Emne

Ansvarlig ledelse: Menneskelige ressurser, bærekraft og HMS (MEN255)

Emnet omfatter både virksomheters ledelse, organisering og styring av helse, miljø og sikkerhet (HMS) og hvordan myndighetenes organiserer og utøver sin kontrollvirksomhet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2015-2016. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MEN255

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet legger vekt på å presentere gode prinsipper for organisasjon, strategi og ledelse av bærekraftige organisasjoner og virksomheter knyttet til forvaltning, ledelse og styring av helse, miljø og sikkerhet. Det presenterer ulike perspektiver på HMS-utfordringer, på ressurs- og miljøstyring, på HMS-oppgaver, -atferd og -reaksjoner, samt på modeller og redskaper til å kartlegge og iverksette forebyggende HMS-tiltak.

Det moderne produksjonssamfunnets iboende farer ligger ikke lenger bare der hvor varer og tjenester fremstilles, men like mye der hvor de fraktes, bearbeides og konsumeres. Særlig er forbrukeren blitt en utsatt gruppe og her har bedriftene et ansvar de gradvis har utviklet et praktisk grep på. Kvalitetsregimene som stadig flere virksomheter underkastes, støtter opp om en økende bevissthet om HMS-forbedring. Produksjonen skal være trygg og produktene sikre. Offentlige krav til internkontroll og miljørevisjon er etter hvert blitt vanlig i både EU og i EØS-land; miljømerking av produkter, miljøvandelsesattester, livsløpsanalyser, emballasjeminimering, mottaksplikt for utrangerte produkter, utslippsreduksjon, avfallsminimering osv. er slike eksempler.

Den norske styringsmodellen for HMS er i store trekk rettet mot overholdelse av et regelverk som fokuserer på formelle systemer for ledelse og styring av systematisk HMS-forbedring. Det er et godt utgangspunkt for å bringe HMS-statusen opp på et høyere nivå. Samtidig kan regelverket fremme byråkratiske strukturer der det blir viktigere å følge reglene enn å oppnå en reell og synlig HMS-forbedring. Ledelse og regulering av HMS må derfor sees som del av et større bilde der sikkerhetskultur, økonomi og virksomhetens samfunnsansvar spiller en viktig rolle. Et slikt integrert perspektiv er sentralt i dette kurset; hvordan vil en mer ressurs- og miljøvennlig virksomhetsform, dvs. en måte å omforme naturen på som både er bærekraftig, rettferdig og legitim innen rammen av det HMS-regelverk virksomhetene allerede må forholde seg til se ut? 

Læringsutbytte

Kurset skal gi kunnskaper om

  • Det historiske bakteppet for ulike former for ledelse og regulering av HMS
  • Økonomiske, sosiale og teknologiske perspektiver på HMS
  • Virksomhetenes HMS-ledelse og myndighetenes forvaltning
  • Sentrale rettslige tema ved myndighetenes tilsynsvirksom
  • Administrative og praktiske sider ved ledelse, organisering, styring og kontroll med HMS
  • Utfordringer ved statlig tilsyn med kommunesektoren

Etter avsluttet kurs skal deltakerne ha økt sine ferdigheter ved

  • Anvendelse av ulike teoretiske perspektiv ved ledelse og regulering av HMS
  • Anvendelse av funksjonsbasert regelverk og rettslige standarder
  • Avveie krav og forventinger ved dimensjonering av HMS- av tilsynsrollen
  • Sammenlikning og erfaringsoverføring av praksis fra privat og offentlig sektor

Kurset gir en generell kompetanse innenfor

  • et større kunnskapsfelt om samspillet mellom virksomhetenes egen kontroll med risiko og myndighetsregulering og kontroll.
  • gi et teoretisk og metodisk kompetansegrunnlag for å kunne utvikle virksomhetsmodell som både er bærekraftige og konkurransedyktige.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig skoleeksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Inspera assessment


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig og muntlig presentasjon, Skriftlig innleveringsoppgave, Gruppeoppgave med presentasjon, Skriftlig innleveringsoppgave løst i grupper, Gruppeoppgaver med presentasjon
En gruppebasert innleveringsoppgave der en skal drøfte et tema med utgangspunkt i utvalgt pensumlitteratur. Noen grupper vil bli valgt til å holde presentasjon av oppgaven.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Elin Merethe Oftedal

Arbeidsformer

Kurset veksler mellom forelesninger og gruppediskusjoner.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Ledelse av helse, miljø og sikkerhet (MEN250_1) , Ansvarlig ledelse: Menneskelige ressurser, bærekraft og HMS (MEN255_1) 5
Ansvarlig ledelse: Menneskelige ressurser, bærekraft og HMS (MEN255_1) , Risikoregulering og tilsyn (MSA200_1) 5

Åpent for

Endringsledelse - masterstudium Samfunnssikkerhet - masterstudium Sosialfag - masterstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium (5-årig)

Emneevaluering

Det vil bli gjennomført evaluering i tråd med fakultetets retningslinjer.

Litteratur

Karlsen, J. E. (2010). Ledelse av Helse, miljø og sikkerhet. Oslo: Fagbokforlaget, 3. utg. (230 sider).

Lindøe, Kringen og Braut (2012) Risiko og tilsyn. Universitetsforlaget. (270 s.).

R. Baldwin & M. Cave (2012): Understanding Regulation. Theory, Strategy and practise, Oxford University Press, Oxford. Kap. 2-6 og 11 (88 s.)

Baldwin, R. & Black, J. (2010). Really Responsive Risk-Based Regulation», Law and policy 181-213. (34 s.)

Beck, U. (1997). "Risikosamfunnet i revy", i U. Beck, Risiko og Frihet. Bergen: Fagbokforlaget. (13 sider).

Ford, J. D., L.W. Ford & A. D´Amelio (2008). " Resistance to Change: The Rest of the Story", Academy of Management Review, vol. 33, No. 2:362-377. (15 sider).

Frick, K., P.L. Jensen, M. Quinlan & T. Wilthagen (eds.) (2000). Systematic Occupational Health and Safety Management. Perspectives on an International Development. London: Pergamon Press. Utvalgte deler; kap. 6, s. 99-123; kap. 19, 413-436. (48 sider).

Karlsen, J.E.  & Lindøe, P. H. (2006): The Nordic OSH model at a turning point? Policy and practice in health and safety. Vol.4-1 pp. 17-30. (15.s)

Klemsdal, L.(2006). Den intuitive organisasjon. Oslo: Gyldendal Akademisk, kap. 8. «Den selvbevisste organisasjon er en intuitiv organisasjon» (18 sider).

Tharaldsen, J. E., Knudsen, K. & Næss S. "Monitoring Integration and Measuring progress" i Coleman, H. C., Stensaker, I. & Tharaldesen (eds.) (2011) A Merger of Equels? The Integration of Statoil and Hydro's Oil & Gas Activities, Bergen: Fagbokforlaget s 177-196 (19 sider).

Pidgeon, N. & O´Leary, M. (2000). "Man-made disasters: why technology and organizations (sometimes) fail". Safety Science, Vol. 34, pp. 15-30. (15 sider).

Røvik, K. A. (1998). Moderne organisasjoner. Bergen: Fagbokforlaget, kap. 1 "Institusjonaliserte organisasjonsoppskrifter". (13 sider).

Weick, K.E., Sutcliffe, K.M., Obstfeld, D. (1999). "Organizing for high reliability: Processes of collective mindfulness". Research in Organizational Behavior, Vol. 21, pp. 81-123. (40 sider).

Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på Its`learning senest innen semesterstart.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1