Emne

Kunst, kultur og kreativitet (BBD202)

Kunnskapsområdet Kunst Kultur Kreativitet bygger på fagene forming, musikk, drama og pedagogikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBD202

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Kunnskapsområdet Kunst Kultur Kreativitet bygger på fagene forming, musikk, drama og pedagogikk. Gjennom estetisk opplevelse, erfaring og refleksjon inspireres og kvalifiseres studenten til skapende arbeid med barn i møte med kunst- og kulturuttrykk.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten har kunnskap om:

  • ulike syn på estetikk og kreativitet
  • ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
  • hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
  • barns musikalske utvikling, barns utvikling i skapende arbeid med ulike formingsmedier og barns utvikling innen dramatisk lek
  • kulturarv og barnekultur i ulike kulturelle perspektiv, og hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer

FERDIGHETER

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
  • legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • anvende ulike medier og teknikker som er relevante i samspill med barn

GENERELL KOMPETANSE

Studenten er bevisst:

  • barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
  • betydningen av og kan stimulere barns kreativitet og mestring
  • barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
  • kjønns- og flerkulturelle perspektiv i skapende prosesser
  • betydningen av utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Indivduell muntlig eksamen 1/1 15 Minutter Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt


Individuell muntlig eksamen: Fagspesifikk, trukket fag i KKK.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

2 seminarer med gruppefremlegg: 2x10 min., Praktisk-metodisk repertoarperm i musikk m/refleksjon: Totalt 1000 ord (+/10%). Skal i tillegg prøves ut i praksis, Praktisk-metodisk arbeid i musikk m/refleksjon, Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon: 1000 ord (+/-10%). Skal i tillegg prøves ut i praksis., Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon, Praktisk-metodisk arbeid i drama/refleksjon: 1000 ord (+/-10%). Skal i tillegg prøves ut i praksis., Praktisk-metodisk arbeid i drama m/refleksjon, Obligatorisk tilstedeværelse 80%, 2 serminarer med framlegg
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Lena Forus

Studiekoordinator:

Karin Berner

Emneansvarlig:

Elisabeth Barstad

Arbeidsformer

Undervisningen organiseres som gruppeundervisning, praktisk arbeid, veiledning, forelesninger, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.       

Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter vektlegges. IKT brukes som verktøy i studentenes arbeid med dokumentasjon knyttet til undervisningsoppleggene.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se kapittel om Praksis.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) 15
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) 10
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) 50
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) 30
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) 20

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Det humanistiske fakultet ved UiS.

Litteratur

12. Litteratur/pensum

Totalt ca.1800 sider + tilleggslitteratur

Felleslitteratur:

Bakke, K., Jenssen, C., Sæbø, A. B. & Jensen, C. (Red.). (2011). Kunst, kultur, kreativitet: Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagboklaget. 232 s.

Forming:

Andersen, J. (2002). Det gjemmer seg i blyanten: En bok om barns bildespråk. Oslo: Pedagogisk Forum. 82 s. (INNKJØPT FOR UTLÅN)

Waterhouse, A.-H. L. (2013). I materialenes verden: Perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget. 178 s.

Artikler og bokkapitler (blir gjort tilgjengelig):

Amundsen, B. R. (1991). Tegning, form, farge. Oslo: Aschehoug. (S. 22-28) 7 s. http://www.nb.no/nbsok/nb/ffbaecdf18afe9023234fb2f9b2d90dd.nbdigital?lang=no#23http://www.nb.no/nbsok/nb/ffbaecdf18afe9023234fb2f9b2d90dd.nbdigital?lang=no#23

Bakke, K. (2013). Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer - med utgangspunkt i forming. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg., s. 221-253). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 32 s.

Bergersen, A., Gjerde, H. & Helland, H. (2010). Digital kompetanse i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (S. 33-48) 16 s.

