Emne
Bacheloroppgave i journalistikk (BJOBAC)
Fordypningsoppgaven er et større faglig arbeid som avslutter det treårige bachelorstudiet i journalistikk. Studenten kan velge mellom å skrive en vitenskapelig oppgave med et medie- eller journalistfaglig emne, eller produsere et større praktisk journalistisk prosjekt med vitenskapelig refleksjon.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BJOBAC
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Den vitenskapelige oppgaven skal være et empirisk arbeid, der studenten formulerer en problemstilling som besvares ved hjelp av vitenskapelig metode og faglitteratur. Det er utarbeidet en egen veileder for bacheloroppgaven i journalistikk som er tilgjengelig på Canvas.
Produksjonsoppgaven skal være et større journalistisk arbeid i valgfritt medium og med valgfritt tema. Omfanget av produksjonsdelen skal reflektere emnets størrelse.
Den teoretiske delen av produksjonsoppgaven skal ha en selvstendig, individuell problemstilling som åpner opp for refleksjon rundt deler av produksjonen. Du skal vise teorikunnskaper og sette egen produksjon inn i en større sammenheng.
Læringsutbytte
Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal:
- ha kunnskap om medie- og journalistfaglige spørsmål, forskningsprosess og vitenskapelige sjangrene innen fagfeltet.
- ha kunnskap om det selvvalgte emnet for oppgaven.
- ha kunnskap om hva som utgjør et godt prosjektdesign.
Ferdigheter
Studentene skal:
- kunne formulere en avgrenset og håndterbar problemstilling for et skriftlig eller praktisk vitenskapelig arbeid.
- kunne planlegge og gjennomføre et større praktisk- eller vitenskapelig prosjekt.
- kunne søke frem og anvende relevant faglitteratur og metode.
- kunne drøfte empirisk materiale ved hjelp av faglige begreper, teorier og perspektiver, og sette det i en større sammenheng.
- kunne skrive en tekst som tilfredsstiller kravene til akademisk oppgaveskriving.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- utvikle en evne til å formulere og besvare vitenskapelige spørsmål.
- kunne kritisk reflektere over eget arbeid.
- arbeide selvstendig med forskningsrelaterte prosjekt.
- kjenne forskningens etikk og regler for personvern.
Forkunnskapskrav
Journalistikk 3: Featurejournalistikk (BJO220)
Journalistisk praksis (BJOP10)
Examen Philosophicum - IMS (SVEXPHIL)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — |
Oppgaven kan skrives individuelt eller som et samarbeid mellom to studenter.
En student har som hovedregel ett forsøk på bacheloroppgaven. Ønsker du et forsøk nummer to på bacheloroppgaven, må du søke om det. Utfyllende regler om dette finner du under https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-06-11-1508?q=forskrift%20om%20studier%20og%20eksamen§ 3-10 i Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Den obligatoriske prosjektbeskrivelsen danner grunnlag for tildeling av veileder for oppgaven. Det er obligatorisk å delta på emnets innføringsseminar.
For å kunne framstille seg til prøving i et emne (eksamen) kan kandidaten ikke ha mer enn totalt 20 prosent fravær (inkludert gyldig og ikke-gyldig fravær). Gyldig fravær som skyldes sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn (jf. forskrift om studier og eksamen ved UiS § 3-8 nr.3) må søkes om og dokumenteres i Digital Studentekspedisjon. Ikke-gyldig fravær kan ikke være mer enn 10 prosent. Fraværsregelen gjelder obligatorisk aktivitet, seminarer og prosjekter. Studenten er selv ansvarlig for å ha oversikt over eget fravær.
Fagperson(er)
Veileder:
Espen MathiesenEmneansvarlig:
Mathias OppedalInstituttleder:
Oluf LanghelleFaglærer:
Ragnhild Sofie SelstøArbeidsformer
I begynnelsen av semesteret arrangeres et intensivt seminar der studentene får praktisk og teoretisk innføring i oppgavens sjangerkrav og relevante kvalitative metoder. Seminaret vil også presentere instituttets ønske om å fremme bacheloroppgaver relatert til FNs bærekraftsmål. Det er obligatorisk å delta på dette seminaret.
Det vil bli gitt veiledning på bacheloroppgaven, individuelt eller i grupper.