Emne

Praksis 3. trinn 35 dager (BBDPR3)

Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) og Språk, tekst og matematikk (STM)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBDPR3

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Praksis skal gi studenten erfaringer med pedagogisk ledelse i barnehagen, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i et mangfoldig barnehagemiljø. Veiledning og ledelse av barns og medarbeideres læringsprosesser skal integreres i praksis, samt bruk av ulike metoder og verktøy som egner seg for å utforme strategier, igangsette og lede utviklingsarbeid. I praksis skal studenten arbeide med språklige og matematiske aktiviteter gjennom barns lek og utforsking.

Læringsutbytte

Høst, STM:

Etter fullført studium skal studenten:

  • kunne bruke kunnskap om kommunikasjon og samspel til å leie og leggje til rette for barns leik, undring og læring
  • kunne vurdere og leggje til rette for meiningsfulle og leikprega samspelssituasjonar knytt til matematikk og språk og der vaksne og/eller barn deltar
  • kunne observere, vurdere, leggje til rette for og følgje opp barns språk- og matematikkutvikling, dokumentere språk- og matematikkmiljøet i barnehagen og kunne gjere greie for korleis matematisk og språkleg utvikling heng saman med barns ulike matematiske og språklege miljø
  • kunne inspirere og støtte barn når dei utforskar munnlege og skriftlege sjangrar, matematiske problem, symbol og samanhengar
  • kunne organisere eit inkluderande og stimulerande læringsmiljø for matematisk og språkleg utforsking, forteljing og høgtlesing og kunne identifisere særskilte behov hos einskilde barn
  • kunne vurdere ulike kulturprodukt og fagdidaktisk materiell for barn og sikre kvalitet og kulturelt mangfald i tekstformidlinga i barnehagen
  • kunne stille seg kritisk vurderande til eigen didaktisk praksis
  • kunne bruke IKT som pedagogisk verktøy i arbeidet med kunnskapsområdet
  • ha kunnskap om samanhengen mellom barnehage og skule når det gjeld språk, tekst og matematikk og faglege utfordringar knytt til denne overgangen

Vår, LSU:

Studenten

  • kan vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid og pedagogisk arbeid med barn, personale og foresatte
  • kan anvende relevant profesjonsforsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
  • har ferdigheter til selvstendig og i samarbeid med andre å planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid
  • kan ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser
  • kan reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Arbeidsformer

Praksis i barnehagen. Det skal gjennomføres praksisoppgave og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.

Det skal gjennomføres minst 6 dager studiestart 2014 / 7 dager studiestart 2013  individuelle lederdager.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Det humanistiske fakultet ved UiS.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1