Emne
Akuttmedisinske tilstander (BPA302)
Emnet omhandler undersøkelse, vurdering og håndtering av akutt syke pasienter. Fokuset er rettet mot de vanligste akuttmedisinske sykdomstilstander og gir en viktig innføring i diagnostikk og intervensjoner.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BPA302
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive metoder for pasientundersøkelse, diagnostikk og intervensjon knyttet til akuttmedisinske tilstander i ett eller flere organsystemer med tilhørende journaldokumentasjon
- diskutere en paramedisiners ansvars- og arbeidsoppgaver i akuttmedisinske behandlingskjeder og i etablering av hensiktsmessige pasientforløp i samhandling med øvrige helseressurser
- gjøre rede for ulike arbeidsmetoder, intervensjonsstrategier og medisinsk- teknisk og teknologisk utstyr, og hvordan disse skal brukes i ulike akuttmedisinske situasjoner
- diskutere hvordan forskjellige aldersnivå påvirker undersøkelse, behandling og overvåkning av pasienter
- gjengi grunnleggende rettsmedisinske prinsipper
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere sammenhengen mellom symptomer og akuttmedisinske tilstander i ett eller flere organsystemer
- gjennomføre en klinisk undersøkelse og deretter velge intervensjonsstrategier og - metoder
- vurdere fare for komplikasjoner, ta selvstendige beslutninger i akutte situasjoner og iverksette forebyggende og behandlende tiltak, selvstendig eller i samarbeid med annet helsepersonell
- anvende relevant medisinsk-teknisk utstyr og andre faglige verktøy ved undersøkelse, diagnostikk og/eller intervensjon.
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til diagnostikk og intervensjon ved de mest sentrale, indremedisinske, kirurgiske, nevrologiske, gynekologisk/obstetriske, geriatriske, pediatriske og psykiatriske tilstander
- gjennomføre anamneseopptak, klinisk undersøkelse og dokumentere intervensjon
- bidra til god kommunikasjon og samhandling med andre faggrupper, kjenne egen og andres rolle og kompetanse
- planlegge, gjennomføre og formidle et prosjekt for fagutvikling og kvalitetssikring
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — | |
Praktisk eksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | — | — | — |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
1) Fagutvikling- og kvalitetsprosjekt i grupper inntil fire personer. Minimum 80 % deltakelse på gruppearbeid. Prosjektet skal være godkjent for å få tilgang til eksamen.
Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles. Dersom
studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er
mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel
skriftlige individuelle oppgaver. Dersom fraværet ikke kan kompenseres, må
studenten følge neste kull. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor
stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Nina VatlandFaglærer:
Merete Frøyland KlugeEmneansvarlig:
Erik Emberland AndersenArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Akuttmedisinske tilstander (BPA302_1) , Paramedic - Akuttmedisinske tilstander (FXPAT100_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Obligatorisk
Patient Assessment. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 497–602). Jones & Bartlett Learning.
Critical Thinking and Clinical Decision Making. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 603–618). Jones & Bartlett Learning.
Airway Management. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 773–897). Jones & Bartlett Learning.
Respiratory Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 903–957). Jones & Bartlett Learning.
Cardiovascular Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 959–1077). Jones & Bartlett Learning.
Neurologic Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1079–1137). Jones & Bartlett Learning.
Diseases of the Eyes, Ears, Nose and Throat. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1139–1167). Jones & Bartlett Learning.
Abdominal and Gastrointestinal Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1169–1211). Jones & Bartlett Learning.
Genitourinary and Renal Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1213–1235). Jones & Bartlett Learning.
Gynecologic Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1237–1255). Jones & Bartlett Learning.
Endocrine Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1257–1291). Jones & Bartlett Learning.
Hematologic Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1293–1313). Jones & Bartlett Learning.
Immunologic Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1315–1341). Jones & Bartlett Learning.
Infectious Diseases. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1343–1395). Jones & Bartlett Learning.
Toxicology. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1397–1449). Jones & Bartlett Learning.
Responding to the Field Code. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1943–1979). Jones & Bartlett Learning.
Management and Resuscitation of the Critical Patient. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1981–2021). Jones & Bartlett Learning.
Obstetrics. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 2025–2067). Jones & Bartlett Learning.
Neonatal Care. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 2069–2113). Jones & Bartlett Learning.
Pediatric Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 2115–2203). Jones & Bartlett Learning.
Geriatric Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 2205–2247). Jones & Bartlett Learning.
Crime Scene Awareness. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 2493–2515). Jones & Bartlett Learning.
AMLS: Advanced Medical Life Support; An Assessment-Based Approach, 3rd Edition (online access included). (2020). ProtoView, 2020(7). Ringgold Inc.
Nordseth, T. (2017). Norsk grunnkurs i avansert hjerte-lungeredning. Laerdal Medical.