Emne

HR-ledelse (HR) (BRH230)

Studentene får gjennom dette emnet kunnskap om sentrale personalpolitiske emner, problemstillinger og arbeidsmetoder.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BRH230

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Studentene skal få kunnskap om hvordan tilrettelegge og arbeide med blant annet personalpolitisk planlegging, bemanning og rekruttering, sosialisering inn i arbeidsorganisasjonen, oppfølging av medarbeidere gjennom medarbeidersamtaler og andre viktige samtaler, opplæring, kompetanse- og karriereutvikling, samt praktisk konfliktløsning i servicenæringen, HMS og oppfølging av sykefravær. Studentene skal videre bevisstgjøres i forhold til ansvarlig ledelse, anstendig arbeid, likestilling, egne verdier, normer og erfaringer, og verdien av de menneskelige ressursene i servicebedrifter. Dette innebærer også en innsikt i kommunikasjonens betydning i de aktuelle samhandlingsprosessene.

Læringsutbytte

Etter endt kurs forventes det at studentene skal ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

  • har grunnleggende kunnskap om sentrale prinsipper, temaer og problemstillinger innen personalledelse
  • har kunnskap om sentrale arbeidsprosesser, verktøy og arbeidsmetoder innen personalledelse
  • har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagfeltet og aktuelle diskusjoner og trender
  • har kunnskap om fagområdets historie, utvikling og plass innenfor organisasjoner og serviceindustri

Ferdigheter:

  • kan delta i ledelsesprosesser og anvende faglig kunnskap for planlegging og gjennomføring av organisasjoners personalpolitikk
  • kan anvende og beherske relevante arbeidsmetoder og verktøy innen personalledelse
  • kan analysere og definere medarbeidernes arbeidssituasjon og tilrettelegge personalarbeid på individ -, gruppe- og organisasjonsnivå
  • kan reflektere over og klargjøre egen og andres rolle og ansvar innen det personalpolitiske arbeidsfeltet

Generell kompetanse:

  • har innsikt i relevante etiske utfordringer og problemstillinger innen det personalpolitiske arbeidsfeltet
  • kan finne fram, bearbeide og formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig, individuelt og i samarbeid med andre
  • kan plassere og relatere feltet personalledelse i forhold til feltet ledelse generelt
  • har kompetanse i akademisk skriveteknikk

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen 3/5 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt, Aktuelle lover og forskrifter Inspera assessment
Fordypningsoppgave 2/5 7 Dager Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment


Opplegg for fordypningsoppgaven vil bli redegjort for ved semesterstart.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Være til stede på 5 presentasjoner (20 min. muntlig framføring) i tillegg til sin egen
20 minutt obligatorisk muntlig presentasjon består av en 10 minutters presentasjon og 10 minutter til kommentarer og diskusjoner.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Gro Ellen Mathisen

Arbeidsformer

Forelesninger og gruppearbeid.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Personalledelse (HR) (BHO290_1) , HR-ledelse (HR) (BRH230_1) 10

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse y-vei Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

Book HR-boka Egerdal, Å.G., Oslo, Gyldendal, 657 sider, 2019, isbn:9788205524484, 2. utgave kom i 2017 og er utgitt igjen i 2019. Book Den dyktige medarbeider : behov og forventninger Einarsen, S., Skogstad, A., Bergen, Fagbokforlaget, 500 s., cop. 2016, isbn:978-82-450-1986-5, Les kapittel 4, 8, 10, 12, og 17. Book Psykologi i organisasjon og ledelse Kaufmann, Geir, Kaufmann, Astrid, Bergen, Fagbokforl, 531 s., 2015, isbn:9788245014495, Kapittel 4 og 9 Book Current research in hospitality and tourism Furunes, Trude,; Mykletun, Reidar J.; Marnburg, Einar,, Bergen, Fagbokforl, 400 s., cop. 2012, isbn:9788245014105, Kjøpes på instituttet. Les kapittel 1, 2, 9 og 10. Article TOWARD A THEORY OF MANAGING ORGANIZATIONAL CONFLICT Afzalur Rahim, M, [Bowling Green, Kentucky] :; Bingley, United Kingdom :, MCB UP Ltd, 206-235, International Journal of Conflict Management, 3, 13, 2002, p, 206-235, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-05T15%3A34%3A12IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-emerald_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=TOWARD%20A%20THEORY%20OF%20MANAGING%20ORGANIZATIONAL%20CONFLICT&rft.jtitle=International%20Journal%20of%20Conflict%20Management&rft.btitle=&rft.aulast=Afzalur%20Rahim&rft.auinit=M&rft.auinit1=M&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Afzalur%20Rahim,%20M&rft.aucorp=&rft.date=2002-03-01&rft.volume=13&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=206&rft.epage=235&rft.pages=206-235&rft.artnum=&rft.issn=1044-4068&rft.eissn=1758-8545&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1108/eb022874&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=MCB%20UP%20Ltd&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cemerald_s%3E10.1108/eb022874%3C/emerald_s%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=199034363&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article The Role of the Hospitality Managers in Conflict Management Angelo Nicolaides, Journal of Travel & Tourism Research, 1, 7, 2007, 103-112, Article Organisasjonskultur ; en begrepsavklaring Bang, Henning, Oslo, Norsk psykologforening, 326-336, Tidsskrift for Norsk psykologforening, 4, 50, 2013, 326-336, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-05T15%3A28%3A30IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Organisasjonskultur%20;%20en%20begrepsavklaring&rft.jtitle=Tidsskrift%20for%20Norsk%20psykologforening&rft.btitle=&rft.aulast=Bang&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Bang,%20Henning&rft.aucorp=&rft.date=2013&rft.volume=50&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=326&rft.epage=336&rft.pages=326-336&rft.artnum=&rft.issn=0332-6470&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cnoart%3E1300535530%3C/noart%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=193.215.200.178&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article "We're not slaves - we are actually the future!" A follow-up study of apprentices' experiences in the Norwegian hospitality industry Bakkevig Dagsland, Åse Helene ; Mykletun, Reidar Johan ; Einarsen, Ståle, Wallingford, U.K. :; [Abingdon, England] :, Routledge, 460-481, Journal of Vocational Education & Training, 4, 67, 2015, p. 460-481, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-05T16%3A21%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-informaworld_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=%22We%27re%20not%20slaves%20-%20we%20are%20actually%20the%20future!%22%20A%20follow-up%20study%20of%20apprentices%27%20experiences%20in%20the%20Norwegian%20hospitality%20industry&rft.jtitle=Journal%20of%20Vocational%20Education%20%26%20Training&rft.btitle=&rft.aulast=Bakkevig%20Dagsland&rft.auinit=%C3%85&rft.auinit1=%C3%85&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Bakkevig%20Dagsland,%20%C3%85se%20Helene&rft.aucorp=&rft.date=2015-10-02&rft.volume=67&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=460&rft.epage=481&rft.pages=460-481&rft.artnum=&rft.issn=1363-6820&rft.eissn=1747-5090&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/13636820.2015.1086411&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cinformaworld_s%3E10_1080_13636820_2015_1086411%3C/informaworld_s%3E%3Curl%3Ehttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13636820.2015.1086411%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primo&rft_pqid=1773222415&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Kommunikasjon for ledere og organisasjoner Peggy Simcic Brønn (1949-) (redaktør/forfatter (forord)/forfatter), Brønn, Peggy Simcic; Arnulf, Jan Ketil, Bergen, Fagbokforl, 390 s., 2019, isbn:978-82-450-2304-6, Kapittel 11: Konflikter og kommunikasjon
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1