Emne
Akuttmedisinske tilstander (BPA302)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BPA302
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Innhold
Emnet omhandler medisinske tilstander i ett eller flere organsystemer og undersøkelsesmetodikk, anamnese og dokumentasjon, med vektlegging på tegn og symptomer. Emnet gir også innføring i diagnostikk og akuttmedisinsk intervensjon.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive metoder for pasientundersøkelse, diagnostikk og intervensjon knyttet til akuttmedisinske tilstander i ett eller flere organsystemer med tilhørende journaldokumentasjon
- diskutere en paramedisiners ansvars- og arbeidsoppgaver i akuttmedisinske behandlingskjeder og i etablering av hensiktsmessige pasientforløp i samhandling med øvrige helseressurser
- gjøre rede for ulike arbeidsmetoder, intervensjonsstrategier og medisinsk- teknisk og teknologisk utstyr, og hvordan disse skal brukes i ulike akuttmedisinske situasjoner
- diskutere hvordan forskjellige aldersnivå påvirker undersøkelse, behandling og overvåkning av pasienter
- gjengi grunnleggende rettsmedisinske prinsipper
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere sammenhengen mellom symptomer og akuttmedisinske tilstander i ett eller flere organsystemer
- gjennomføre en klinisk undersøkelse og deretter velge intervensjonsstrategier og - metoder
- vurdere fare for komplikasjoner, ta selvstendige beslutninger i akutte situasjoner og iverksette forebyggende og behandlende tiltak, selvstendig eller i samarbeid med annet helsepersonell
- anvende relevant medisinsk-teknisk utstyr og andre faglige verktøy ved undersøkelse, diagnostikk og/eller intervensjon.
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til diagnostikk og intervensjon ved de mest sentrale, indremedisinske, kirurgiske, nevrologiske, gynekologisk/obstetriske, geriatriske, pediatriske og psykiatriske tilstander
- gjennomføre anamneseopptak, klinisk undersøkelse og dokumentere intervensjon
- bidra til god kommunikasjon og samhandling med andre faggrupper, kjenne egen og andres rolle og kompetanse
- planlegge, gjennomføre og formidle et prosjekt for fagutvikling og kvalitetssikring
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Minimum 80 % deltakelse på seminarer og gruppearbeid.
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Nina VatlandFaglærer:
Merete Frøyland KlugeEmneansvarlig:
Erik Emberland AndersenArbeidsformer
Undervisningen går over to semester. Arbeids- og undervisningsformene vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering og selvstudier.
Åpent for
Emneevaluering
Emnet evalueres i tråd med retningslinjer for evaluering ved UiS.
Litteratur
Under utarbeidelse.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1