Emne

Markedsføring (BRH210)

Målet med kurset er å gi en grunnleggende innføring i faget markedsføring og strategiske utfordringer som markedsførere står ovenfor. Videre skal kurset gi en solid innføring i de mest sentrale områdene innen forbrukeratferd. Kurset skal fokusere på forståelsen av sentrale begreper i markedsføring og forbrukeratferd.

Kandidatene skal etter gjennomføring av kurset ha fått grunnleggende kunnskaper om, og forståelse av, markedsføringsmessige utfordringer. Denne kompetansen skal kunne anvendes på konkrete eksempler, og kandidatene skal være i stand til å planlegge og vurdere ulike markedstiltak blant annet basert på solid forståelse for forbrukeratferd.

Kurset består av to separate delkurs, hver med omfang tilsvarende 5 ECTS, som undervises i separate forelesningsserier.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BRH210

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Kurset består av to delkurs hvor det ene er Markedsføring og det andre er Forbrukeratferd. Konkret vil kurset fokusere på følgende tematiske områder:

Markedsføring:

- Segmentering og målgruppetenkning

- Posisjonering og differensiering

- Produkt og merkevarestrategier

- Markedsføring av tjenester

- Prisstrategier

- Markedskommunikasjon

- Distribusjon, kanaler og logistikk

Forbrukeratferd:

- Om behov og motiv

- Personlighet og persepsjon

- Beslutninger og produktvalg

- Læringsteorier

- Holdninger og holdningsendringer

- Adopsjon og diffusjon

- Kulturelle og sosiale forhold ved forbrukeren

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført kurs skal studentene

  • ha en grunnleggende forståelse og kjennskap til markedsføring og forbrukeratferd som fag.
  • kjenne til de viktigste strategiske utfordringene markedsførere står overfor
  • kjenne til de mest sentrale modeller og teorier i markedsføring og forbrukeratferd

Ferdigheter:

Etter fullført kurs skal studentene

  • kunne benytte modelltilfanget som et rammeverk for analyse
  • være i stand til å planlegge og evaluere ulike markedsføringstiltak.
  • kunne anvende fagterminologi i beskrivelsen av en bedrifts markedsføringsinnsats og analyse av forbrukeratferdsmessige forhold.

Generell kompetanse:

Etter fullført kurs skal studentene

  • være i stand til å stille kritiske spørsmål til, og reflektere over, de grunnleggende antakelsene som finnes innen markedsføring og forbrukeratferd som fagområder.
  • Kunne se de ulike delene av pensum i en sammenheng, også mot andre relaterte fagområder som eksempelvis bedriftsøkonomi, strategi, ledelse, og samfunnsøkonomi.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Inspera assessment 13.11.2019 27.11.2019


Fem timers skriftlig eksamen med karakter A-F.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske aktiviteter
2 individuelle obligatoriske innleveringer som vurderes godkjent/Ikke godkjent. Begge oppgavene må bestås for å være kvalifisert til skriftlig eksamen.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, oppgavearbeid og selvstudier. Hvert delkurs gjennomføres med egen forelesningsserie med ukentlige økter a tre timer. Det er en forutsetning at studentene møter forberedt til de forelesninger som settes opp, og det forventes at studentene forut for forelesningene har satt seg godt inn i den del av pensum det skal foreleses over. Det forventes og aktiv deltakelse i forelesningene. Faglærer vil vurdere ulike pedagogiske kombinasjoner av forelesninger og selvstyrt studentarbeid blant annet med utgangspunkt i den faglige progresjonen og aktivitetsnivået i forelesningene. Forelesningsplanen som settes opp er på ingen måter bindende, og kan endres på kort varsel. 

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Markedsføringsledelse (BHO270_1) , Markedsføring (BRH210_1) 10

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse y-vei Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet

Litteratur

Kotler, Philip, Kevin Lane Keller, Mairead Brady, Malcolm Goodman og Torben Hansen (2019), Marketing Managemen 4th European ed., Harlow, UK. : Pearson Education.

 

Leon G. Schiffman, Leslie L. Kanuk and Håvard Hansen. (2012). Consumer behaviour: A European Outlook. 2nd edition, London, UK.: Prentice-Hall

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1