Emne
Praksis 3. trinn 35 dager (BBDPR3)
Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) og Språk, tekst og matematikk (STM)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBDPR3
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Litteratur
Innhold
Praksis skal gi studenten erfaringer med pedagogisk ledelse i barnehagen, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i et mangfoldig barnehagemiljø. Veiledning og ledelse av barns og medarbeideres læringsprosesser skal integreres i praksis, samt bruk av ulike metoder og verktøy som egner seg for å utforme strategier, igangsette og lede utviklingsarbeid. I praksis skal studenten arbeide med språklige og matematiske aktiviteter gjennom barns lek og utforsking.
Læringsutbytte
Høst, STM:
Etter fullført studium skal studenten:
- kunne bruke kunnskap om kommunikasjon og samspel til å leie og leggje til rette for barns leik, undring og læring
- kunne vurdere og leggje til rette for meiningsfulle og leikprega samspelssituasjonar knytt til matematikk og språk og der vaksne og/eller barn deltar
- kunne observere, vurdere, leggje til rette for og følgje opp barns språk- og matematikkutvikling, dokumentere språk- og matematikkmiljøet i barnehagen og kunne gjere greie for korleis matematisk og språkleg utvikling heng saman med barns ulike matematiske og språklege miljø
- kunne inspirere og støtte barn når dei utforskar munnlege og skriftlege sjangrar, matematiske problem, symbol og samanhengar
- kunne organisere eit inkluderande og stimulerande læringsmiljø for matematisk og språkleg utforsking, forteljing og høgtlesing og kunne identifisere særskilte behov hos einskilde barn
- kunne vurdere ulike kulturprodukt og fagdidaktisk materiell for barn og sikre kvalitet og kulturelt mangfald i tekstformidlinga i barnehagen
- kunne stille seg kritisk vurderande til eigen didaktisk praksis
- kunne bruke IKT som pedagogisk verktøy i arbeidet med kunnskapsområdet
- ha kunnskap om samanhengen mellom barnehage og skule når det gjeld språk, tekst og matematikk og faglege utfordringar knytt til denne overgangen
Vår, LSU:
Studenten
- kan vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid og pedagogisk arbeid med barn, personale og foresatte
- kan anvende relevant profesjonsforsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
- har ferdigheter til selvstendig og i samarbeid med andre å planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid
- kan ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser
- kan reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Arbeidsformer
Praksis i barnehagen. Det skal gjennomføres praksisoppgave og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.
Det skal gjennomføres minst 6 dager studiestart 2014 / 7 dager studiestart 2013 individuelle lederdager.
Åpent for
Emneevaluering
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Det humanistiske fakultet ved UiS.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1