Emne

Kultursosiologi (BSS290)

Emnet gir innføring i ulike perspektiver og problemstillinger innenfor kultursosiologien. Vi fokuserer særlig på analyser av forholdet mellom kultur og sosial ulikhet. Emnet tar mye av sitt utgangspunkt i Pierre Bourdieus klassiske studie Distinksjonen og diskuterer dens anvendelse på tvers av tid og rom. Her er også norsk kontekst viktig. Emnet beveger seg mot nyere former for kultursosiologi, representert ved bl.a. Michèle Lamont og Jeffrey Alexander, og drøfter anvendelse av kultursosiologiske perspektiver på sosial interaksjon og konkrete samfunnsforhold.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BSS290

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet kultursosiologi behandler ulike teoretiske tilnærminger for å analysere kulturfeltets kompleksitet. Forholdet mellom kultur, politikk og økonomi vil vektlegges i drøftelser av samfunnsprosesser. Med kultur som omdreiningspunkt analyseres politisk-økonomiske perspektiver på individ- og strukturnivå. Vi er opptatt av kulturens betydning for sosiale strukturer og for sosial interaksjon på mikroplanet. De teoretiske perspektivene i kurset er hentet fra bl.a. Pierre Bourdieu, Michèle Lamont, Boltanski & Thévenot, Jeffrey Alexander.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter endt emne forventes studentene å ha ervervet kunnskap om

  • sentrale problemstillinger knyttet til kulturfeltets samfunnspolitiske betydning. Forholdet mellom kultur og sosial ulikhet står sentralt,
  • sentrale kultursosiologiske perspektiver, teorier og kultursosiologisk forskning.

Ferdigheter

Etter endt emne skal studentene kunne

  • bruke kultursosiologiske begreper innenfor kulturelle og samfunnspolitiske analyser,
  • gjøre kultursosiologiens begreper og teorier relevante for samfunnsdebatter, ikke minst i spørsmål om sosial klasse og ulikhet,
  • forstå betydningen av kontekst (tid og rom) for bruk av teori.

Generell kompetanse

Studenten skal med basis i kultursosiologiens teorier og begreper ha en velutviklet plattform for kritisk samfunnsanalyse, kunne reflektere over og analysere ulike samfunnsprosesser, ulike samfunnsstrukturer, interaksjonsmønstre, med utgangspunkt i kultursosiologiske perspektiver.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Sosiologisk teori (BSS100), Sosiologisk teori: Nyere perspektiver (BSS150)

BSS100. Sosiologisk teori - klassiske perspektiver

BSS150. Sosiologisk teori - nyere perspektiver

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Hjemmeeksamen 1/1 6 Timer Bokstavkarakterer Inspera assessment 02.11.2020


Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig oppgave, Skriftlig oppgave
En obligatorisk innlevering (arbeidskrav), som skal godkjennes av faglærer før student kan avlegge eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Anders Vassenden

Faglærer:

Ugo Corte

Arbeidsformer

Emnet forutsetter aktiv deltagelse fra studentenes side. Undervisningen vil foregå i form av forelesninger i kombinasjon med gruppearbeid og seminarer. Dertil er det en obligatorisk innlevering.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Kultursosiologi (BKS200_1) , Kultursosiologi (BSS290_1) 10

Åpent for

Sosiologi - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium

Emneevaluering

Evaluering skjer i tråd med fakultetets praksis, vanligvis gjennom skjema og/eller samtaler i henhold til gjeldende retningslinjer.

Litteratur

Pensum

Larsen, H. (2019). Den nye kultursosiologien : kultur som perspektiv og forskningsobjekt (2. utgave). Universitetsforlaget.

Baumann, S. (u.å.). A General theory of Artistic Legitimation: How Art Worlds are like Social Movements. Poetics, 35(1), 47–65. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2006.06.001

Prieur, A. og M. S. (2013). Emerging forms of cultural capital. European Societies, 15(2), 246–267. https://doi.org/10.1080/14616696

Wacquant, L. (1995). Pugs at work: Bodily capital and bodily labour among professional boxers. Body & Society, 1(1), 65–93.

