Emne

Kunst, kultur og kreativitet (BBD202)

Kunnskapsområdet Kunst Kultur Kreativitet bygger på fagene forming, musikk og drama, og har sitt hovedfokus på barns estetiske væremåte.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2015-2016. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBD202

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Gjennom egen estetisk opplevelse, erfaring og refleksjon inspireres og kvalifiseres studenten til arbeid med barn i møte med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk.

 

Kunnskapsområdet Kunst Kultur Kreativitet har følgende sentrale arbeidsområder for praktisk-estetisk og teoretisk arbeid.

 

  • Danning og identitet
  • Kommunikasjon og samspill

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har innsikt i hvordan kunst og kultur bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, læring og danning
  • har kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier i estetiske sammenhenger, og om motivasjon, identitet og selvoppfatning i arbeid med kunst og kunstfaglige områder

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn
  • kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • kan legge til rette for kunst- og kulturopplevelser og fremme barns estetiske utvikling
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og læring
  • kan anvende ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, deriblant samiske og utforske disse i samspill med barn

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
  • har en bevisst holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer og kan bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn.
  • forstår barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk, kjenner betydningen av og kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
  • kan ivareta kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen.
  • forstår utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehage

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptak til Bachelorstudium - barnehagelærerutdanning.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført og bestått 1. trinn barnehagelærerutdanning.

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Omfang av 3 seminarer med fremlegg: Fremlegg: 3x10 min.

Omfang av praktisk-metodisk repertoarperm i musikk: Totalt 10 sanger/musikkaktiviteter med metodiske og didaktiske beskrivelser.

Omfang av praktisk-metodisk repertoarperm i musikk brukes i praksis: Minimum to sanger med akkompagnement gjennomføres i praksis.

Omfang av 2 arbeider i forming m/refleksjon: 2x500 ord (+/- 10%).

Omfang av arbeider i forming: Minimum en oppgave prøves ut i praksis.

Obligatorisk tilstedeværelse 80%

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Lena Forus

Studiekoordinator:

Karin Berner

Emneansvarlig:

Elisabeth Barstad

Arbeidsformer

Undervisningen organiseres som gruppeundervisning, praktisk arbeid, veiledning, forelesninger, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.       

Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter vektlegges. Ikt brukes som verktøy i studentenes arbeid med dokumentasjon knyttet til undervisningsoppleggene.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) 15
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) 10
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) 50
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) 30
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) 20

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Det humanistiske fakultet ved UiS.

Litteratur

Totalt 800 sider + tilleggslitteratur

 

Felleslitteratur: 261s.

Bakke, K., Jenssen, C., Sæbø, A. B. & Jensen, C. (Red.). (2011). Kunst, kultur, kreativitet: Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagboklaget. 116 s.

Buaas, E. H. (2009). Med himmelen som tak (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1, 2, 3) 30

Bølgan, N. (2008). Vil du være med, så heng på!: Barnehagen som digital arena. Bergen: Fagbokforlaget. (s.69-82 og 100-105.) 18 s

Juell, E. & Nordskog, T.-J. (2006). Å løpe mot stjernene: Om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser. Bergen: Fagbokforlaget. 87s.

Olsson, M. R. &  Øksnes, M. (2013). «Estetikk? Det er jo alt, egentlig!». I M. Bakken &. S.B. Hommersand(2013). Barn, kunst og kultur (s. 103-113). Oslo: Universitetsforlaget. 10 s.

 

Forming: 189 s. (inkl. småformat og bilder)

Andersen, J. (2002). Det gjemmer seg i blyanten: en bok om barns bildespråk. Oslo: Pedagogisk Forum. 42 s.

