I kontrast til standard økonomisk teori viser nyere forskning at vi ofte går i mentale feller når vi gjør økonomiske beslutninger. Vi kan være forutinntatte og kortsiktige. Vi kan bomme på tilsynelatende enkel sannsynlighetsregning, og vi kan tilegne oss ny informasjon på feil måte.
Nyere forskning viser også at vi ofte drives av andre forhold enn de rent økonomiske. Vi motiveres av anerkjennelse og oppmerksomhet, vi misliker ulikhet, og vi lar noen ganger økonomiske incentiver stå i veien for gode løsninger.
Emnet i atferdsøkonomi anvender ny innsikt til å belyse viktige problemstillinger innen finans og HR. Hvordan tar vi økonomiske beslutninger? Hva motiverer oss? Disse to spørsmålene danner utgangspunkt for emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Først gis en innføring i sentrale atferdsøkonomiske begrep og emner. Deltakerne vil bli introdusert for økonomiske eksperimenter som viser på hvilken måte vi avviker fra rasjonell atferd og snever økonomisk egeninteresse. Deretter vises anvendelser innen HR, strategisk interaksjon og finans. Problemstillinger knyttet til ledelse, insentiver, motivasjon og prestasjonsevaluering vil bli belyst ved hjelp av nyere atferdsøkonomisk forskning. Deltakerne får også innsikt i hvordan psykologiske mekanismer påvirker strategiske beslutninger, investeringsbeslutninger, risikoavveninger og adferd i finansmarkedene.
Læringsutbytte
Etter fullført emne i atferdsøkonomi skal deltakerne:
Ha et bedre grunnlag for å ta økonomiske beslutninger.
Forstå samspillet mellom økonomiske incentiver og andre motivasjonsfaktorer.
Forstå hvordan samspillet mellom psykologiske og økonomiske faktorer kan forklare atferd på arbeidsplassen og i markedene.
Forkunnskapskrav
Emnet er på mastergradsnivå og er åpent for studenter med bachelorutdanning eller tilsvarende treårig høyskole/-universitetsutdanning, og minimum to års relevant yrkeserfaring. Realkompetanse kan kompensere for manglende studiekompetanse. Dette vurderes av Opptaksnemnda.
Utenlandske søkere må dokumentere norskkunnskaper i henhold til NOKUT sitt regelverk.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Hjemmeeksamen
4/5
14 Dager
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
12.11.2020
—
Gruppeoppgave med presentasjon
1/5
Bokstavkarakterer
—
—
—
Gruppeoppgaven blir utdelt i første/andre samling og skal presenteres på siste samling.
Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS EVU.
Litteratur
Bøker1. Wilkinson N. An introduction to behavioral economics. Third ed. (Klaes Matthias, red.). Palgrave; 2018.2. Kahneman D. Thinking, fast and slow. Farrar Straus and Giroux; 2011.Artikler3. Ariely D, Prelec D. Man’s search for meaning: The case of Legos. Journal of Economic Behavior & Organization. 2008;67(3-4):671–677. doi:10.1016/j.jebo.2008.01.0044. Ariely D, Wertenbroch K. Procrastination, Deadlines, and Performance: Self-Control by Precommitment. Psychological Science. 2002;13(3):219–224. doi:10.1111/1467-9280.004415. Azmat G, Iriberri N. The Importance of Relative Performance Feedback Information: Evidence from a Natural Experiment using High School Students. Bd 444. Barcelona Graduate School of Economics; 2010. http://EconPapers.repec.org/RePEc:bge:wpaper:4446. Bandiera O, Rasul I. TEAM INCENTIVES: EVIDENCE FROM A FIRM LEVEL EXPERIMENT. Journal of the European Economic Association. 2013;11(5):1079–1114. doi:10.1111/jeea.120287. Barber B, Odean T. Boys will be boys : gender, overconficence, and common stock investment. The quarterly journal of economics. 2001;116(1):261–292. doi:10.1162/0033553015564008. Breza E, Shamdasani Y. The Morale Effects of Pay Inequality. The Quarterly Journal of Economics. 2018;133(2):611–663. doi:10.1093/qje/qjx0419. Barber B, Odean T. All That Glitters: The Effect of Attention and News on the Buying Behavior of Individual and Institutional Investors. The Review of Financial Studies. 2008;21(2):785–818. doi:10.1093/rfs/hhm07910. Cassar L, Meier S. Nonmonetary Incentives and the Implications of Work as a Source of Meaning. The Journal of economic perspectives. 2018;32(3):215–238. doi:10.1257/jep.32.3.21511. Vidal I, Nossol M. Tournaments without prizes: evidence from personnel records.(Report). Management Science. 2011;57(10):1721–1736. doi:10.1287/mnsc.1110.138312. Cadena X, Delgado-Medrano H. Fighting Procrastination in the Workplace: An Experiment. NBER Working Paper Series. Published online 1. april 2011:n/a. doi:10.3386/w1694413. Cappelen AW, Tungodden B. The Pluralism of Fairness Ideals: An Experimental Approach. American Economic Review. 