Carlsen, K. & A. M. Samuelsen (1988). Inntrykk og uttrykk. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag A/S. (Kap. 1 og 2) 40 s. Lokalisert på http://www.nb.no/nbsok/nb/6ef4d6b9938736ee44797a7e74d4fc25.nbdigital?lang=no#0http://www.nb.no/nbsok/nb/6ef4d6b9938736ee44797a7e74d4fc25.nbdigital?lang=no#0

Evenstad, R. & Becher, A. A. (2010). Vi trenger førskolelærere med kompetanse på fysisk miljø. Første steg, 2, s. 28-32. (5 s.)

Haabesland, A. Å. & Vavik, R. E. (2000). Kunst og håndverk: Hva og hvorfor. Bergen. Fagbokforlaget. (S. 128-142, 186-199, 207-225) 45 s.

Krogstad, A., Hansen, G. K., Høyland, K. & Moser, T. (2012). Rom for barnehage, flerfaglige perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget. (S. 214-226) 13 s.

Lerdahl, E. (2007). Slagkraft: Håndbok i ideutvikling. Oslo: Gyldendal akademisk. (S. 21-37) 16 s.

Olsson, M. R. & Øksnes, M. (2013). «Estetikk? Det er jo alt, egentlig!». I M. Bakken & S. B. Hommersand (Red.), Barn, kunst og kultur (s. 103-113). Oslo: Universitetsforlaget. 10 s.

Steinkjer, E. (2013). Små barn sanser med meir enn øynene: Om toddlere i møte med kunst. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg., s. 217-226). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 18 s.

Sørenstuen, J.-E. (2011). Levende spor: Å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 2, 6 og 10) 39 s.

Anbefalt litteratur:

Flensborg, K. & Thonsgaard, K. (Red.). (2006). Slip fortællingen løs: Kunst og kulturformidling til de 3-6 årige. Danmark: Børnekulturens Netværk. Lokalisert på http://www.kulturstyrelsen.dk/fileadmin/user_upload/13__slip_fortaellingen_loes_final.pdfhttp://www.kulturstyrelsen.dk/fileadmin/user_upload/13__slip_fortaellingen_loes_final.pdf

Gotfredsen, L. (1987). Bildets formspråk. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2) 11 s. Lokalisert på http://www.nb.no/nbsok/nb/fc708555804cea32732557bc5b6bd973.nbdigital?lang=no#0http://www.nb.no/nbsok/nb/fc708555804cea32732557bc5b6bd973.nbdigital?lang=no#0

Musikk:

Sæther, M. & Aalberg, E. A. (2012). Barnet og Musikken: Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter. Oslo: Universitetsforlaget. 190 s.

Artikler og bokkapitler (blir gjort tilgjengelig):

Balsnes, A. H. (2010). Sang og velvære: En kartlegging av eksisterende forskning om sangens effekter. Oslo: Norsk Visearkiv. 46 s.

Berre, Å. (2012). Mer musikk!: Med de minste. Oslo: Norsk Noteservice. Utdrag 20 s.

Bjørkvold, J.-R. (1999). Når øyeblikket synger. Norsk filminstitutt. DVD, lokalisert på: http://visions.no/produksjoner-2/nar-oyeblikket-synger-when-the-moment-sings-1995.htmlhttp://visions.no/produksjoner-2/nar-oyeblikket-synger-when-the-moment-sings-1995.html

Bjørkvold, J.-R. (2007). Det musiske mennesket. Oslo: Freidig forlag. (s. 29-37, 53-69 24 s.

Bonnàr, L. (2012). Mellom liv og drøm. Vuggesangens helsefilosofiske betydning. I K. Trondalen & G. Stenseth (Red.), Barns, musikk, helse. Oslo: NMH-publikasjoner. 2012:3 s. 69-99.

Kulset, N. B. (2016). «It's you - not the music»: musical skills in group interventions in multicultural kindergartens. I Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 17 2006, s. 137-166. 29 s.

Kulset, N. B. (2015). Musikk og andre språk: Norsktilegnelse for små barn med et annet morsmål. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 23-49). 26 s.

