Kurset gir en grunnleggende innføring i faget markedsføring og de strategiske utfordringer som markedsførere står ovenfor. Kurset fokuserer på forståelsen av sentrale begreper i markedsføring og gir studentene en teoretisk og praktisk forståelse av markedsføring som fagområde.
Kandidatene skal etter gjennomføring av kurset ha fått grunnleggende kunnskaper om, og forståelse av, markedsføringsmessige utfordringer. Denne kompetansen skal kunne anvendes på konkrete eksempler, og kandidatene skal være i stand til å planlegge og vurdere ulike markedstiltak blant annet basert på solid forståelse for forbrukeratferd.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Konkret vil kurset fokusere på følgende tematiske områder: Segmentering og målgruppetenkning, Forbrukeratferd, Posisjonering og differensiering, Produkt og merkevarestrategier, Markedsføring av tjenester, Prisstrategier, Markedskommunikasjon, Distribusjonskanaler og logistikk.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført kurs skal studentene
ha en grunnleggende forståelse og kjennskap til markedsføring som fag.
kjenne til de viktigste strategiske utfordringene markedsførere står overfor
kjenne til de mest sentrale modeller og teorier i markedsføring og forbrukeratferd
Ferdigheter:
Etter fullført kurs skal studentene
kunne benytte modelltilfanget som et rammeverk for markedsføringsrelaterte analyser
være i stand til å planlegge og evaluere ulike markedsføringstiltak.
kunne anvende fagterminologi i beskrivelsen av en bedrifts markedsføringsinnsats og analyse av forbrukeratferdsmessige forhold.
Generell kompetanse:
Etter fullført kurs skal studentene
være i stand til å stille kritiske spørsmål til, og reflektere over, de grunnleggende antakelsene som finnes innen markedsføring som fagområde.
Kunne stille spørsmål ved og være kritiske til markedsføringens rolle i forhold til bærekraft.
Kunne se de ulike delene av pensum i en sammenheng, også mot andre relaterte fagområder som eksempelvis bedriftsøkonomi, strategi, og ledelse.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Mappeevaluering
1/1
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
23.10.2024
—
Mappeeksamen består av 2 gruppe innleveringer underveis i semesteret.
Det gis tilbakemelding på den ene innleveringen som en del av formativ evaluering, og studentene kan forbedre oppgaven før endelig levering. Den endelige mappen består av begge innleveringene. Dersom mappen ikke bestås, må hele mappen tas på ny i neste undervisningssemester for emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske aktiviteter
For å kvalifisere til eksamen må studentene i løpet av semesteret levere inn 2 oppgaver og delta på obligatorisk simuleringen på campus.
I løpet av semesteret vil det bli avholdt obligatoriske forelesninger/seminarer med obligatorisk oppmøte på minimum 2 av disse. Dette vil bli mer definert ved semesterstart.
Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, simuleringsundervisning, oppgavearbeid og selvstudier. Det er en forutsetning at studentene møter forberedt til de forelesninger som settes opp, og det forventes at studentene forut for forelesningene har satt seg godt inn i den del av pensum det skal foreleses over. Det forventes også aktiv deltakelse i forelesningene. Faglærer vil vurdere ulike pedagogiske kombinasjoner av forelesninger og selvstyrt studentarbeid blant annet med utgangspunkt i den faglige progresjonen og aktivitetsnivået i forelesningene. Forelesningsplanen som settes opp er på ingen måter bindende, og kan endres på kort varsel. Det jobbes med innleveringsoppgaver i grupper gjennom hele semesteret.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Principles of marketing Kotler, Philip, Armstrong, Gary; Parment, Anders, Harlow, Pearson Education Limited, XIX, 531 s., 2020, isbn:9781292354996,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1