Rusproblematikk og psykiske helseutfordringer - grunnlagsforståelser (MRP110)
Forståelser og definisjoner av psykiske helseutfordringer og rusbruk har endret seg over tid. Nasjonale føringer framhever betydningen av å se rusavhengighet og psykiske lidelser i sammenheng, og dette gjenspeiles også i dagens behandlingsideologi. Emnet har fokus på verdier og kunnskapsgrunnlag som ligger til grunn for dagens utforming og organisering innen fagfeltene rus- og psykisk helsearbeid. Hensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg innsikt i problemstillinger og faglige utfordringer innen fagfeltet på både individ-, gruppe- og samfunnsnivå, og kunne reflektere kritisk både over dagens helse- og ruspolitikk og helsetjenestetilbud.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
I emnet integreres sentrale begreper innen fagfeltene rus- og psykisk helsearbeid som felles tematikk, men også hver for seg. Emnet tar for seg ulike kunnskapsgrunnlag i et historisk og kulturelt perspektiv og knytter dette til dagens lovgivning, helsepolitiske føringer og helsetjenester, slik at studenten kan reflektere kritisk over utfordringer av både etisk, kunnskapsmessig og samfunnsmessig karakter.
Det blir arbeidet med ulike terminologier og sentrale diskurser i fagfeltene rus- og psykisk helsearbeid, både i sammenheng og hver for seg. En vil gå inn på bakgrunn for og kjennetegn ved ulike psykiske lidelser, diagnostikk, samt virkning og skadevirkning av rusmidler.
Pensum utgjør ca. 800 sider
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
har inngående kunnskap om utvikling og behandling av psykiske lidelser og rusproblemer i et historisk, kulturelt og politisk perspektiv
har forskningsbasert kunnskap om hvilke konsekvenser psykiske lidelser og rusproblemer har for enkeltmennesket, familie, pårørende og samfunn
har kunnskap om ulike lidelser og diagnostikk i psykisk helsearbeid
har kunnskap om ulike rusmidler, virkning og skadevirkning
Ferdigheter
Kandidaten:
kan analysere ulike teoretiske perspektivers styrke og svakhet som kunnskapsgrunnlag innen rus- og psykisk helsearbeid
kan analysere sammenhenger mellom psykiske lidelser og rusproblemer i relasjon til biologiske, psykologiske og sosiokulturelle forhold
kan reflektere kritisk omkring problemstillinger knyttet til psykisk helse og rusproblematikk, både hver for seg og i sammenheng
kan reflektere rundt ulike dimensjoner ved kvalitet i helsetjenester for mennesker med rusproblematikk og psykiske helseutfordringer
kan systematisere og formidle forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
Generell kompetanse
Kandidaten:
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i teoretisk og praktisk sammenheng
kan kommunisere faglige problemstillinger innen fagfeltet rus- og psykisk helsearbeid i en vitenskapelig og profesjonell sammenheng, overfor allmenheten og innen helsepolitikk.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Individuell hjemmeeksamen
1/1
5 Dager
Bokstavkarakterer
Alle
Inspera assessment
—
—
Oppgaven skal besvares individuelt. Omfang: 3000 ord + / - 10%.
Forelesninger, gruppearbeid og individuelt arbeid. Studentaktiv metodikk og tett dialog mellom student og lærer er bærende elementer i den pedagogiske arbeidsformen.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Chapter Ulike forståelser og perspektiver på problematisk rusmiddelbruk og avhengighet. Nesvåg, Sverre, Stian Biong (1961-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Biong, Stian; Ytrehus, Siri, Ulike forståelser og perspektiver på problematisk rusmiddelbruk og avhengighet., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2018, isbn:978-82-02-53263-5, Kap 2, s. 21-42 Book Chapter Kunnskap til glede og besvær Ekland, Tor Johan, Oterholt, Frank; Haugen, Gunnar Brox, Kunnskap til glede og besvær, Oslo, Universitetsforl, cop. 2016, isbn:978-82-15-02381-6, Kap 3, s. 38-50 Book Rusmiddelavhengighet : et psykologisk perspektiv Kraft, Pål, Oslo, Universitetsforl, 192 s., 2016, isbn:978-82-15-02626-8, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Psykiatri for helsefag Trond F. Aarre (1962-) (forfatter/redaktør), Aarre, Trond F., Bergen, Fagbokforl, 116 s., 2018, isbn:978-82-450-2450-0, Kapittel 5-11 og 13-14 Book Dobbelt opp : om ruslidelser og psykiske lidelser Evjen, Reidunn, Kielland, Knut Boe; Øiern, Tone, Oslo, Universitetsforl, 161 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03052-4, Kapittel 1. s.23-40 Kapittel 2. s. 66-99 Kapittel 3,4,6,7,8 Article Addiction, families and treatment: A critical realist search for theories that can improve practice Selbekk, A.S., Sagvaag, H. & Fauske, H., Informa Healthcare, 196-204, Addiction Research & Theory, 3, 23, 2015-05-29, 