Ruud, E. (2002). Musikk og identitet. Identitet, musikkopplevelse og minnearbeid. Oslo: Universitetsforlaget AS. (s. 45-66) 21 s.

Schei, T. B. & Duus, A. L. (2016). Stemmfryd og stemmeskam. I Modig som Mitwa. Kunstnerisk utfoldelse med barnehagebarn. Bergen: Fagbokforlaget (s. 65-82) 16 s.

Sæther, M. (2014). Musisering og inkludering. I P. Sjøvik (Red.), En barnehage for alle: Spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen (3. utg., s. 282-302). Oslo: Universitetsforlaget. 20 s.

Torgersen, J. K. (2016). Musikk som kulturuttrykk i barnehagen. I H. Jæger & J. K. Torgersen (Red.), Barnekultur (s. 107-221). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 14 s.

Vist, T. (2002). Musikken: En kulturell navlestreng. I I. Mjør (Red.), Kulturbarnehagen (s. 72-81). Oslo: Samlaget. 9 s.

Vist, T. (2013). I lyden bor barnet, i barnet bor lyden: Om små barns forhold til musikk. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg., s. 85-101). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 16 s.

Nettforelesninger:

Barstad, E. (2014). Musikalsk utvikling og væremåte. Stavanger: Universitetet i Stavanger. Lokalisert på http://mediasite.uis.no/Mediasite/Play/631ad8b7ab544fcbad3f7c867044ca1a1dhttp://mediasite.uis.no/Mediasite/Play/631ad8b7ab544fcbad3f7c867044ca1a1d

Vist, T. & Halle, K. (2012). Djembekurs. Stavanger: Universitetet i Stavanger. Lokalisert på http://www1.uis.no/fag/Learningspace_kurs/MFLB/djembekurs/http://www1.uis.no/fag/Learningspace_kurs/MFLB/djembekurs/

Tilleggslitteratur:

Holen, A. (Red.). (2014). Den store barnesangboka. Oslo: Aschehoug. (Utvalg) 299 s.

Drama:

Sæbø, A. B. (2010). Drama i barnehagen (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. 300 s.

Artikler og bokkapitler (blir gjort tilgjengelig):

Aspeli, W. (1996). Fortell! Fortell! Oslo: Pedagogisk Forum. (s. 33-46) 14 s.

Bruce, B. M. (2013). Smått er godt! - Drama med de minste. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg. s. 146-162). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 19 s.

Flensborg, K. & Thonsgaard, K. (2003). Tid til fortelling. Danmark: Forlaget Klim. (S. 231-251) 20 s.

Fotland, A. K. (2008). Kom vi må skynde oss hjem!: Et dramapedagogisk arbeid med toddlere. I DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 2 -08. 2 s.

Hohr, H. (2013). Estetikk og erfaring. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg., s. 85-101). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 17 s.

Jensen, M. & Osnes, H. (2009). Kroppen i lek og læring: Sirkus I barnehage og skole. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. (s. 73-100) 27 s.

Melberg, J. (2012). «Min Historie»: Det tospråklige barnets tekst som impuls i estetisk praksis i barnehagen. I T. Vist & M. Alvestad (Red.), Læringskultuer i barnehagen: Flerfaglige forskningsperspektiver. [Oslo]: Cappelen Damm akademisk (s. 142-162) 20 s.

Mykle, B. (1993). Dukkenes magi: Teaterdukker fra barnehager til frie grupper. Oslo: Pax Forlag A/S. (S. 19-31) 13 s.

Silfver, B. (2013). Att forska på klovn i klassrum. I A. Østern & E. Angelo (Red.), Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling. Universitetsforlaget. 11 s.

Sverdrup, T. & Myrstad, A. (2011). Improvisasjon som innstilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna. I M. S. Liset, A. Myrstad & T. Sverdrup (Red.), Møter i bevegelse: Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. 17 s.

Sæbø, A.B. (1998). Drama - et kunstfag.. Tano - Aschehoug Kap. 16, 17, 18 (s. 359-418) 60 s.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1