Emne
Markedsføring (BRH210)
Målet med kurset er å gi en grunnleggende innføring i faget markedsføring og strategiske utfordringer som markedsførere står ovenfor. Videre skal kurset gi en solid innføring i de mest sentrale områdene innen forbrukeratferd. Kurset skal fokusere på forståelsen av sentrale begreper i markedsføring og forbrukeratferd.
Kandidatene skal etter gjennomføring av kurset ha fått grunnleggende kunnskaper om, og forståelse av, markedsføringsmessige utfordringer. Denne kompetansen skal kunne anvendes på konkrete eksempler, og kandidatene skal være i stand til å planlegge og vurdere ulike markedstiltak blant annet basert på solid forståelse for forbrukeratferd.
Kurset består av to separate delkurs, hver med omfang tilsvarende 5 ECTS, som undervises i separate forelesningsserier.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BRH210
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Kurset består av to delkurs hvor det ene er Markedsføring og det andre er Forbrukeratferd. Konkret vil kurset fokusere på følgende tematiske områder:
Markedsføring:
- Segmentering og målgruppetenkning
- Posisjonering og differensiering
- Produkt og merkevarestrategier
- Markedsføring av tjenester
- Prisstrategier
- Markedskommunikasjon
- Distribusjon, kanaler og logistikk
Forbrukeratferd:
- Om behov og motiv
- Personlighet og persepsjon
- Beslutninger og produktvalg
- Læringsteorier
- Holdninger og holdningsendringer
- Adopsjon og diffusjon
- Kulturelle og sosiale forhold ved forbrukeren
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført kurs skal studentene
- ha en grunnleggende forståelse og kjennskap til markedsføring og forbrukeratferd som fag.
- kjenne til de viktigste strategiske utfordringene markedsførere står overfor
- kjenne til de mest sentrale modeller og teorier i markedsføring og forbrukeratferd
Ferdigheter:
Etter fullført kurs skal studentene
- kunne benytte modelltilfanget som et rammeverk for analyse
- være i stand til å planlegge og evaluere ulike markedsføringstiltak.
- kunne anvende fagterminologi i beskrivelsen av en bedrifts markedsføringsinnsats og analyse av forbrukeratferdsmessige forhold.
Generell kompetanse:
Etter fullført kurs skal studentene
- være i stand til å stille kritiske spørsmål til, og reflektere over, de grunnleggende antakelsene som finnes innen markedsføring og forbrukeratferd som fagområder.
- Kunne se de ulike delene av pensum i en sammenheng, også mot andre relaterte fagområder som eksempelvis bedriftsøkonomi, strategi, ledelse, og samfunnsøkonomi.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | 13.11.2019 | 27.11.2019 |
Fem timers skriftlig eksamen med karakter A-F.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Heidi Victoria SkeiseidEmneansvarlig:
Jon Børre BenjaminsenFaglærer:
Jon Børre BenjaminsenArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Markedsføringsledelse (BHO270_1) , Markedsføring (BRH210_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Kotler, Philip, Kevin Lane Keller, Mairead Brady, Malcolm Goodman og Torben Hansen (2019), Marketing Managemen 4th European ed., Harlow, UK. : Pearson Education.
Leon G. Schiffman, Leslie L. Kanuk and Håvard Hansen. (2012). Consumer behaviour: A European Outlook. 2nd edition, London, UK.: Prentice-Hall