Emne

Praksis 3. trinn 15 dager (BBLPR3)

Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttet kunnskapsområdet: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU).

Fokus i praksis 3. studieår:

  • Ledelse av barn og barnehage

Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBLPR3

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Gjennom praksis skal studenten få ferdigheter til selvstendig, og i samarbeid med andre, å kunne planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid. De skal kunne reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk. Studenten skal kunne lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis. De skal utvikle en relasjonell forståelse og kompetanse og mestre kommunikasjon med barn, foresatte og personale.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:

Kunnskap

Kandidaten har:

  • kunnskap om ledelse og veiledning av mennesker med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger.
  • kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
  • kunnskap om makt, medvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehage

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • lede barnehagen som lærende organisasjon
  • legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek.
  • gi gode teoretiske begrunnelser på handlinger og planer på alle områder, både på individnivå, relasjonelt og på systemnivå
  • Være tydelig i kommunikasjonen med barn, personal og foreldre.
  • reflektere over egne og andres intensjoner og handlinger ved å bruke teori og etiske og verdimessige begrunnelser

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan reflektere over balansen mellom målstyrt pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert.
  • har relasjonell forståelse og kompetanse og mestre kommunikasjon med barn, foresatte og personale
  • fremstår i stor grad som barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen.
  • Vise en økt generell pedagogisk lederkompetanse i løpet av praksis
  • kan analysere og reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk.
  • viser selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i et utviklingsarbeid.
  • ser at ulike syn på barn, verdier og holdninger, kan være en styrke og hjelp til å bli bevisst egne valg.
  • tar ansvar og viser handlekraft når uventede situasjoner oppstår.
  • viser klokskap og profesjonelt skjønn i det pedagogiske arbeidet
  • se helheten i organisasjonen og planlegge utfra dette

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Praksis 2. trinn 35 dager (BBLPR2)
Skolepraksis 2. trinn 5 dager (BBLPRS)
Bestått praksis fra forrige studieår.

Eksamen / vurdering

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Karin Berner

Emneansvarlig:

Vigdis Eidsvåg

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Arbeidsformer

Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.

Det skal gjennomføres individuelle lederdager.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1