ø., Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Barnesyn og barneomsorg, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022, 51-71, isbn:978-82-450-3363-2, View online Book Chapter Vennskap Kvello, Ø. og Haugan, J. A., Øyvind Kvello (1966-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Vennskap, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022, 87-101, isbn:978-82-450-3363-2, View online Book Chapter Kapittel 11 Sosiale nettverk og ulikhet Løyning, Trond, Grønmo, Sigmund; Nilsen, Ann; Christensen, Karen, Kapittel 11 Sosiale nettverk og ulikhet, Bergen, Fagbokforlaget, 388 sider, [2021], 243-266, isbn:978-82-450-3476-9, Article Kulturell reproduksjon eller endring? - Småbarnsmødre med innvandringsbakgrunn og arbeid Nadim, Marjan, Universitetsforlaget, 15-24, Nytt Norsk Tidsskrift, 01, 32, 2015, 15-24, Book Chapter Kapittel 6 Klasse, kjønn og sosial mobilitet Nilsen, Ann, Grønmo, Sigmund; Nilsen, Ann; Christensen, Karen, Kapittel 6 Klasse, kjønn og sosial mobilitet, Bergen, Fagbokforlaget, 388 sider, [2021], 153-172, isbn:978-82-450-3476-9, Book Chapter Kap. 2 Å forstå og fortolke det sosiale Olsen, B. C. R. og Skotte, P. S., Farstad, Gunhild Regland,; Skotte, Pernille Stornæss,; Olsen, Bennedichte C. Rappana, Kap. 2 Å forstå og fortolke det sosiale, Oslo, Universitetsforl, 245 s., cop. 2018, 24-37, isbn:978-82-15-03086-9, Book Chapter Kapittel 3 Å forstå og fortolke hverdagen Olsen, B. C. R. og Skotte, P. S., Farstad, Gunhild Regland,; Skotte, Pernille Stornæss,; Olsen, Bennedichte C. Rappana, Kapittel 3 Å forstå og fortolke hverdagen, Oslo, Universitetsforl, 245 s., cop. 2018, 38-49, isbn:978-82-15-03086-9, Book Chapter Kapittel 6 Å fare vel gjennom livet Olsen, B. C. R., Hermansen, Å. og Farstad, G. R., Farstad, Gunhild Regland,; Skotte, Pernille Stornæss,; Olsen, Bennedichte C. Rappana, Kapittel 6 Å fare vel gjennom livet, Oslo, Universitetsforl, 245 s., cop. 2018, 87-107, isbn:978-82-15-03086-9, Book Chapter Kapittel 1 Sosiologien – en integrert del av sosialfagene Olsen, B. C. R., Skotte, P. S. og Farstad, G. R., Bennedichte C. Rappana Olsen (1950-) (redaktør/forfatter), Farstad, Gunhild Regland,; Skotte, Pernille Stornæss,; Olsen, Bennedichte C. Rappana, Kapittel 1 Sosiologien – en integrert del av sosialfagene, Oslo, Universitetsforl, 245 s., cop. 2018, 17-23, isbn:978-82-15-03086-9, Book Chapter Kapittel 7 Makt - et fenomen med mange fasetter Olsen, B.C. Rappana, Olsen, B. C. R. (1950-), Skotte, P. S. , Farstad, G. R. Redaktør/forfatter, Olsen, Bennedichte C. Rappana; Skotte, Pernille Stornæss; Farstad, Gunhild Regland, Kapittel 7 Makt - et fenomen med mange fasetter, Oslo, Universitetsforl, 245 s., cop. 2018, 108-130, isbn:978-82-15-03086-9, Book Chapter Sosialpedagogikk - Inkluderingens kunst Paulsen, Erik, Linda Elisabeth Bjørknes (1968-) (forfatter), Bjørknes, Linda Elisabeth, Sosialpedagogikk - Inkluderingens kunst, Bergen, Fagbokforl, 171 s., 2018, 79-93, isbn:9788245023169, Book Chapter Barnet i sentrum for barnevernspedagogens yrkesutøvelse Paulsen, V. og Studsrød, I., Mevik, Kate; Kvaran, Inge; Paulsen, Veronika; Studsrød, Ingunn, Barnet i sentrum for barnevernspedagogens yrkesutøvelse, Oslo, Universitetsforlaget, 264 sider, [2019], 25-38, isbn:978-82-15-03250-4, Kap. 2 (14 sider). Boka anbefales kjøpt da den brukes gjennomgående hele utdanningen. Article Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being Ryan, Richard M. ; Deci, Edward L., American Psychological Association, 68-78, American Psychologist, 1, 55, 2000-01, 68-78, isbn:1557987041, View online Book Chapter Tilknytning: teori og forskning Smith, Lars, Liv Mette Gulbrandsen (1949-) (redaktør), Tilknytning: teori og forskning, Oslo, Universitetsforl, 408 s., 2017, 138-178, isbn:978-82-15-02693-0, Book Chapter Barn, hverdagsliv og sosial deltakelse - tenkeredskaper fra en sosiokulturell teoritradisjon Ulvik, O.S., Mevik, Kate; Kvaran, Inge; Paulsen, Veronika; Studsrød, Ingunn, Barn, hverdagsliv og sosial deltakelse - tenkeredskaper fra en sosiokulturell teoritradisjon, Oslo, Universitetsforlaget, 264 sider, [2019], 123-133, isbn:978-82-15-03250-4, Kap. 9 (11 sider). Boka anbefales kjøpt da den brukes gjennomgående hele utdanningen. Book Barnehagen som samfunnsinstitusjon Østrem, S. (1968-) (redaktør/forfatter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 202 s., 2018, isbn:978-82-02-57045-3, Kap. 1 er pensum (18 sider)
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1