Emne
Praksis 3. trinn 15 dager (BBLPR3)
Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttet kunnskapsområdet: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU).
Fokus i praksis 3. studieår:
- Ledelse av barn og barnehage
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBLPR3
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Litteratur
Innhold
Praksisstudiet skal bidra til at studentens ferdigheter til å kunne planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid, både selvstendig og i samarbeid med andre. Videre skal studenten gjennom praksisstudiet utvikle sin evne til å reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk. Studenten skal kunne lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis. De skal utvikle en relasjonell forståelse og kompetanse og mestre kommunikasjon med barn, foresatte og personale.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Kandidaten har:
- kunnskap om ledelse og veiledning av mennesker med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger.
- kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
- kunnskap om makt, medvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehage
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kan vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid
- kan anvende relevant profesjonsforsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
- har ferdigheter til selvstendig og i samarbeid med andre å planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
- kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere
- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
- kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Forkunnskapskrav
Et av følgende alternativer:
Praksis 2. trinn 35 dager (BBLPR2)
Skolepraksis 2. trinn 5 dager (BBLPRS)
Praksis 2. trinn 35 dager (BBLPR2)
Skolepraksis 2. trinn 5 dager (BBLPRS)
Bestått praksis fra forrige studieår.
Eksamen / vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Karin BernerEmneansvarlig:
Vigdis EidsvågPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenArbeidsformer
Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.
Åpent for
Emneevaluering
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1