Emne
Praksis 3. trinn 15 dager (BBLPR3)
Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttet kunnskapsområdet: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU).
Fokus i praksis 3. studieår:
- Ledelse av barn og barnehage
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBLPR3
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Kandidaten har:
- kunnskap om ledelse og veiledning av mennesker med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger.
- kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
- kunnskap om makt, medvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehage
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- lede barnehagen som lærende organisasjon
- legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek.
- gi gode teoretiske begrunnelser på handlinger og planer på alle områder, både på individnivå, relasjonelt og på systemnivå
- Være tydelig i kommunikasjonen med barn, personal og foreldre.
- reflektere over egne og andres intensjoner og handlinger ved å bruke teori og etiske og verdimessige begrunnelser
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan reflektere over balansen mellom målstyrt pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert.
- har relasjonell forståelse og kompetanse og mestre kommunikasjon med barn, foresatte og personale
- fremstår i stor grad som barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen.
- Vise en økt generell pedagogisk lederkompetanse i løpet av praksis
- kan analysere og reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk.
- viser selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i et utviklingsarbeid.
- ser at ulike syn på barn, verdier og holdninger, kan være en styrke og hjelp til å bli bevisst egne valg.
- tar ansvar og viser handlekraft når uventede situasjoner oppstår.
- viser klokskap og profesjonelt skjønn i det pedagogiske arbeidet
- se helheten i organisasjonen og planlegge utfra dette
Forkunnskapskrav
Praksis 2. trinn 35 dager (BBLPR2)
Skolepraksis 2. trinn 5 dager (BBLPRS)
Eksamen / vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Karin BernerEmneansvarlig:
Vigdis EidsvågPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenArbeidsformer
Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.
Det skal gjennomføres individuelle lederdager.