Emne

Akuttmedisinske tilstander (BPA302)

Emnet omhandler undersøkelse, vurdering og håndtering av akutt syke pasienter. Fokuset er rettet mot de vanligste akuttmedisinske sykdomstilstander og gir en viktig innføring i diagnostikk og intervensjoner. 


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BPA302

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet omhandler medisinske tilstander i ett eller flere organsystemer og undersøkelsesmetodikk, anamnese og dokumentasjon, med vektlegging på tegn og symptomer.  Emnet gir også innføring i diagnostikk og akuttmedisinsk intervensjon.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive metoder for pasientundersøkelse, diagnostikk og intervensjon knyttet til akuttmedisinske tilstander i ett eller flere organsystemer med tilhørende journaldokumentasjon
  • diskutere en paramedisiners ansvars- og arbeidsoppgaver i akuttmedisinske behandlingskjeder og i etablering av hensiktsmessige pasientforløp i samhandling med øvrige helseressurser
  • gjøre rede for ulike arbeidsmetoder, intervensjonsstrategier og medisinsk- teknisk og teknologisk utstyr, og hvordan disse skal brukes i ulike akuttmedisinske situasjoner
  • diskutere hvordan forskjellige aldersnivå påvirker undersøkelse, behandling og overvåkning av pasienter
  • gjengi grunnleggende rettsmedisinske prinsipper

Ferdigheter 

Studenten kan

  • vurdere sammenhengen mellom symptomer og akuttmedisinske tilstander i ett eller flere organsystemer
  • gjennomføre en klinisk undersøkelse og deretter velge intervensjonsstrategier og - metoder
  • vurdere fare for komplikasjoner, ta selvstendige beslutninger i akutte situasjoner og iverksette forebyggende og behandlende tiltak, selvstendig eller i samarbeid med annet helsepersonell
  • anvende relevant medisinsk-teknisk utstyr og andre faglige verktøy ved undersøkelse, diagnostikk og/eller intervensjon.

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til diagnostikk og intervensjon ved de mest sentrale, indremedisinske, kirurgiske, nevrologiske, gynekologisk/obstetriske, geriatriske, pediatriske og psykiatriske tilstander
  • gjennomføre anamneseopptak, klinisk undersøkelse og dokumentere intervensjon
  • bidra til god kommunikasjon og samhandling med andre faggrupper, kjenne egen og andres rolle og kompetanse
  • planlegge, gjennomføre og formidle et prosjekt for fagutvikling og kvalitetssikring

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig skoleeksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Inspera assessment
Praktisk eksamen 1/1 Bokstavkarakterer


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gruppeprosjekt med 80% tilstedeværelse

1) Fagutvikling- og kvalitetsprosjekt i grupper inntil fire personer. Minimum 80 % deltakelse på  gruppearbeid. Prosjektet skal være godkjent for å få tilgang til eksamen. 

Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles. Dersom

studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er

mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel

skriftlige individuelle oppgaver. Dersom fraværet ikke kan kompenseres, må

studenten følge neste kull. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor

stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Nina Vatland

Arbeidsformer

Undervisningen går over to semester. Arbeids- og undervisningsformene vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering og selvstudier.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Akuttmedisinske tilstander (BPA302_1) , Paramedic - Akuttmedisinske tilstander (FXPAT100_1) 10

Åpent for

Paramedisin - bachelorstudium

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med retningslinjer for evaluering ved UiS. 

Litteratur

Obligatorisk

Patient Assessment. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 497–602). Jones & Bartlett Learning.

Critical Thinking and Clinical Decision Making. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 603–618). Jones & Bartlett Learning.

Airway Management. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 773–897). Jones & Bartlett Learning.

Respiratory Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 903–957). Jones & Bartlett Learning.

Cardiovascular Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 959–1077). Jones & Bartlett Learning.

Neurologic Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1079–1137). Jones & Bartlett Learning.

Diseases of the Eyes, Ears, Nose and Throat. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1139–1167). Jones & Bartlett Learning.

Abdominal and Gastrointestinal Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1169–1211). Jones & Bartlett Learning.

Genitourinary and Renal Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1213–1235). Jones & Bartlett Learning.

Gynecologic Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1237–1255). Jones & Bartlett Learning.

Endocrine Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1257–1291). Jones & Bartlett Learning.

Hematologic Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1293–1313). Jones & Bartlett Learning.

Immunologic Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1315–1341). Jones & Bartlett Learning.

Infectious Diseases. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1343–1395). Jones & Bartlett Learning.

Toxicology. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1397–1449). Jones & Bartlett Learning.

Responding to the Field Code. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1943–1979). Jones & Bartlett Learning.

Management and Resuscitation of the Critical Patient. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 1981–2021). Jones & Bartlett Learning.

Obstetrics. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 2025–2067). Jones & Bartlett Learning.

Neonatal Care. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 2069–2113). Jones & Bartlett Learning.

Pediatric Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 2115–2203). Jones & Bartlett Learning.

Geriatric Emergencies. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 2205–2247). Jones & Bartlett Learning.

Crime Scene Awareness. (2018). I Nancy Caroline’s emergency care in the streets (Eighth edition., s. 2493–2515). Jones & Bartlett Learning.

AMLS: Advanced Medical Life Support; An Assessment-Based Approach, 3rd Edition (online access included). (2020). ProtoView, 2020(7). Ringgold Inc.

Nordseth, T. (2017). Norsk grunnkurs i avansert hjerte-lungeredning. Laerdal Medical.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1