Mat og helse (MGL1090)
Mat og helse skal gi en forståelse for sammenhengen mellom kosthold og helse og gi handlingskompetanse i dagliglivet i både hjem, skole og samfunn i tråd med helsefremmende og bærekraftige matvalg. Faget stiller krav til teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter. Gjennom studiet skal studentene ha både praktisk og teoretisk innfallsvinkel til tema som bruk av digitale verktøy, ernæringskunnskap, matvarekunnskap, matkultur, hygiene, tilpasset opplæring, bærekraft, bruk av naturen og folkehelse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1090
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kjerneelement i faget er helsefremmende kosthold, bærekraftig matvaner og forbruk og mat og måltid som identitets- og kulturuttrykk. Emnet gir en grunnleggende innføring i det å være lærer i mat og helse på 1.-10. trinn i grunnskolen og omfatter begynneropplæring, planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid i faget. Det legges særlig vekt på mat og måltiders betydning for helsen. Emnet skal gi grunnlag for praktisk matlaging og andre elevaktive læringsformer i mat og helse. Emnet legger til rette for videre faglig påbygning.
Tilbudet vil være delvis nettbasert (E-forelesninger og digitale møter). Emnet vil gå over høst og vår.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Studentene skal kunne lage trygg og innbydende mat i tråd med nasjonale kostanbefalinger, redegjøre for matens sammensetning, omsetningen av næringsstoffer og dens betydning for helse og miljø, samt kunne kommunisere denne kunnskapen i skolen. Grunnleggende ferdigheter som lesing, regning, muntlig, skriftlig og IKT er i fokus. Studentene skal kunne vurdere elevenes måloppnåelse, med og uten karakter.
Kunnskap
Studenten:
- Har kunnskap om fagets historie, samisk mat, konservering, sentrale styringsdokumenter og nasjonale kostanbefalinger
- Har kunnskap om matvaregrupper og trygg, bærekraftig og etisk mat
- Har kunnskap om kulturelt mangfold i mat- og måltidsordninger
- Har kunnskap om barn og unges matvaner, kostholds utfordringer og smaksutvikling
- Har kunnskap om hvordan didaktiske planleggingsmodeller kan anvendes i planlegging, gjennomføring og vurdering av elevenes læringsarbeid i mat og helse
- Har kunnskap om hvordan ny viten omdannes til nasjonale kostanbefalinger
- Har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdighetene har betydning for elevenes læring i faget på ulike trinn
- Har kunnskap om hvordan bearbeiding av matvarer og sammensetning av maten påvirker klima og den ernæringsmessige kvaliteten av måltidet
Ferdigheter
Studenten:
- Kan planlegge og grunngi faglige og didaktiske valg i undervisningen, samt vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- Kan anvende ulike teknikker, matlagingsmetoder og redskaper til å lage trygg mat med fokus på smak, matglede og helsefremmende dimensjoner
- Kan legge til rette for at eleven forstår og selv setter ord på hva de mestrer, hva de må øve mer på og hvordan.
- Kan bruke digitale verktøy og medier både i praktiske og teoretiske leksjoner
- Kan kritisk vurdere kostholdsinformasjon og undervisningsmateriell fra ulike kilder
- Kan bruke fagbegrep og anvende forskningsbasert kunnskap
- Kan tilrettelegge læringsaktiviteter som utvikler elevenes kunnskap, matglede, motivasjon og ferdigheter til å foreta reflekterte matvarevalg
- Kan bruke mangfoldet i elevgruppen som ressurs og tilrettelegge for matlaging for elever med ulike behov
- kunne lede læringsarbeidet i mat og helse ved å differensiere og variere undervisningen, med fokus på elevers første møte med faget "Mat og helse".
- benytte underveisvurdering for å fremme læring og utvikle kompetanse i faget
- kunne bruke faguttrykk og veilede elevene i deres utvikling av fagspråk
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan se faget mat og helse i et helsefremmende og samfunnsaktuelt perspektiv
- Kan benytte faget mat og helse som læringsmiljø og danningsarena
- Kan ta ansvar for lokalt læreplanarbeid og drifte undervisningsressursene i mat og helse
- Kan anvende forskningsbasert kunnskap for å støtte opp om undervisningen i faget
- kunne bidra til å skape et godt læringsmiljø, spre matglede og utvikle gode relasjoner til og mellom elever
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Muntlig/praktisk prøve og mappe
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig/praktisk prøve | 55/100 | 105 Minutter | Bokstavkarakterer | Alle |
Mappe eksamen | 45/100 | Bokstavkarakterer |
Det gjennomføres både mappe-eksamen (høst) og praktisk/muntlig eksamen (vår)1) Mappe eksamen (høst). Ved avsluttende vurdering skal to av studentenes arbeid i mappen vurderes med gradert karakter, A-F. Studentene bestemmer selv ett, og ett trekkes av eksamenskontoret før vurdering. Det skal også leveres inn et refleksjonsnotat, som tas med i vurderingen.Vurdering av studentenes arbeid omfatter både arbeidsprosesser og produkter i praktisk, teoretisk og didaktisk arbeid. Skriftlige arbeid vurderes ut fra formelle og metodiske krav.2) Praktisk eksamen (praktisk/didaktisk) (vår). Varighet: 25 minutter, med.en uke til forberedelser i forkant
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav og innleveringer vurderes til godkjent/ikke godkjent og må vurderes til godkjent for å gå opp til praktisk eksamen. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. To av samlingene (2 x 3 dager) vil måtte tas på våren. Samlingene vil legges utenom ordinær praksisperiode og samlingene vil plasseres på best mulig måte i forhold til annet fagvalg.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Merete Hagen HellandFaglærer:
Synnøve Siqveland HellandStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasPraksiskoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoiePraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Forelesninger, oppgaver, praktisk arbeid og selvstudium. Alle oppgaver kobles tett til lærerprofesjonen
- Fysiske forelesninger (30 timer)
- E-forelesninger (ca 40 timer)
- Digitale samlinger a 1 t (ca 20)
- Praktiske arbeid på kjøkken (ca 60 timer)
- Fem didaktiske arbeidskrav vurderes godkjent/ikke godkjent. Tre av arbeidskravene vil kunne forbedres etter veiledning og vil innlemmes i en eksamensmappe
Det vil legges opp til at alle arbeidskrav kan fullføres i høstsemesteret, og at deltakelse på to fysiske samlinger (i vårsemesteret) tilpasses i best mulig grad via samarbeid mellom fag, praksis og studiekoordinator.