Artikler og bokkapitler

Acord, S. K., & Denora, T. (2008). Culture and the Arts: From Art Worlds to Arts-in-Action. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 619(1), 223–237. https://doi.org/10.1177/0002716208318634

Alexander, J. (u.å.). The Sacred and Profane Information Machine. I J. Alexander, The Meanings of Social Life: A Cultural Sociolog (s. 179–192). https://doi.org/DOI: 10.1093/acprof:oso/9780195160840.001.0001

Alexander, J. C. (2004). From the Depths of Despair: Performance, Counterperformance, and “September 11”. Sociological Theory, 22(1), 88–105. https://doi.org/10.1111/j.1467-9558.2004.00205.x

Andersen, G., & Mangset, M. (2012). Er forestillingen om det egalitære Norge resultatet av en målefeil? ; om falske og ekte motsetninger mellom sosiologiske analyser av klasse og kultur. Tidsskrift for samfunnsforskning, 53(2), 157–260.

Becker, H. (u.å.). Epilogue to the 25th Anniversary edition: A Dialogue on the Ideas of “World” and “Field”. I H. Becker, Art Worlds: 25th Anniversary edition, Updated and Expanded (s. 372–386–).

Becker, H. (2008). Art Worlds and Collective Activity. I H. Becker, Art Worlds: 25th Anniversary edition, Updated and Expanded (s. 1–39).

Bennett, T. et al. (2009). Culture, class, distinction (T. Bennett, Red.). Routledge.

Benzecry, C., & Collins, R. (2014). The High of Cultural Experience: Toward a Microsociology of Cultural Consumption. Sociological Theory, 32(4), 307–326. https://doi.org/10.1177/0735275114558944

Benzecry, C. (2009). Becoming a Fan: On the Seductions of Opera. Qualitative Sociology, 32(2), 131–151. https://doi.org/10.1007/s11133-009-9123-7

Bourdieu, P. (2002). Distinksjonen : en sosiologisk kritikk av dømmekraften (K. Jakobsen & A. Prieur, Red.). De norske bokklubbene.

Bourdieu, P. og L. W. (1995). logikken i felta. I L. J. D. Wacquant & B. K. Nicolaysen (Red.), Den kritiske ettertanke : grunnlag for samfunnsanalyse (2. oppl., s. 81–100). Samlaget.

Daloz, J.-P. (u.å.). Den kulturelle sosiologiens bidrag til studiet av sosial distinksjon. I H. Larsen (Red.), Kultursosiologisk forsknin (s. 37–46).

Lamont, M. (1992). Money, morals and manners : the culture of the French and American upper-middle class. University of Chicago Press.

Mears, A., & Finlay, W. (2005). Not just a paper doll: how models manage bodily capital and why they perform emotional labor.(Author Abstract). Journal of Contemporary Ethnography, 34(3), 317–343. https://doi.org/10.1177/0891241605274559

Peterson, R., & Kern, R. (1996). Changing highbrow taste: From snob to omnivore. American Sociological Review, 61(5), 900–907. https://doi.org/10.2307/2096460

Rosenlund, L. og A. P. (2006). Det sociale rum og livsstilenes rum – og La Distinction. I Prieur A og C Sestoft, L. Rosenlund, K. Esmark, & C. Sestoft (Red.), Pierre Bourdieu : en introduktion (s. 260 s.). Reitzel.

Rosenlund, L. og A. V. (2015). Fra ett til flere hierarkier, og en fortelling om dominerende livsstiler og kulturer i Stavanger. I N. A. og A. V. Bergsgard, A. Vassenden, & N. A. Bergsgard (Red.), Hva har oljen gjort med oss? : økonomisk vekst og kulturell endring (s. 89–129). Cappelen Damm akademisk.

Silber, I. (2016). The Cultural Worth of Economies of Worth: French Pragmatic Sociology from a Cultural Sociological Perspective. I D. og A. A. Inglis (Red.), The Sage Handbook of Cultural Sociolog (s. 159–177). Sage.

Skarpenes, O. (2007). Den «legitime kulturens» moralske forankring. Tidsskrift for Samfunnsforskning, 48(4), 562–623.

Vassenden, A., & Jonvik, M. (2019). Cultural Capital as a Hidden Asset: Culture, Egalitarianism and Inter-Class Social Encounters in Stavanger, Norway. Cultural Sociology, 13(1), 37–56. https://doi.org/10.1177/1749975518782244

Cordero, R., Carballo, F., & Ossandón, J. (2008). Performing Cultural Sociology: A Conversation with Jeffrey Alexander. European Journal of Social Theory, 11(4), 523–542. https://doi.org/10.1177/1368431008097010

van Den Haak, M., & Wilterdink, N. (2019). Struggling with distinction: How and why people switch between cultural hierarchy and equality. European Journal of Cultural Studies, 22(4), 416–432. https://doi.org/10.1177/1367549419861632

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1