Emne

Plan- og analysemetoder (BYG500)

Emnet gir en introduksjon til planleggingsteori og -metode, samt forskjellige analyseverktøy.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2018-2019. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BYG500

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Kurset inneholder en faglig teoretisk del med forelesninger/seminarer og et prosjektarbeid hvor studentene i grupper lager en prosjektoppgave. Kurset vil behandle de ulike fasene i en planleggingsprosess - fra situasjonsanalyse og problemidentifikasjon til valg av alternativ. En vil også komme inn på ulike metoder i planlegging, og diskutere deres nytte i ulike planleggingssituasjoner, samt at det vil bli vist at valg av metode også vil ha innverkning på planleggerens rolle. Utviklingen i retning av økt offentlig-privat samarbeid, økt medvirkning og bredere "governance" prosesser behandles. Det legges vekt på metoder brukt på teknisk-økonomiske områder, særlig der tiltak skal utformes og analyseres ut fra samfunnsmessige hensyn.

Kurset tar sikte på å gi studentene dyktighet i å foreta valg av metode i lys av konkrete planleggingssituasjoner. Gjennom øvinger og prosjektarbeid vil studentene få anledning til å anvende ulike metoder på konkrete eksempler.

Læringsutbytte

Studentene skal etter gjennhomført kurs ha:

  • Kunnskap om ulike planleggings- og analysemetoder som brukes i areal- og samfunnsplanlegging

Studentene skal etter gjennomført kurs kunne:

  • Kunne samle data og gjennomføre analyser som former grunnlag for planleggingsavgjørelser
  • Drøfte styrke og svakheter ved de ulike metodene som benyttes i areal- og samfunnsplanlegging
  • Gjøre kritiske vurderinger av aktørenes interesser rundt metodevalg

Studentene skal etter gjennomført kurs ha generell kompetanse i å:

  • Foreta valg av metoder og designe planleggingsprosesser i lys av konkrete planleggingssituasjoner

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Muntlig eksamen 1/1 Bokstavkarakterer


Prosjektoppgaven vurderes med godkjent/ikke godkjent, og godkjent prosjekt er forutsetning for tilgang til muntlig eksamen. Prosjektoppgaven er et gruppearbeid og individuelt bidrag må dokumenteres.

Obligatorisk deltakelse på seminar.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Prosjektoppgave, Deltakelse på seminar

Fagperson(er)

Instituttleder:

Tore Markeset

Emneansvarlig:

Daniela Müller-Eie

Faglærer:

Renata Aradi

Ansvarlig laboratorieøvelser:

Guzman Cruz Rodriguez

Arbeidsformer

Undervisningen baseres på Prosjekt Basert Læring og vil være en kombinasjon mellom forelesninger/seminar, gruppe-/prosjektarbeid.

Åpent for

Studenter som oppfyller gjeldende opptakskrav for master i byplanlegging.

Emneevaluering

I henhold til gjeldende retningslinjer.

Litteratur

Pensum omfatter et utvalg av bøker, kapitler i bøker, rapporter og artikler, samt aktuelle planer og plan dokumenter. Endelig pensumliste foreligger ved semesterstart.

Fainstein, S. S., & DeFilippis, J. (Eds.). (2015). Readings in planning theory: John Wiley & Sons.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1