Emne
Kunst, kultur og kreativitet (BBD202)
Kunnskapsområdet Kunst Kultur Kreativitet bygger på fagene forming, musikk og drama, og har sitt hovedfokus på barns estetiske væremåte.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2015-2016. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBD202
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Gjennom egen estetisk opplevelse, erfaring og refleksjon inspireres og kvalifiseres studenten til arbeid med barn i møte med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk.
Kunnskapsområdet Kunst Kultur Kreativitet har følgende sentrale arbeidsområder for praktisk-estetisk og teoretisk arbeid.
- Danning og identitet
- Kommunikasjon og samspill
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- har innsikt i hvordan kunst og kultur bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, læring og danning
- har kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier i estetiske sammenhenger, og om motivasjon, identitet og selvoppfatning i arbeid med kunst og kunstfaglige områder
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn
- kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
- kan legge til rette for kunst- og kulturopplevelser og fremme barns estetiske utvikling
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og læring
- kan anvende ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, deriblant samiske og utforske disse i samspill med barn
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
- har en bevisst holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer og kan bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn.
- forstår barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk, kjenner betydningen av og kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
- kan ivareta kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen.
- forstår utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehage
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Omfang av 3 seminarer med fremlegg: Fremlegg: 3x10 min.
Omfang av praktisk-metodisk repertoarperm i musikk: Totalt 10 sanger/musikkaktiviteter med metodiske og didaktiske beskrivelser.
Omfang av praktisk-metodisk repertoarperm i musikk brukes i praksis: Minimum to sanger med akkompagnement gjennomføres i praksis.
Omfang av 2 arbeider i forming m/refleksjon: 2x500 ord (+/- 10%).
Omfang av arbeider i forming: Minimum en oppgave prøves ut i praksis.
Obligatorisk tilstedeværelse 80%
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerFaglærer:
Aina Kristine Jenseg FiskåFaglærer:
Anne Karin FotlandEmneansvarlig:
Elisabeth BarstadFaglærer:
Hallgjerd ByrkjelandFaglærer:
Ine Larsen MånebyArbeidsformer
Undervisningen organiseres som gruppeundervisning, praktisk arbeid, veiledning, forelesninger, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.
Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter vektlegges. Ikt brukes som verktøy i studentenes arbeid med dokumentasjon knyttet til undervisningsoppleggene.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) | 15 |
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) | 10 |
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) | 50 |
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) | 30 |
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) | 20 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Totalt 800 sider + tilleggslitteratur
Felleslitteratur: 261s.
Bakke, K., Jenssen, C., Sæbø, A. B. & Jensen, C. (Red.). (2011). Kunst, kultur, kreativitet: Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagboklaget. 116 s.
Buaas, E. H. (2009). Med himmelen som tak (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1, 2, 3) 30
Bølgan, N. (2008). Vil du være med, så heng på!: Barnehagen som digital arena. Bergen: Fagbokforlaget. (s.69-82 og 100-105.) 18 s
Juell, E. & Nordskog, T.-J. (2006). Å løpe mot stjernene: Om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser. Bergen: Fagbokforlaget. 87s.
Olsson, M. R. & Øksnes, M. (2013). «Estetikk? Det er jo alt, egentlig!». I M. Bakken &. S.B. Hommersand(2013). Barn, kunst og kultur (s. 103-113). Oslo: Universitetsforlaget. 10 s.
Forming: 189 s. (inkl. småformat og bilder)
Andersen, J. (2002). Det gjemmer seg i blyanten: en bok om barns bildespråk. Oslo: Pedagogisk Forum. 42 s.
Carlsen, K. & A. M. Samuelsen (1988). Inntrykk og uttrykk. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag A/S. (Kap. 1 og 2) 40 s. Lokalisert på http://www.nb.no/nbsok/nb/6ef4d6b9938736ee44797a7e74d4fc25.nbdigital?lang=no#0http://www.nb.no/nbsok/nb/6ef4d6b9938736ee44797a7e74d4fc25.nbdigital?lang=no#0
Gotfredsen, L. (1987). Bildets formspråk. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2) 11 s.
Haugen, S., Løkken, G. & Röthle, M. (Red.). (2013). Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg.). (Oslo): Cappelen Damm akademisk. (Kap. 12, 13) 18 s.
Waterhouse, A.-H. L. (2013). I materialenes verden: Perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget. 78 s.
Musikk: 283 s. (inkl noter)
Berre, Å. (2012). Mer musikk!: Med de minste. Oslo: Norsk Noteservice. utdrag 48s.
Bjørkvold, J.-R. (1998). Skilpaddens sang. Oslo: Freidig forlag. (S. 36-51) 15 s.
Haugen, S., Løkken, G. & Røthle, M. (Red.). (2013). Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg.). (Oslo): Cappelen Damm akademisk. (Kap. 5) 16 s.
Holen, A. (Red.). (2014). Den store barnesangboka. Oslo: Aschehoug. (Utvalg) 100 s.
Sæther, M. & Aalberg, E. A. (2012). Barnet og Musikken: Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter. Oslo: Universitetsforlaget. 95 s.
Vist, T. (2002). Musikken: En kulturell navlestreng. I I. Mjør (Red.), Kulturbarnehagen (s. 72-81). Oslo: Samlaget. 9 s.
Drama: 229 s.
Bruce, B. M. Betty borte! - for babyer: Om å lage teaterkunst for barn 0-3 år. I DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 4 -02. 4 s.
Fotland, A. K. (2008). Kom vi må skynde oss hjem!: Et dramapedagogisk arbeid med toddlere. I DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 2 -08. 2 s.
Guss, F. G. (1991). To magiske rom: Om teateret som speilbilde av barns lek. I H. Reistad (Red.), Regikunst (s. 191-205). Asker: Tell forlag. 8 s. Lokalisert på http://www.nb.no/nbsok/nb/15901ade84d8a130d315eda136e9b452.nbdigital?lang=no#0http://www.nb.no/nbsok/nb/15901ade84d8a130d315eda136e9b452.nbdigital?lang=no#0
Guss, F. G. (2003). Teaterkunsten oldemor. I F. G. Guss, Lekens drama 2: En artikkelsamling. 18 s. HiO rapport.
Lindquist, G.(1997). Lekens muligheter. Ad Notam Gyldendal. (Kap. 7 og 8) 7 s.
Liset, M. S. (2011) Å være skuespiller i Møterommet. I M. S. Liset, A. Myrstad & T. Sverdrup (Red.). Møter i bevegelse: Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 2, 4 og 7) 50 s.
Sæbø, A. B. (2010). Drama i barnehagen (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. 140s.
Nettforelesning
Melberg, J. (2012). Skapende prosesser. Stavanger: Universitetet i Stavanger. http://mediasite01.uis.no/mediasite/Viewer/?peid=491bc03124ef46438de5cc09b202091fhttp://mediasite01.uis.no/mediasite/Viewer/?peid=491bc03124ef46438de5cc09b202091f
Vist, T. (2012). Djembekurs. Stavanger: Universitetet i Stavanger. http://www1.uis.no/fag/Learningspace_kurs/MFLB/djembekurs/http://www1.uis.no/fag/Learningspace_kurs/MFLB/djembekurs/
Anbefalt litteratur:
Thorbergsen, E.(2009). Barn og materialer.Oslo: Pedagogisk Forum.112s.
Vecchi, V.(2010). Blå blomster, bitre blader. Kunst og kreativitet i Reggio Emilia. Bergen: Fagbokforlaget.
Østbye, G.L.(2007). Barn + kunst= danning. Oslo:Gurilo Forlag.