Carlsen, K. & A. M. Samuelsen (1988). Inntrykk og uttrykk. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag A/S. (Kap. 1 og 2) 40 s. Lokalisert på http://www.nb.no/nbsok/nb/6ef4d6b9938736ee44797a7e74d4fc25.nbdigital?lang=no#0http://www.nb.no/nbsok/nb/6ef4d6b9938736ee44797a7e74d4fc25.nbdigital?lang=no#0

Gotfredsen, L. (1987). Bildets formspråk. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2) 11 s.

Haugen, S., Løkken, G. & Röthle, M. (Red.). (2013). Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg.). (Oslo): Cappelen Damm akademisk. (Kap. 12, 13) 18 s.

Waterhouse, A.-H. L. (2013). I materialenes verden: Perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget. 78 s.

 

Musikk: 283 s. (inkl noter)

Berre, Å. (2012). Mer musikk!: Med de minste. Oslo: Norsk Noteservice. utdrag 48s.

Bjørkvold, J.-R. (1998). Skilpaddens sang. Oslo: Freidig forlag. (S. 36-51) 15 s.

Haugen, S., Løkken, G. & Røthle, M. (Red.). (2013). Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg.). (Oslo): Cappelen Damm akademisk. (Kap. 5) 16 s.

Holen, A. (Red.). (2014). Den store barnesangboka. Oslo: Aschehoug. (Utvalg) 100 s.

Sæther, M. & Aalberg, E. A. (2012). Barnet og Musikken: Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter. Oslo: Universitetsforlaget. 95 s.

Vist, T. (2002). Musikken: En kulturell navlestreng. I I. Mjør (Red.), Kulturbarnehagen (s. 72-81). Oslo: Samlaget. 9 s.

 

Drama: 229 s.

Bruce, B. M. Betty borte! - for babyer: Om å lage teaterkunst for barn 0-3 år. I DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 4 -02. 4 s.

Fotland, A. K. (2008). Kom vi må skynde oss hjem!: Et dramapedagogisk arbeid med toddlere. I DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 2 -08. 2 s.

Guss, F. G. (1991). To magiske rom: Om teateret som speilbilde av barns lek. I H. Reistad (Red.), Regikunst (s. 191-205). Asker: Tell forlag. 8 s. Lokalisert på http://www.nb.no/nbsok/nb/15901ade84d8a130d315eda136e9b452.nbdigital?lang=no#0http://www.nb.no/nbsok/nb/15901ade84d8a130d315eda136e9b452.nbdigital?lang=no#0

Guss, F. G. (2003). Teaterkunsten oldemor. I F. G. Guss, Lekens drama 2: En artikkelsamling. 18 s. HiO rapport.

Lindquist, G.(1997). Lekens muligheter. Ad Notam Gyldendal. (Kap. 7 og 8) 7 s.

Liset, M. S. (2011) Å være skuespiller i Møterommet. I M. S. Liset, A. Myrstad & T. Sverdrup (Red.). Møter i bevegelse: Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 2, 4 og 7) 50 s.

Sæbø, A. B. (2010). Drama i barnehagen (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. 140s.

 

Nettforelesning

Melberg, J. (2012). Skapende prosesser. Stavanger: Universitetet i Stavanger. http://mediasite01.uis.no/mediasite/Viewer/?peid=491bc03124ef46438de5cc09b202091fhttp://mediasite01.uis.no/mediasite/Viewer/?peid=491bc03124ef46438de5cc09b202091f

Vist, T. (2012). Djembekurs. Stavanger: Universitetet i Stavanger. http://www1.uis.no/fag/Learningspace_kurs/MFLB/djembekurs/http://www1.uis.no/fag/Learningspace_kurs/MFLB/djembekurs/

Anbefalt litteratur:

Thorbergsen, E.(2009). Barn og materialer.Oslo: Pedagogisk Forum.112s.

Vecchi, V.(2010). Blå blomster, bitre blader. Kunst og kreativitet i Reggio Emilia. Bergen: Fagbokforlaget.

 Østbye, G.L.(2007). Barn + kunst= danning. Oslo:Gurilo Forlag.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1