2007;97(3):818–827. doi:10.1257/aer.97.3.81814. Card D, Saez E. Inequality at Work: The Effect of Peer Salaries on Job Satisfaction. American Economic Review. 2012;102(6):2981–3003. doi:10.1257/aer.102.6.298115. Charness G, Villeval M. The Dark Side of Competition for Status. Management Science. 2014;60(1):38–55. doi:10.1287/mnsc.2013.174716. Cohn A, Schneider F. SOCIAL COMPARISON AND EFFORT PROVISION: EVIDENCE FROM A FIELD EXPERIMENT. Journal of the European Economic Association. 2014;12(4):877–898. doi:10.1111/jeea.1207917. Eriksen K, Kvaløy O. Myopic Investment Management. Review of Finance. Published online 1. juli 2010:521–.18. Eriksen KW, Kvaløy O. No Guts, No Glory: An Experiment on Excessive Risk-Taking *. Review of Finance. 2017;21(3):1327–1351. doi:10.1093/rof/rfw01619. Falk A, Ichino A. Clean Evidence on Peer Effects. Journal of Labor Economics. 2006;24(1):39–57. doi:10.1086/49781820. Fehr E, Falk A. Psychological foundations of incentives. European Economic Review. 2002;46(4-5):687–724. doi:10.1016/S0014-2921(01)00208-221. Flory JA, List JA. Do Competitive Workplaces Deter Female Workers? A Large-Scale Natural Field Experiment on Gender Differences in Job-Entry Decisions. Published online oktober 2420.22. Genîzî U, Rey-Biel P. When and Why Incentives (Don’t) Work to Modify Behavior. Journal of Economic Perspectives. 2011;25(4):191–210. doi:10.1257/jep.25.4.19123. Genîzî U, Rustichini A. Performance in competitive environments gender differences. The quarterly journal of economics. 2003;118(3):1049–1074. doi:10.1162/0033553036069849624. Genîzî U, List JA. Gender Differences in Competition: Evidence From a Matrilineal and a Patriarchal Society. Econometrica. 2009;77(5):1637–1664. doi:10.3982/ECTA669025. Heslin PA, Vandewalle D. The Effect of Implicit Person Theory on Performance Appraisals. Journal of Applied Psychology. 2005;90(5):842–856. doi:10.1037/0021-9010.90.5.84226. Heslin PA, Latham GP. Keen to help? Manager’s implicit person theories and their subsequent employee coaching. Personnel Psychology. 2006;59(4):871–902. doi:10.1111/j.1744-6570.2006.00057.x27. Kvaløy O. Hidden Benefits of Reward: A Field Experiment on Motivation and Monetary Incentives. European Economic Review. 2015;76:188–199. https://www.uis.no/getfile.php/13182172/Forskning/Bilder/09%20%C3%98konomi/kvaloy_nieken_schottner_EER.pdf28. Kvaløy O, Luzuriaga M. Playing the trust game with other people’s money. Experimental Economics. 2014;17(4):615–630. doi:10.1007/s10683-013-9386-429. Lazear EP. Performance Pay and Productivity. American Economic Review. 2000;90(5):1346–1361. doi:10.1257/aer.90.5.134630. Lazear EP, Shaw KL. Personnel Economics: The Economist’s View of Human Resources. Journal of Economic Perspectives. 2007;21(4):91–114. doi:10.1257/jep.21.4.9131. Mas A, Moretti E. Peers at Work. American Economic Review. 2009;99(1):112–145. doi:10.1257/aer.99.1.11232. Niederle M, Vesterlund L. Do Women Shy Away from Competition? Do Men Compete Too Much?*. The Quarterly Journal of Economics. Published online 1. august 2007:1067–.33. Niederle M, Vesterlund L. How costly is diversity? Affirmative action in light of gender differences in competitiveness. Management science : journal of the Institute for Operations Research and the Management Sciences. 2013;59(1):1–16. doi:10.1287/mnsc.1120.160234. Odean T. Are Investors Reluctant to Realize Their Losses? Journal of Finance. 1998;53(5):1775–1798. doi:10.1111/0022-1082.0007235. Palan S. A REVIEW OF BUBBLES AND CRASHES IN EXPERIMENTAL ASSET MARKETS. Journal of Economic Surveys. 2013;27(3):570–588. doi:10.1111/joes.1202336. Rege M. Lagging Behind the Joneses: The Impact of Relative Earnings on Job Separation. uis.no. Published online 2014. https://www.uis.no/getfile.php/13165892/Forskning/Vedlegg/09%20%C3%98konomi/JonesesRegeSolli2014.pdf37. Strahilevitz MA, Odean T, Barber BM. Once burned, twice shy: How naive learning, counterfactuals, and regret affect the repurchase of stocks previously sold. Journal of Marketing Research. 2011;48(SPL):S102–S120. doi:10.1509/jmkr.48.SPL.S10238. Yeager DS, Dweck CS. Mindsets That Promote Resilience: When Students Believe That Personal Characteristics Can Be Developed. Educational Psychologist. 2012;47(4):302–314. doi:10.1080/00461520.2012.72280539. Bradler C, Dur R, Neckermann S, Non A. Employee Recognition and Performance: A Field Experiment. Management science. 2016;62(11):3085–3099. doi:10.1287/mnsc.2015.229140. Ariely D, Prelec D. Man’s search for meaning: The case of Legos. Journal of Economic Behavior & Organization. 2008;67(3-4):671–677. doi:10.1016/j.jebo.2008.01.004
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1