Emne
Ansvarlig innovasjon og entreprenørskap (MEN260)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MEN260
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Emnet vil bestå av 4-6 tematiske heldagssamlinger. Gjennom samlingene vil studentene jobbe med aktuelle problemstillinger.
Eksempler på temaer er:
sosial innovasjon
livsløpsanalyser
hvordan kan ulike krav til bærekraft håndteres og balanseres?
hvordan kan endringer i rammebetingelser både gir nye muligheter, og endre bærekraften til eksisterende løsninger?
Det må være minst 5 oppmeldte studenter for at emnet skal arrangeres det aktuelle semesteret.
Merk at enkelte valgemner vil kunne rullere, det kan derfor variere fra år til år hvilke valgemner som tilbys.
Læringsutbytte
Kunnskap: Etter gjennomført emne forventes studentene å ha kunnskap om hva innovasjon og entreprenørskap er og hvordan bærekraft stiller stadig nye krav til hva som kan forstås som bærekraftige innovasjoner. Studentene skal ha opparbeidet seg kunnskap om ulike forståelser og perspektiver på bærekraft, og at det som isolert sett er bærekraftig, noen ganger ikke er bærekraftig i et større perspektiv.
Ferdigheter: Studentene skal kunne kritisk vurdere ulike løsninger og mo de kan forstås som bærekraft. De skal kunne vurdere hvilke potensielle aspekter av bærekraft som ulike innovasjoner kan bringe med seg. De bør kunne utvikle praktiske strategier for hvordan små og større organisasjoner kan bidra til bærekraft gjennom sine aktiviteter.
Generell kompetanse: Emnet skal bidra til kritisk tenkning til hva vi utvikler av produkter, tjenester og arbeidsformer, og hvilket ansvar vi har for konsekvensene av innovative løsninger. Gjennom undervisningen skal studentene utvikle relasjonelle og prosessuelle forståelser av innovasjon og entreprenørskap og kunne anvende disse til å analysere ulike løsninger.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Eleni DamopoulouFaglærer:
Anna Karin Elisabet Rylander EklundArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Det tas forbehold om justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på CANVAS senest innen semesterstart.
Utvalgte deler av følgende rapport og bøker:
- NS-ISO 26000:2010, Standard Norge
- Stark, D.(2009). A sense of dissonance, Princeton University Press, Woodstock.
- Boltanski, L, and Thevenôt, L (2006). On Justification. Princeton University Press, Woodstock
- Swedberg, R. (2013). Joseph A. Schumpeter: his life and work. John Wiley & Sons.
- Helin, J., Hernes, T., Hjorth, D., & Holt, R. (Eds.). (2014). The Oxford handbook of process philosophy and organization studies. Oxford University Press.
- Garud, R., Simpson, B., Langley, A., & Tsoukas, H. (Eds.). (2015). The emergence of novelty in organizations. OUP Oxford.
- Verganti, R. (2009). Design driven innovation: changing the rules of competition by radically innovating what things mean. Harvard Business Press.
- Lester, R. K., & Piore, M. J. (2004). Innovation-The Missing Link. Cambridge (Mass.).
Eksempler på utvalgte artikler:
- Arjaliès, D. L., Lorino, P., & Simpson, B. (2013). Understanding organizational creativity: insights from pragmatism.
- Hatcher, G., Ion, W., MacLachlan, R., Wodehouse, A., Sheridan, M., & Simpson, B. (2016, May). Humour processes for creative engineering design. In 14th International Design Conference (Design) (pp. 1015-1024).
- Adams, R., Jeanrenaud, S., Bessant, J., Denyer, D., & Overy, P. (2016). Sustainability-oriented innovation: a systematic review. International Journal of Management Reviews, 18(2), 180-205.
- Fuglsang, L., & Sørensen, F. (2011). The balance between bricolage and innovation: Management dilemmas in sustainable public innovation. The service industries journal, 31(4), 581-595.
- Sørensen, E., & Torfing, J. (2011). Enhancing collaborative innovation in the public sector. Administration & Society, 43(8), 842-868.