196-204, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-22T10%3A55%3A48IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-informaworld_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Addiction,%20families%20and%20treatment:%20A%20critical%20realist%20search%20for%20theories%20that%20can%20improve%20practice&rft.jtitle=Addiction%20Research%20%26%20Theory&rft.btitle=&rft.aulast=Selbekk&rft.auinit=A&rft.auinit1=A&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Selbekk,%20Anne%20Schanche&rft.aucorp=&rft.date=2015-05-29&rft.volume=23&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=196&rft.epage=204&rft.pages=196-204&rft.artnum=&rft.issn=1606-6359&rft.eissn=1476-7392&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.3109/16066359.2014.954555&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Informa%20Healthcare&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cinformaworld_s%3E10_3109_16066359_2014_954555%3C/informaworld_s%3E%3Curl%3Ehttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/16066359.2014.954555%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=84.215.250.128&req.skin=primo&rft_pqid=1761687987&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article The Life Course Perspective on Drug Use: A Conceptual Framework for Understanding Drug Use Trajectories Hser, Yih-Ing ; Longshore, Douglas ; Anglin, M. Douglas, Los Angeles, CA, Sage Publications, 515-547, Evaluation review, 6, 31, 2007-12, 515-547, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-06-03T13%3A33%3A18IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_webof&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=The%20Life%20Course%20Perspective%20on%20Drug%20Use&rft.jtitle=Evaluation%20review&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Hser,%20Yih-Ing&rft.aucorp=&rft.date=2007-12&rft.volume=31&rft.issue=6&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=515&rft.epage=547&rft.pages=515-547&rft.artnum=&rft.issn=0193-841X&rft.eissn=1552-3926&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/0193841X07307316&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Sage%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.series=&rft.stitle=EVALUATION%20REV&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_webof%3EA172585781%3C/gale_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=A172585781&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Rethinking the biopsychosocial model of health: Understanding health as a dynamic system Lehman, Barbara J ; David, Diana M ; Gruber, Jennifer A, Wiley Subscription Services, Inc, e12328-n/a, Social and personality psychology compass, 8, 11, 2017-08, e12328-n/a, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-06-03T13%3A40%3A52IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Rethinking%20the%20biopsychosocial%20model%20of%20health:%20Understanding%20health%20as%20a%20dynamic%20system&rft.jtitle=Social%20and%20personality%20psychology%20compass&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Lehman,%20Barbara%20J&rft.aucorp=&rft.date=2017-08&rft.volume=11&rft.issue=8&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=e12328&rft.epage=n/a&rft.pages=e12328-n/a&rft.artnum=&rft.issn=1751-9004&rft.eissn=1751-9004&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/spc3.12328&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Wiley%20Subscription%20Services,%20Inc&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_cross%3EA499814426%3C/gale_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=A499814426&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Hvordan kan vi forstå den subjektive opplevelsen av risikoen for overdose?: How can we understand the subjective experience of overdose risk? Nesvåg, Sverre ; Salte, Therese ; Gundersen, Silje, 28-38, Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 1, 16, 2019-03-13, 28-38, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-06-03T13%3A46%3A04IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-crossref&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Hvordan%20kan%20vi%20forst%C3%A5%20den%20subjektive%20opplevelsen%20av%20risikoen%20for%20overdose?&rft.jtitle=Tidsskrift%20for%20psykisk%20helsearbeid&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Nesv%C3%A5g,%20Sverre&rft.aucorp=&rft.date=2019-03-13&rft.volume=16&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=28&rft.epage=38&rft.pages=28-38&rft.artnum=&rft.issn=1503-6707&rft.eissn=1504-3010&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.18261/issn.1504-3010-2019-01-04&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Ccrossref%3E10_18261_issn_1504_3010_2019_01_04%3C/crossref%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article I’m not a diagnosis: Adolescents’ perspectives on user participation and shared decision-making in mental healthcare Stig Bjønness, Psychiatric Research Unit, Region Zealand, Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology, 2020, 139-148, https://hdl.handle.net/11250/2739078View online Article Moderne psykoseforståelse: Fra hjernelidelse til stresslidelse Johannessen, J.O & Joa, I., Psychosis. Psychological, Social and Itegrative Approaches, 4, 13, 2021, 289-301, Article The Power Threat Meaning Framework: An Alternative Nondiagnostic Conceptual System Lucy Johnstone 1 and Mary Boyle 2 Lucy Johnstone,, Journal of Humanistic Psychology, 18, Article Experiences of spirituality of in-and out-patients in mental health facilities: A thematic synthesis of qualitative studies Camilla Christine Holm, Bengt Eirik Karlsson & Åse Holmberg, 2023-06-08, Government Document Meld. St. 23
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1